کد خبر: ۱۶۷۶۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۱

اشتغال کاذب جوانان و دره ناهنجاریها+عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جوانان در جوامع مختلف نیازمند تامین ضروریات اولیه برای نشان دادن توانایی ها و استعدادهای خود هستند، زمینه های که می توان آنها را در عرصه های تحصیل، کار، اشتغال، ازدواج، مسکن، اوقات فراغت و غیره جستجو کرد، کشورهای مختلف دنیا به ازای امکانات خود و نیازی که به آینده بهتر احساس می شود در این زمینه ها سرمایه گذاری می کنند.

ایران اسلامی جزء معدود جوامعی است که به تنهایی تمامی امکانات را اعم از منابع خدادادی طبیعی و نیروی انسانی با استعداد نو فرهنگ غنی در خود جای داده است اما عدم برنامه ریزی درست و نشناختن اهمیت این نسل و این دوره باعث شده تا عملا کار چندانی در این عرصه ها انجام نشود و به تبع آن ناهنجاری های بزرگی همچون بزهکاری، اعتیاد، رشد لاابالی گری و بیماریهای روانی در بین برخی جوانان افزایش یابد ضمن اینکه بسیاری دیگر از جوانان با آینده شغلی مبهم، مسائل اقتصادی، ازدواج و آینده تحصیلی درگیر بوده و برای خود مسیر روشنی را متصور نیستند.

جوانان به دلیل نبود اشتغال مناسب بسوی کارهای کاذب کشیده می شوند

یک کارشناس مسائل اقتصادی در این باره گفت: بیکاری مهمترین مشکل امروز و بخصوص جوانان است به نحوی که بسیاری از جوانان کشور و استان به دلیل بیکاری و عدم اشتغال مناسب مجبور شده اند به سوی کارهای کاذب کشیده شوند و درصد بزهکاری در جامعه افزایش یابد.

عبدالرضا رجبی افزود: مشاغل کاذب به شغلهای گفته می شود که نخست به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم کمکی به افزایش بهره وری نهایی کار تولیدی نکند و دیگر اینکه حذف آنها تاثیر به سزایی در نیازمندیهای تولید وتوزیع و خدمات و کالاها نداشته باشد، در پاره ای از موارد حتی حذف این گونه مشاغل از صحنه تولید و توزیع کالا و خدمات باعث افزایش بهره وری نهایی کار تولیدی خواهد شد.

وی اظهارداشت: حق مسلم هر انسانیست که آزادانه شغلی را انتخاب کند تا از طریق آن بتواند امرار معاش کند اما از آنچه که نباید غافل بود نوع شغل فرد است، یعنی فرد شغلی را انتخاب کند که ارزش اقتصادی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با تا کید بر اینکه شغل باید یا به تولیدات جامعه بیافزاید یا به خدمتی منجر شود، گفت: در جهان امروزه در زمینه های علم، تکنولوژی و صنعت تغییر و تحولاتی سریع ایجاد شده است، تحولات علمی که در قرن اخیر در جوامع پیشرفته و صنعتی رخ داده همچنان به رشد تکاملی خود ادامه می دهد و نتیجه آن اکتشافات و نوآوریهایست که در خدمت بشر امروزی قرار می گیرد.

وی افزود: این تحولات نه تنها کره زمین را در بر گرفته و زندگی مردم را تغییر داده بلکه علم و تکنولوژی امروزه، به قلب کهکشانها کشانده شده و در عالم هستی سیر می کند.

رجبی ادامه داد: هرچه زندگی علمی تر و صنعتی تر می شود افراد به همان اندازه احتیاج به فراگیری تخصصهای لازم برای رفع نیازهای خود پیدا می کنند، جوامعی که نتوانند افراد متخصص به اندازه کافی تربیت کنند ناچار نیروی کار آنها به سوی مشاغلی روی می آورند که احتیاج به تخصص ندارد و از میان مشاغل بدون تخصص، شغلی را انتخاب می کنند که ساده تر و سودآوری آن سریعتر باشد.

بدون شک روش معیشت و نوع شغل شهروندان در سیمای شهر تاثیر بسزایی می گذارد، افرادی که به مشاغل کاذب می پردازند چون مجوز قانونی برای کسب و کار ندارند، هرجا و هر گوشه از شهر را که فضای خالی داشته باشد به عنوان محل کسب خود انتخاب و وسایل خود را همان جا پهن و شروع به کار می کنند.

این افراد که در خیابانهای شهر به مشاغلی همچون سیگارفروشی، کوپن فروشی، دست فروشی، فال گیری و غیره مشغول هستند باعث به وجود آمدن یک بازار آشفته می شوند که از نظر اقتصادی خود تاثیر در بازار واقعی می گذارد یعنی بازاری کاذب، درون بازار واقعی به وجود می آورد.

در این میان احتکار کنندگان و کسانی که هدفشان فقط پول است از این بازار کاذب و آشفته سود جسته و باعث نایاب شدن بعضی کالاها می شوند یعنی به جای اینکه این کالاها را با قیمت مناسب در اختیار خرده فروشان برای مصرف مردم قرار دهند به این افراد با قیمت بیشتر می فروشند و بازار سیاه ایجاد می کنند.

شغل های پیاده رویی در ایجاد بازار سیاه نقش موثری دارند

همچنین از نظر اجتماعی مشاغل کاذب، باعث ایجاد تغییراتی در سیمای شهرها خواهد شد یعنی تجمع آنها باعث سد معبر، مشکلات تردد، ترافیک، مسائل اخلاقی و غیره می شود.

رئیس شورای شهر رشت گفت: فعالیتهای فرهنگی اصلی ترین عامل در رفع آسیبهای اجتماعی به شمار می روند که باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

محمود مباحی افزود: ساماندهی دست فروشان با هدف رفع سد معبر در رشت ضروریست و شهرداری به عنوان بازوی اجرایی شورا نقش موثری در این زمینه دارد.

رئیس شورای رشت مسئله سد ‌معبر را از مشکلات جدی این شهر دانست و گفت: اغلب کسانی که در رشت دستفروشی و ایجاد سد ‌معبر می‌ کنند از شهرهای اطراف وارد این شهر می ‌شوند.

وی در ادامه بر ضرورت بررسی علل گرایش نسل جوان به مشاغل غیرمفید و کاذب در جامعه تاکید کرد و یادآورشد: با کاهش مشاغل کاذب و غیرمفید از به هدر رفتن سرمایه های انسانی جلوگیری و می توان آنها را جهت پیشبرد توسعه همه جانبه اقتصاد کشور بکار گیری کرد.

به هر حال وجود مشاغل کاذب اعم از رسمی، پنهانی و غیررسمی منبعث از ترکیب، تلفیق، تباین و واکنشهای آثار و نتایج عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است.

گسترش فعالیتهای غیرمولد و دست و پاگیر در یک ارتباط تنگاتنگ با مسائل و تنگناهای اساسی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارد.

این تنگناها متاسفانه به شکل پیوسته به یکدیگر مرتبط هستند و رفع یکی از آنان به رفع بقیه تنگناهای توسعه از قبیل بیکاری، بی سوادی، فقر، کمی درآمد، مهاجرتهای بی رویه روستائیان، حاشیه نشینی، رشد سریع جمعیت، کمبود نیروی انسانی متخصص، وجود اقتصاد تک محصولی، فقر فرهنگی، نبود انگیزه های کار، توسعه ناموزون منطقه ای، اختلاس و فساد اداری، تشدید قشربندی های اجتماعی، کارایی پائین فعالیتهای صنعتی و غیره بستگی به رفع سایر عوامل دیگر دارد.

این درهم تنیدگی های موانع متعدد توسعه اقتصادی و اجتماعی باعث شده است که محققان نتوانند به آسانی متغیرها را تفکیک و مسائل را جداگانه رفع کنند زیرا این مسائل فرعی همه به یک " طرح مسئله کلی " مبدل شده اند و در نتیجه متغیرهای توسعه همزمان و توام بر یکدیگر اثر می گذارند تا حدی که نمی توان جایگاه مشخصی را به علت و یا معلول بودن متغیر اختصاص داد.

تجزیه وتحلیل و مطالعه علل گسترش مشاغل کاذب شهری نیز از این قاعده مستثنی نیست و طرح آن را باید به طور جامع و در ارتباط با تنگناهای زیرساختی جامعه عنوان و پی ریزی کرد، به دلیل تنوع و چند بعدی بودن مشاغل کاذب از نظر میزان درآمد، نوع شغل، بهره وری کار و شکل حقوقی آن دست اندرکاران و متفکران مسائل اجتماعی به یک تعریف مورد توافق نرسیده اند.

برخی فصلی بودن و بی ثباتی شغلی را به عنوان پارامتر اصلی و گروهی دیگر مسئله رسمی بودن و یا غیررسمی بودن آن را مورد توجه قرارداده اند، عده ای کمی درآمدهای بدست آمده را مبنای تعریف خود قرار می دهند و شماری دیگر میزان کمی سرمایه در گردش و استقلال کاری را اساس مشاغل کاذب قلمداد می کنند.

عوامل اقتصادی مهمترین پارامتر در مهاجرت روستائیان به شهرهاست

در این ارتباط نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی عوامل اقتصادی را مهمترین پارامتر در مهاجرت روستائیان به شهرها دانست و گفت: روستائیان بدون آنکه آگاهی و شناخت لازم نسبت به محیط شهری داشته باشند و توانایی ها و مهارتهای خویش را آزموده باشند جذب برخی شغلهای کاذب می شوند.

مهرداد لاهوتی افزود: اشتغال کاذب به عنوان مقوله ای چند وجهی بر بستری از تعاملات حاصل از تاثیر و تاثرات مولفه های متعدد ظاهر می شود.

وی اظهارداشت: مهمترین عاملی که در رابطه با شکل گیری مشاغل کاذب شهری مد نظر اکثر صاحبنظران است، مهاجرت از محیط های کوچک شهری و روستایی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه کار فعالیتی مثبت، پسندیده و منشا ثروت ملل و پایه و اساس توسعه است، بیکاری به عنوان پدیده ای مخرب و زیانبخش در روابط فردی و اجتماعی تلقی شده که متضمن هزینه های گزافی برای فرد و جامعه است.

به این ترتیب امروزه میان موضوع بیکاری و ظهور مشاغل کاذب و سایر مولفه های سیاسی و امنیتی ارتباط غیر قابل انکاری وجود دارد و این مقوله می تواند آثار زیانبار سیاسی و امنیتی به همراه داشته و موجب تغییرات اساسی در صحنه سیاسی کشورها شود.

به گزارش مهر،همچنین وجود معضل بیکاری و به تبع آن ظهور مشاغل کاذب می تواند از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز آثار منفی به دنبال داشته و باعث ایجاد مشکلات روحی برای افراد جامعه، افزایش جرم، جنایت و از هم گسیختگی خانوادگی گردد. {$old_album_167665}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین