کد خبر: ۱۷۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۸۴ - ۰۸:۵۶

فصل نوین روابط ایران واوکراین

آفتاب‌‌نیوز : والری ریالچ مدیر کل منطقه ای وزارت خارجه اوکراین در دیدار با دکتر عوض حیدرپور رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اوکراین با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ و مهم در منطقه است، گسترش روابط همه جانبه با ایران را در سیاست خارجه اوکراین حایز اهمیت توصیف کرد و با ارائه گزارشی از سطح روابط دو کشور در زمینه های سیاسی، پارلمانی، صنعتی و فرهنگی، خواستار تعمیق و حمایت از این مناسبات توسط مجالس دو کشور شد.

مدیر کل منطقه ای وزارت خارجه اوکراین با یاد آوری اینکه بیش از 80 قرار داد سیاسی، حقوقی و تجاری بین دو کشور در حال بررسی و اجراست افزود: امیدواریم با استقرار و تثبیت دولتهای جدید در دو کشور، سطح روابط تهران - کی یف، بیش از پیش ارتقاء یابد.

وی همچنین وجود گروههای دوستی پارلمانی را عاملی در جهت تحکیم مناسبات پارلمانی و سیاسی فیمابین ارزیابی کرد و خواستار استمرار رفت و آمد مقامات دو کشور شد.

ریلاچ در پایان سخنانش ضمن ارائه تحلیلی از اوضاع کشور عراق گفت: بنا به تصمیم رئیس جمهور اوکراین، کلیه نیروهای اوکراینی تا پایان سالجاری مسیحی از عراق خارج خواهند شد و ما امیدواریم در بازسازی عراق هم نقشی بر عهده داشته باشیم.

در ادامه این دیدار دکتر حیدرپور نیز از پروژه های هواپیما سازی (آنتونف 140) و کشتی سازی به عنوان نماد همکاری صنعتی دو کشور یاد کرد و آمادگی استانهای صنعتی کشورمان جهت تداوم اینگونه همکاری ها را مورد تاکید قرار داد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی افزود: عزم مسولین جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری ها با کشور اوکراین به عنوان یکی از کشورهای مهم اروپائی جدی است و تهران هیچ مانعی برای توسعه همکاریها با کی یف بر سر راه خود نمی بیند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین