کد خبر: ۱۶۶۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۸

یک هزار خرس عروسکی علیه دیکتاتور بلاروس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حرکت نمادین یک شرکت تبلیغاتی سوئدی در حمایت از مخالفان الکساندر لوکاشنکو، کسی که از ۲۰ سال پیش تاکنون قدرت را در این کشور در دست دارد. این خرس‌های عروسکی حامل پیام‌های مخالفان در دعوت از لوکاشنکو به رعایت حقوق بشر بودند.

به گزارش آفتاب به نقل از یورونیوز، توماس مازِتی و هانا فری، سازماندهندگان این اقدام، می‌گویند با الهام از اعتراضات مخالفان، خرس‌های عروسکی را بر فراز می‌نسک‌‌ رها کردند تا با این اقدام خرسهای عروسکی به جای مخالفان دستگیر شوند.

توماس مازتی، در توضیح هدف خود گفت: «یک دیکتاتور ممکن است بترسد و یا متنفر شود ولی وقتی مردم شروع به تمسخر او می‌کنند، بدان معناست که دوران او به سرآمده. این هدف ما بود.»

در پی این رویداد، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس دو تن از فرماندهان ارشد نیروی هوایی ارتش را از سمت خود برکنار و در پیامی تهدید آمیزاعلام کرد که در صورت هر نوع تجاوز دیگر به حریم هوایی این کشور، هواپیما‌ها هدف قرارخواهند گرفت.

از سوی دیگر مقامات بلاروس آنتون ساریاپین، وبلاگنویسی را که تنها تصاویر خرس‌های عروسکی دریافت شده از شخص نا‌شناسی را در اینترنت منتشر کرده بود بازداشت کردند. ظاهرا او در زندان آمریکانکا زندانی است. جایی که بسیاری از مخالفان لوکاشنکو شکنجه شده‌اند.

از جمله آندری سانیکوو، نامزد سابق ریاست جمهوری که به اتهام سازماندهی اعتراضات علیه انتخاب مجدد لوکاشنکو در سال ۲۰۱۰ به پنج سال زندان محکوم شد. البته با فشارهای اتحادیه اروپا او توانست از زندان آزاد شود.

در جریان این اعتراضات ولادمیر نیکلیایف، دیگر نامزد انتخابات نیز مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت.

در حالیکه بلاروس در انتظار انتخابات پارلماتی در ماه سپتامبر است، فرود خرس‌های عروسکی در مینسک به نظر می‌رسد زمینه ساز شکل گیری اعتراضات جدیدی است. همانطور که روزنامه نگاران در حمایت از وبلاگ نویس مذکور دست به اعتراض زنده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین