کد خبر: ۱۶۶۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۹
بخاطر ناتوانی در پایان بخشیدن به ناآرامی‌های سوریه

محکومیت شورای امنیت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

بان کی مون: شورای امنیت "فلج" شده است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور با اکثریتی چشمگیر شورای امنیت را بابت ناتوانی در پایان بخشیدن به ناآرامی‌ها در سوریه محکوم کرد. 

این قطعنامه با پیشنهاد چند کشور عربی و پس از استعفای کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل، و شکست طرح شش ماده‌ای او صادر شد. 

در این قطعنامه علاوه بر محکومیت شورای امنیت، عملکرد دولت و ارتش سوریه در سرکوب مخالفان محکوم شده است. همچنین از جمله مواردی که در قطعنامه مورد تاکید قرار گرفته حمله نیروهای دولتی و برخورد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی سوریه با معترضان غیرمسلح از جمله کودکان و اقدام آنها در "قتل و معلول کردن، بازداشت خودسرانه، حبس، شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان از جمله آزار جنسی و بهره برداری از بازداشت شدگان به عنوان سپر انسانی" است. 

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز گفت که شورای امنیت با اختلافاتی که درباره سوریه وجود دارد در عمل "فلج" شده است. آقای بان همچنین گفت این بحران تبدیل به "جنگی غیرمستقیم" شده که بازیگران منطقه‌ای و جهانی از خلال آن با یکدیگر رقابت می‌کنند. 

او گفته است قدرت‌های جهانی باید رقابت بر سر این موضوع را کنار بگذارند و به خشونت‌ها پایان ببخشند. 

دبیر کل سازمان ملل با یادآوری ناتوانی این سازمان در جریان کشتار سربرنیتسا در بوسنی، هشدار داد که: "منافع مستقیم مردم سوریه باید بر هر رقابتی بر سر افزایش نفوذ ترجیح داشته باشند."

او وضعیت وخیم سوریه را آزمونی برای ارزش‌های سازمان ملل دانست.
قطعنامه امروز ۱۳۳ رای موافق، ۱۲ مخالف و ۳۱ ممتنع داشت. 

روسیه و چین گفته بودند که از این قطعنامه حمایت نخواهند کرد. هیچ کشوری از حق وتو در مجمع عمومی برخوردار نیست اما برخلاف قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل، مصوبات مجمع عمومی ضمانت اجرایی ندارد. 

از سوی دیگر خبر می‌رسد که نیروهای دولت سوریه در محله تضامن دمشق به استفاده از تانک و خودروهای زرهی دست زده‌اند. این محله در نزدیکی اردوگاه آوارگان فلسطینی قرار دارد. 

درگیری در این محله دو روز است که بالا گرفته و دست کم ۱۵ نفر در آن کشته شده‌اند. 

علاوه بر این درگیری‌ها در شهر حلب نیز ادامه دارد و نیروهای دولتی در پی بازپس‌گیری مناطقی هستند که به کنترل ارتش آزاد سوریه، گروه عمده مخالفان مسلح دولت، در آمده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین