کد خبر: ۱۶۱۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰

ربات زيردريايی خودمختار درجست‌وجوی خلبان افسانه‌ای+تصاویر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: كارشناسان قصد دارند با استفاده از دو ربات زيردريايي خودكار و سونار كشتي اكتشافي، دور جديد تحقيقات براي يافتن لاشه هواپيماي خلبان افسانه‌اي را آغاز كنند.

به گزارش ايسنا، «آمليا ارهارت» نويسنده و خلبان افسانه‌اي آمريكايي، در دور دوم تلاش براي پرواز به دور دنيا در سال 1937 در منطقه اي در اقيانوس آرام جنوبي ناپديد شد و تاكنون تلاش ها براي يافتن لاشه هواپيماي وي نيز بي نتيجه مانده است.

گروهي از كارشناسان قصد دارند همزمان با هفتاد و پنجمين سالگرد ناپديد شدن اين خلبان، مأموريت جست‌وجوي ده روزه‌اي را در اين منطقه آغاز كنند.

به گفته كارشناسان، هواپيماي «لاكهيد الكترا» احتمالا بر روي تپه هاي مرجاني منطقه Gardner Island‌ سقوط كرده و بقاياي هواپيما به زير آب فرو رفته است.

تيم جست‌وجو قصد دارد از سونار يك كشتي اكتشافي به همراه ربات زير دريايي اژدها مانندي در اين برنامه استفاده كند. سونار كشتي امواج ماوراي صوت را بصورت نامشخص در يك امتداد معين ارسال مي كند و در صورت برخورد با يك مانع و بازگشت امواج مي‌توان محل دقيق مانع در زير آب را شناسايي كرد.

ربات زير دريايي خودمختار Bluefin Robotic21 نيز با استفاده از حسگرهاي پر قدرت و عكسبرداري سياه و سفيد در عمق يك هزار و 500 متري اقيانوس به محققان براي كشف بقاياي احتمالي هواپيما كمك مي كند.

اين عمليات ده روزه از 9 تا 19 جولاي (19 تا 29 تير) انجام مي‌شود و در گام نخست سونار چند پرتوي كشتي اكتشافي از سطح دريا در عمق 11 كيلومتري نقشه برداري مي‌كند و ربات زير دريايي خودكار با تهيه تصاوير سياه و سفيد منطقه را به دقت مورد بررسي قرار مي‌دهد.

تيم اكتشافي قادر است بصورت لحظه‌اي داده‌هاي جمع‌آوري شده توسط ربات را مورد بررسي قرار دهد و ربات را براي انجام مأموريت شش ساعت در عمق اقيانوس مجدد برنامه‌ريزي كند. {$old_album_161627}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین