کد خبر: ۱۷۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۰
هوگو چاوز:

حکومت دیکتاتوری نمی خواهم

آفتاب‌‌نیوز :  هوگو چاوز رييس جمهور ونزوئلا، ميهن پرستي كه نخستين بار در سال 1998 بر مسند قدرت تكيه زد و اميدوار است تا در انتخابات سال آينده هم به عنوان رييس جمهور برگزيده شود، اظهار داشت كه طرفدار دموكراسي است.

اين در حالي است كه منتقدان وي مدعي شده‌اند كه چاوز استيلا و نفوذ فزاينده‌اي بر قوانين حكومتي، مجلس، دادگاه و شوراي انتخاباتي دارد.

چاوز در جمع مديران كمپاني نفتي واقع در شمال غرب ايالت فالكون بيان داشت: از شمال آمريكا گرفته تا بخش‌هايي از جنوب آن، در مقابل ونزوئلا جبهه گرفته‌اند و مي‌گويند كه اينجا ديكتاتوري حاكم است.

وي افزود: آنان كه مي‌گويند من مي‌خواهم ونزوئلا را به سمت ديكتاتوري هدايت كنم، در حقيقت همان كساني هستند كه زماني سعي داشتند در كشور ديكتاتوري نهادينه كنند؛ اما شكست خورند.

چاوز كه از حاميان سرسخت فيدل كاسترو رييس جمهور كوباست، شبكه‌هاي تلويزيوني داخلي را به دست داشتن در كودتاي نافرجام سال 2002 و برانگيختن اعتصاب عمومي تخريب كننده كه در اوايل 2003 پايان پذيرفت، متهم كرد.

رييس جمهور ونزوئلا با نشانه‌ رفتن به شبكه‌ي تلويزيوني "گلوبو ويژن" كه اغلب به پخش برنامه‌هاي انتقادي از دولت وي‌ مي‌پردازد، اظهار داشت كه شبكه‌ي مذكور نوكر حلقه به گوش دولت آمريكاست.

لئو پولدو كاستيلو، مجري ميزگرد شبكه‌ي گلوبو ويژن (Globovision) بيان كرد كه چاوز به اين دليل كه اخبار و ديدگاه‌هاي مخالف خود را نمي‌پسندد، از رسانه‌هاي تصويري انتقاد مي‌كند.

وي در مصاحبه‌ي تلفني‌اش ادامه داد: رييس جمهور از اخبار بد خوشش نمي‌آيد. او دوست دارد تا همه چيز تحت كنترل وي باشد حتي اطلاعات.

اين در حالي است كه مناسبات ميان كاراكاس و واشنگتن در سالهاي اخير دچار تنش شده و مقامات آمريكا نسبت به وضعيت دموكراسي در ونزوئلا ابراز نگراني و ترديد كرده‌اند و از سويي چاوز از اقدامات امپرياليستي دولت آمريكا در كشورهاي آمريكاي لاتين و نيز عراق شديدا انتقاد كرده است.

ونزوئلا پنجمين كشور صادر كننده‌ي نفت جهان به شمار مي‌آيد. به همين دليل چاوز اميدوار است تا به رغم وجود اختلافات و تنش‌ها ميان كاراكاس و واشنگتن، فروش نفت كشورش به آمريكا (خريدار اصلي نفت ونزوئلا) تداوم داشته باشد.

در همين حال، يك مدير اسبق كميسيون ملي مبارزه با مواد مخدر ونزوئلا اظهار داشت كه چاوز اطلاعات غلطي دريافت كرده بود و با همين اطلاعات، مقامات مبارزه با مواد مخدر آمريكا را به جاسوسي متهم كرد.

ميلدرد كامرو، مدير سابق كميسيون ملي مبارزه با مواد مخدر ونزوئلا كه در ماه ژوييه بركنار شد، افزود: گزارش رسيده به دست چاوز با مضمون اتهام جاسوسي به اداره‌ي مبارزه با مواد مخدر دولت آمريكا ساختگي بوده است.

ونزوئلا يكي از مسيرهاي قاچاق مواد مخدر است و دولت آمريكا ونزوئلا را به اهمال كاري در مبارزه با قاچاق مواد مخدر متهم كرده است.

از سوي ديگر، خبرگزاري شينهوا گزارش داد: چاوز اعلام كرد كه به منظور متنوع كردن ساختار تامين انرژي،‌ كشورش برنامه‌ي صلح آميز هسته‌يي را آغاز خواهد كرد.

وي تاكيد كرد كه برنامه‌ي هسته‌يي ونزوئلا در چارچوب تامين منابه انرژي جايگزين خواهد بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین