کد خبر: ۱۶۷۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۹

آمريكا: ايران در آستانه تسليحاتی شدن نيست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آمريكا هم‌چنان معتقد است كه ايران در آستانه دست يافتن به سلاح هسته‌يي قرار ندارد و هنوز تصميمي براي دنبال كردن ساخت سلاح هسته‌يي نگرفته است.

به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز، با اعلام اين خبر به نقل از مقامات آمريكايي ادامه داد: اظهارات اين مقامات روز پنجشنبه و پس از‌ آن مطرح شد كه گزارشات رسانه‌هاي اسراييلي مدعي شدند باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا گزارش جديد "برآورد اطلاعات ملي " را دريافت كرده است كه مي‌گويد ايران پيشرفت چشمگير و غافل‌گير كننده‌اي به سمت توان هسته‌يي نظامي كسب كرده است .

ايهود باراك، وزير جنگ رژيم صهيونيستي گفته است كه گزارش جديد آمريكا كه وي اذعان كرد ممكن است چيزي جز برآورد اطلاعات ملي باشد موقعيت ايران را به موقعيتي فوري تر تغيير مي‌دهد.

اما يك سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد گزارشات رژيم صهيونيستي را به چالش كشيد و گفت كه ارزيابي اطلاعاتي آمريكا از مناسبت هسته‌يي ايران از زماني كه مقامات اطلاعاتي در برابر كنگره در اين خصوص شهادت دادند، تاكنون تغييري نكرده است.

اين سخنگو گفت: ما معتقديم كه براي تداوم مسير ديپلماتيك زمان و فضا باقي است.

وي افزود: ما همچنان اين ارزيابي را داريم كه ايران در آستانه دستيابي به سلاح هسته‌يي قرار ندارد.

مقامات آمريكايي درباره اينكه آيا يك برآورد اطلاعات ملي جديد ارايه شده است يا خير اظهارنظري نكردند.

در آخرين برآورد ملي ارايه شده در سال 2007 كه جنجال ساز شد تاكيد شده بود كه ايران درسال 2003 فعاليت براي تسليحاتي شدن را متوقف كرده است . در ارزيابي به روز شد آن نيز بر ارزيابي قبلي تاكيد شد.

جيمز كلپر، مدير اطلاعات ملي آمريكا در شهادت خود در كنگره در ماه ژانويه گفت: ما ارزيابي مي‌كنيم ايران گزينه ساخت سلاح هسته‌يي را با توسعه قابليت‌هاي هسته‌يي مختلف كه آن را براي توليد چنين تسليحاتي در صورت انتخاب اين مسير در موقعيت بهتري قرار مي‌دهد باز نگه داشته است اما نمي‌دانيم كه آيا در نهايت تصميم به ساخت تسليحات هسته‌يي مي‌گيرد يا خير.

يك مقام آمريكايي ديگر گفت كه آمريكا به طور منظم به تبادل گزارشات اطلاعاتي درباره ايران با متحدينش از جمله اسراييل مي‌پردازد.

باراك به راديو رژيم صهيونيستي گفته است كه در واقع يك گزارش اطلاعاتي آمريكايي وجود دارد اما نمي‌داند كه آيا اين گزارش همان برآورد اطلاعات ملي است يا خير.

وي مدعي است كه اين گزارش ارزيابي آمريكا را به ارزيابي تل‌آويو درباره برنامه هسته‌يي ايران نزديك‌تر كرده است.

براساس گزارش رويترز ايهود باراك گفته است كه ارزيابي فعاليت‌هاي ايران براي نيروي اطلاعاتي آمريكا و اسراييل دشوارتر شده است.

روز پنجشنبه روزنامه هاآرتص گزارش داد كه نهادهای اطلاعاتی آمريکا به تازگي تازه ترين ارزيابی خود از ميزان پيشرفت برنامه هسته‌يی ايران به باراک اوباما ارايه کرده‌اند مبني بر اين که دسـتاوردهای هسته‌يي ايران بسيار بيشتر از چيزی است که کارشناسان اطلاعاتی آمريکا تصور می‌کردند و اين ارزيابی جديد به ارزيابی‌های نهادهای اطلاعاتی صهيونيستي درباره برنامه ايران نزديک‌تر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین