کد خبر: ۱۶۹۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷

متن سخنرانی سران زیمباوه، فیلیپین، امارات و نیجریه در روز دوم اجلاس عدم تعهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  رئیس جمهور زیمبابوه در بخش دیگری از سخنان خود خرید و فروش سلاح های سبک را عامل ادامه نزاع ها در جهان خواند و با اشاره به ناموفق بودن اجلاس نیویورک در راستای قانونمند کردن خرید و فروش سلاح های سبک ادامه داد: باید قوانین واحدی در خصوص تجارت این سلاح ها وجود داشته باشد چون خوشبختی ملل اولین اولویت ماست نه سود مالی که از خرید و فروش سلاح ها به دست می آید، اجلاس نم می تواند اصلاحاتی را در قوانین خرید و فروش سلاح های سبک به وجود آورد. 

وی بزرگترین چالش کنونی را اصلاح ساختار سازمان ملل عنوان کرد و گفت:‌ شورای امنیت باید نمایندگان بیشتری داشته و در برابر مسئولیت تصمیماتش مشروعیت داشته باشد.

به گزارش ایسنا، رابرت موگابه در نشست صبح آخرین روز از اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با قدردانی از میهمان‌نوازی ایران و همچنین تبریک به محمود احمدی‌نژاد برای بر عهده گرفتن ریاست «نم» گفت: قطعا تحت ریاست جمهوری اسلامی ایران، نم پیشرفت می‌کند و منافع کشورهای در حال توسعه را حفظ خواهد کرد.

وی با یادآوری این نکته که اجلاس غیرمتعهدها پس از سازمان ملل بزرگترین سازمان بین‌المللی است، گفت: جنبش عدم تعهد باید همیشه به دنبال صلح و پیشرفت اجتماعی تمامی ملت‌ها باشد. تحولات سیاسی در دنیا نه تنها ما را نگران کرده بلکه باور ما را در مورد کارایی ساختار دنیا برای حفظ امنیت دچار تغییر کرده است.

موگابه سوءاستفاده از سازمان ملل برای اعمال زور از سوی برخی کشورها را محکوم کرد و گفت: همیشه باید چندجانبه‌گری در رابطه با دنیای عاری از سلاح هسته‌یی مورد توجه قرار گیرد. ناعادلانه است که ایران برای فعالیت صلح‌آمیز هسته‌یی مورد تنبیه واقع شود و خنده‌دار است کشورهایی که سلاح‌های هسته‌یی دارند، بیشترین اعتراض را در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران می‌کنند.

رییس‌جمهور زیمبابوه در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف از اینکه مساله فلسطین بیش از 60 سال است که حل نشده ادامه داد: هنوز فلسطینی‌ها از زندگی در وطن خود محروم هستند و متاسفانه اسرائیل در حال تغییر چهره در مناطق اشغالی است و اقدام به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی می‌کند و تاسف بیشتر از اینکه برخی از اقدامات اسرائیل در پایمال کردن حقوق مردم فلسطین حمایت می‌کنند.

وی نگرانی کشورش را درباره روند یکجانبه‌گرایی و اعمال زور و قدرت نظامی بیان کرد و افزود: هنوز خاطره لیبی در اذهان باقی مانده است. نظامی شدن مساله سوریه هم نتیجه مستقیم آن است که جنگ‌طلبان در داخل و خارج از شورای امنیت به دنبال منافع خود هستند. به جای اینکه بخواهیم به صورت غیرقانونی دولت سوریه را تغییر دهیم، باید مردم و دولت سوریه را برای گفت‌وگو تشویق کنیم. تجربه زیمبابوه نشان می‌دهد که طرفهای درگیر در سوریه باید پشت میز مذاکره برای گفت‌وگو بنشینند.

موگابه در پایان بر لزوم توجه بیشتر کشورها و مجامع بین‌المللی به مساله فقر در جهان تاکید کرد و گفت: فقر تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

نماینده امارات: مساله حسن همجواری را به خوبی رعایت می کنیم
عضو شورایعالی امارات با سخنرانی در اجلاس عدم تعهد از پذیرایی گرم ایران از میهمانان اجلاس تشکر کرد و تهران را شهری زیبا توصیف کرد.

