کد خبر: ۱۶۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۸۴ - ۱۴:۰۱

سکوت مصلحتی ایران در قبال عراق

آفتاب‌‌نیوز : این مقاله در توجیه نادرست بودن این استدلال می نویسد: « رهبران ایران،‌ سیاست آمریکا در عراق را کاملا به نفع تهران می دانند و از این رو به سران شیعه عراق توصیه می کنند که دقیقا آنچه را آمریکایی ها از آنان می خواهند،‌ انجام دهند چرا که انتخابات در نهایت موجب به روی کار آمدن قانونی شیعیان خواهد شد و آنها می توانند با بعثی ها و سنی ها حساب های خود را تسویه کنند.

اگر سیاست آمریکا در عراق در جهت کم کردن منافع ایران باشد،‌ تهران می تواند نفوذ فزاینده خود را در میان شیعیان عراق افزایش داده و مشکلات آمریکا را دو چندان کند. ایران احتمالا می تواند موجب بروز ناآرامی از سوی شیعیان در برابر نیروهای آمریکایی شود زیرا حمله آمریکا کاملا نفوذ ایران را در عراق گسترش داده است. 

اینجا سؤالی برای دولت آمریکا پیش می آید که چرا ایران اکنون از حضور ما در عراق حمایت می کند؟ چرا آنها از رهبران شیعیان می خواهند که از برخوردهای قومی میان شیعه و سنی اجتناب کنند؟ چرا ایران با وجود تامین مالی و تسلیحاتی شیعیان، از آنها نمی خواهد مشکلات بیشتری برای آمریکا به وجود آورند؟ آیا سیاست ایران با قدرت گرفتن شیعیان در عراق تغییر خواهد کرد؟ آیا بهتر نیست اکنون عقب نشینی کنیم تا اینکه حضور ما موجب تضعیف سنی ها و بعثی ها شود و در نتیجه به حضور اکثریت شیعه در حاکمیت بیانجامد؟ » 

این مقاله در پایان با اشاره به موضع ایران می نویسد که ادامه جنگ در عراق تنها به نفع ایران تمام خواهد شد، ایرانی که مورد حمله صدام قرار گرفت و در طول هشت سال جنگ،‌ تلفات بسیاری را متحمل شد. بهترین راه این است که روزنامه نگاران تحقیقاتی را در مورد شکست دموکرات ها در چالش عراق آغاز کنند و در نخستین گام این واقعیت را در نظر داشته باشند که این جنگ هیچ گاه به نفع آمریکا نبوده و نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین