تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۳

اسرار اجساد بم در «دانش روز»

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سومین شماره مجله «دانش روز» منتشر شد. «پرونده ویژه» این شماره دانش روز، با عنوان «اسرار اجساد بم» به بررسی یافته‌های عجیب باستان‌شناختی درباره تدفین کودکان در لابه‌لای دیوارهای ارگ بم کرمان اختصاص دارد.

در این پرونده، باستان‌شناسان از دستاوردهای تحقیقات ژنتیکی و مردم‌شناختی و یافته‌های کاوش‌های خود در سال‌های پس از زلزله بم سخن گفته‌اند و فرضیه‌های مختلفی را درباره این شیوه عجیب از تدفین کودکان بازگو کرده‌اند. اینکه شاید این نوع از تدفین نتیجه برخی رسوم آیینی ناشناخته باشد، از جمله فرضیاتی است که در این پرونده مطرح شده‌است. درادامه این پرونده، همچنین خواننده گزارش‌هایی از انواع تدفین‌های عجیب و غریب در ایران و جهان خواهید بود.

دیگر گزارش‌های ویژه این شماره دانش روز به موضوع دایناسورهای ایرانی، لباس‌های ضد گلوله، ارتش سفالی چینی، و آنچه درباره آدم‌های خطرناک با ظاهری آرام باید بدانید، اختصاص دارد. گفتگویی با «پروفسور علیرضا یلدا»؛ پدر علم پزشکی عفونی در ایران، از دیگر مطالب این شماره دانش روز است.

صفحاتی ویژه درباره پیش‌بینی‌های علمی «ری‌بردبری»؛ تخیلی‌نویسی که به‌تازگی در 90 سالگی درگذشته‌است، با عنوان خالق عاشقانه‌های مریخی، و صفحاتی درباره خطرناک‌ترین آزمایش‌هایی که دانشمندان روی خودشان انجام داده‌اند، از دیگر بخش‌های خواندنی این شماره «دانش روز» به حساب می‌آیند. در این صفحات درباره دانشمندی که برای‌تجربه علمی، شیشه خورده ، و دانشمند دیگری که چندبار خودش را دار زده، و پزشکی که عمل آپاندیس را روی خودش انجام داده، می‌خوانید و با نمونه‌هایی از آزمایش‌های عجیب و غریب دانشمندان روی خودشان آشنا می‌شوید.

تحلیل و بررسی‌هایی درباره «فضاپیمای چینی شنزو9» و رقابتش برسر تسخیر فضا، تبلت «سرفس» و مقایسه‌اش با آی‌پد و نقص‌ها و نقاط قوت این محصول جدید مایکروسافت، ناگفته‌های همسر ایرج قادری از سرطان شوهرش، و یادداشتی از معصومه ابتکار درباره ترویج دانش و تربیت شهروندی، از دیگر مطالبی است که در سومین شماره دانش روز آمده‌اند. داستان علمی تخیلی و دنباله دار «ستاره‌زار» در دانش روز نیز این شماره به بخش‌های هیجان‌انگیز خود رسیده‌است که خواننده آن در صفحات پایانی مجله خواهید بود. دانش روز در 116 صفحه و با قیمت سه هزار تومان، روی دکه آمده‌است.