به گزارش ایلنا، شیخ سعود بن راشد المعلی در سخنرانی خود با تشکر از ایران و ابراز تاسف بابت زلزله آذربایجان گفت: تثبیت روابط میان ما و ایران را مورد تقدیر قرار دهم.ما و ایران از روابط خوبی برخورداریم و مساله حسن همجواری را به خوبی رعایت می کنیم.

شیخ سعود بن راشد المعلی با اشاره به جنبش عدم تعهد گفت: ما به دنبال سهیم شدن جنبش ما در صلح و مسائل بین المللی هستیم.ما بر همکاری خود برای صلح و پایان دادن به بحران های خاورمیانه و دیگر نقاط جهان تاکید می کنیم. علاوه بر این بر حل چالش ها و بحران های جهانی و بحران های مالی و تغییرات آب و هوایی و جرایم سازمان یافته و نیز بر تثبیت امنیت و صلح در جهان تاکید می کنیم.

این مقام اماراتی تصریح کرد: صلح فقط با تاکید بر اساس اصول اساسی جنبش قابل اجرا است.ایجاد راه حل برای فلسطین و عقب نشینی از سرزمین اشغالی مرزهای 1967 از مسائل مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.کشور امارات بر اصول تاسیسی این جنبش که منافع همه کشورها با آن تامین می شود،تاکید دارد.

شیخ سعود بن راشد المعلی در پایان خاطرنشان کرد: حقوق بشر از مسائل مهم امارات است و ما برای رئیس جمهور ایران در ریاستش بر جنبش نم ارزوی موفقیت می کنیم.

معاون رئیس جمهور فیلیپین: نیازمند همکاری برای رفع منازعات بین کشورها هستیم
معاون رئیس جمهور فیلیپین با اعلام ارزیابی مثبت کشورش نسبت به انتخاب شعار صلح پایدار در پرتو مدیریت مشترک جهانی گفت: ما همواره نیازمند صلح و عدالت هستیم و نیازمندیم برای از بین رفتن منازعات بین کشورها با همدیگر همکاری کنیم.

به گزارش مهر، جی جو ماربینای معاون رئیس جمهور فیلیپین در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد طی سخنانی با بیان اینکه دولت فیلیپین نهایت حمایت خود را از جمهوری اسلامی ایران به عمل خواهد آورد از ریاست اجلاس تهران و همچنین ریاست مصر در سه سال گذشته قدردانی کرد.

وی گفت: انتخاب شعار صلح پایدار در پرتو مدیریت مشترک جهانی نشان می دهد در جهانی زندگی می کنیم که همواره نیازمند صلح و عدالت هستیم و نیازمندیم تا با همدیگر همکاری کنیم تا بر شکاف ها و منازعاتی که در بین کشورها وجود دارد پیروز شویم.

معاون رئیس جمهور فیلیپین با بیان اینکه ما در فیلیپین بر اساس قوانین برای کاهش منازعات تلاش کردیم گفت: ما به حل و فصل منازعات و عدم استفاده از زور و تهدید تاکید می کنیم

وی به تلاش این کشور برای تنظیم سندی در حمایت از زندگی کارگران مهاجر این کشور در سراسر جهان اشاره کرد و افزود: ما دنبال سندی هستیم که شرایط را برای کارگران مهاجرمان بهتر کند و بدنبال انعقاد قراردادهای دوجانبه و چندجانبه در این زمینه با کشورها هستیم.

فلسطین باید مستقل باشد / آفریقا نیازمند کرسی در شورای امنیت است
مهر گزارش داد، آرک نمدی سامبو معاون رئیس جمهور نیجریه دراجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران ضمن تسلیت به دولت و ملت ایران به خاطر زلزله اخیر گفت: هیچ سازمان و جنبش دیگری در جهان مثل جنبش عدم تعهد از تاثیرگذاری و جایگاه سیاسی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: احترام به حاکمیت دولتها، تمامیت ارضی کشورها، حل و فصل نزاع ها از طریق مذاکرات از اصول اساسی جنبش عدم تعهد است که اکنون بیش از همه مصداق دارد.

سامبو با اشاره به تحولات آفریقا و خاورمیانه گفت: این تحولات فرصت بهتری را برای استقرار دموکراسی به وجود آورده است، این تحولات همیشه صلح آمیز نبوده اند.

معاون رئیس جمهور نیجریه تصریح کرد: جنبش عدم تعهد باید ظرفیت خود را به عنوان یک جنبش برای حل و فصل چالش های موجود تقویت کند.

سامبو اظهار داشت: با تقویت جایگاه جنبش عدم تعهد صلح و امنیت، حقوق بشر، تحمل ادیان و فرهنگ ها، احترام به تنوع فرهنگی و عدم تبعیض اجرا می شود.

وی تروریسم راتهدیدی برای کشورهای جهان خواند و گفت: تروریسم و جرایم سازماندهی شده ما را تهدید می کنند و شواهد زیادی وجود دارد که نزاع ها باعث شده تروریسم راهی به داخل جوامع پیدا کند ما باید راه هایی را برای مقابله با این امر بیابیم.

معاون رئیس جمهور نیجریه با تاکید بر لزوم تلاش نم برای نابودی سلاح های هسته ای در جهان گفت: باید از ایجاد نزاع های هسته ای در آینده پیشگیری کنیم چون این امر تهدید واقعی است و باید اولویت کار سازمان های مختلف باشد.

سامبو با بیان اینکه آفریقا به عنوان منطقه عاری از سلاح های هسته ای اعلام شده است از کشورهای حاضر در این اجلاس خواست که با مبارزه با سلاح های هسته ای سایر مناطق جهان را نیز به عنوان مناطق عاری از سلاح های هسته ای اعلام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خرید و فروش سلاح های سبک را عامل ادامه نزاع ها در جهان خواند و با اشاره به ناموفق بودن اجلاس نیویورک در راستای قانونمند کردن خرید و فروش سلاح های سبک ادامه داد: باید قوانین واحدی در خصوص تجارت این سلاح ها وجود داشته باشد چون خوشبختی ملل اولین اولویت ماست نه سود مالی که از خرید و فروش سلاح ها به دست می آید، اجلاس نم می تواند اصلاحاتی را در قوانین خرید و فروش سلاح های سبک به وجود آورد.

سامبو با ابراز تاسف از وجود میلیون ها گرسنه در جهان خاطر نشان کرد: هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند فقر و گرسنگی را ریشه کن کند نم باید این موضوع را در اولویت کارهای خود قرار دهد.

وی با اشاره به تلاش های کشور نیجریه برای خودکفایی در تولید مواد غذایی گفت: خودکفایی کشورها در تولید مواد غذایی می تواند بسیاری از مشکلات آنها را حل کند.

سامبو در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما به دنبال صلح بین المللی از طریق مذاکرات صلح آمیز هستیم تصریح کرد: نیجریه از اقدامات دبیر کل سازمان ملل برای ایجاد کمیته ای جهت حاکمیت قانون حمایت می کند.

وی ادامه داد: کشور نیجریه با سازمان ملل و نیروهای حافظ صلح در این کشور همکاری کرده و همچنین از نقش سازمان ملل برای استقرار ثبات در منطقه آفریقا تشکر می کند.

معاون رئیس جمهور نیجریه با اعلام حمایت از ایده اصلاح سازمان ملل و شورای امنیت گفت: باید مدیریت چندجانبه در مدیریت جهان وجود داشته باشد تا کشورهای متعدد در سازمان ملل بتوانند صدای خود را به گوش کشورهای دیگر برسانند.

وی تاکید کرد: آفریقا منطقه بزرگی است و باید در شورای امنیت جایگاهی در خور توجه داشته باشد.

سامبو در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مسئله فلسطین گفت: ما معتقدیم فلسطین باید کشوری مستقل باشد و اخراج فلسطینی ها از سرزمین هایشان را محکوم می کنیم این کار غیر قانونی است، فلسطین باید هر چه زودتر عضو سازمان ملل شود و نقش خود را در صلح بین المللی بازی کند.

نیجریه پرجمعیت ترین کشور در غرب آفریقاست که به دلیل تنوع فراوان قومی و نژادی طی چند سال گذشته شاهد درگیری های زیادی بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین