کد خبر: ۱۷۴۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶

بزرگ‌ترين قطب گردشگري پایتخت کجاست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگر در گذشته يك تهران بود و يك ميدان آزادي كه به عنوان تنها نماد شهر تهران و يك مقصد گردشگري در سي سال گذشته به حساب مي‌آمد در در طول ۷ سال گذشته با برنامه‌ريزي‌هايي كه مديريت شهري تهران انجام داد هم توانست نمادهاي ملي پايتخت را افزايش دهد و هم كشتي به گل نشسته صنعت گردشگري اين ابرشهر را به حركت درآورد. ساخت برج ميلاد، پل جواديه، باغ موزه دفاع‌مقدس، باغ موزه قصر، پارك پرندگان، مجموعه تفريحي و گردشگري هزار و يك شهر و بسياري فضاهاي فرهنگي ديگر نمادهاي به ياد ماندني پايتخت به شمار مي‌روند. نمادهايي كه شهرداري توانست با ساخت و بهره‌برداري از آنها، صنعت گردشگري را در تهران رونق دهد.

فضاي سبز و محيط‌زيست بكر اراضي عباس‌آباد كه در دو‌سوي بزرگراه شهيد مدرس قرار دارد، در سال‌هاي اخير به عنوان يكي از مقاصد گردشگري براي پايتخت نشينان محسوب مي‌شود. رئيس سازمان زيباسازي شهر تهران مي‌گويد: «با توسعه فضاهاي فرهنگي در اراضي عباس‌آباد و بوستان‌هايي كه در اين محدوده وجود داشت، لزوم ساخت يك راه دسترسي بين فضاهاي اين مجموعه احساس مي‌شد.» اما در كنار اين نياز شايد بتوان گفت كه ايجاد مسيرهاي ويژه عابران پياده، دوچرخه‌سواري و كالسكه‌هاي تفريحي يكي ديگر از دلايلي بود كه كارشناسان شركت نوسازي عباس‌آباد را به فكر ايجاد پل طبيعت در دو سوي بزرگراه مدرس انداخت.

«حجت‌الله ملاصالحي» با تاييد اين مطلب توضيح مي‌دهد: «با توجه به اينكه مديريت بوستان طالقاني در ضلع شرقي بزرگراه مدرس نيز به شركت نوسازي عباس‌آباد واگذار شد براي ايجاد ارتباط بين بوستان بنادر در ضلع غربي بزرگراه با بوستان طالقاني و به نوعي امتداد مسيرهاي دوچرخه‌سواري، عابران پياده و كالسكه‌هاي گردشگري در بين اين دوبوستان تصميم گرفته شد تا اين پل احداث شود.» با افتتاح پل طبيعت تهراني‌هايي كه براي استفاده از اين مسيرهاي گردشگري وارد بوستان بنادر يا بوستان طالقاني مي‌شوند مي‌توانند با دوچرخه يا پاي پياده مسير خود را به سمت ديگر بزرگراه ادامه دهند.


حجت‌الله ملاصالحي اعتقاد دارد كه در آينده‌اي نه چندان دور بوستان بزرگ طالقاني به يكي از قطب‌هاي گردشگري پايتخت تبديل خواهد شد. محيط‌ زيست بكر اين بوستان كه به عنوان يكي از بوستان‌هاي نادر درون‌شهري گونه‌هاي درختي متنوعي را در خود جاي داده است؛ امكان ايجاد بزرگ‌ترين دهكده‌هاي گردشگري طبيعي را در قلب تهران به وجود آورده است در نتيجه پل طبيعت يكي از مهم‌ترين نيازهايي بود كه مي‌توانست دو سوي بزرگراه مدرس را به عنوان يك مجموعه به هم پيوسته گردشگري به يكديگر وصل كند.

مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد در اين باره مي‌گويد: «كار مطالعاتي اين پل از سال ۸۸ آغاز شد و در همان سال فراخواني از سوي اين شركت در رسانه‌ها منتشر شد و طراحي اين پل در قالب يك مسابقه انجام و عمليات اجرايي آن از اواخر ۶ ماه دوم سال ۸۹ آغاز شد.» آنطور كه حجت‌الله ملاصالحي توضيح مي‌دهد، قبل از اينكه مسابقه طراحي پل طبيعت برگزار شود، كارشناسان شركت نوسازي عباس‌آباد مطالعات اوليه‌اي را در خصوص ويژگي‌هاي اين پل انجام دادند.» ملاصالحي به روزنامه تهران امروز مي‌گويد: «كارشناسان اين شركت چند مسئله مهم را در طراحي اين پل مدنظر قرار دادند كه اولين اولويت توجه به مسائل محيط‌زيست در طراحي اين پل بود.» با توجه به اينكه پل طبيعت در نقطه‌اي واقع شده است كه تمامي شاهراه‌هاي پايتخت از بزرگراه مدرس، همت، حقاني و رسالت از بالاي اين پل به خوبي ديد دارد، محل جانمايي آن نيز از اهميت زيادي برخوردار است.

به گزارش تهران امروز،از سوي ديگر منطقه‌اي كه در دو سوي بزرگراه مدرس قرار دارد از نظر زيست‌محيطي يكي از مناطق شاخص شهر تهران به حساب مي‌آيد، به ويژه اينكه در حاشيه شرقي و غربي اين بزرگراه نيز بوستان بنادر و بوستان طالقاني قرار دارد. همچنين هويت اين پل به عنوان نماد شهري يكي ديگر از اولويت‌هايي بود كه از سوي كارشناسان شركت نوسازي عباس‌آباد مورد بررسي قرار گرفت كه نتيجه آن استفاده از معماري ايراني‌-اسلامي در طراحي اين پل بود. به گفته ملاصالحي، طراحان پل طبيعت با الهام گرفتن از پل‌هايي كه روي رودخانه زاينده‌رود ساخته شده است مانند پل خواجو توانستند طراحي پل طبيعت را انجام دهند.

مهم‌ترين نكته پل طبيعت تغيير نگرش عمومي مردم نسبت به پل‌هاي عابر پياده نه فقط در تهران بلكه در كشور و خاورميانه است. مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد مي‌گويد: «اگر نگاهي كوتاه به پل خواجو يا سي و سه پل در اصفهان بيندازيم، مي‌بينيم كه اين پل‌ها به غير از آنكه يك مسير رفت و آمد براي مردم محسوب مي‌شوند به عنوان يك مقصد گردشگري براي شهروندان اين شهر است. در نتيجه در طراحي پل طبيعت به اين مسئله توجه كرديم كه اين پل به غير از آنكه امكان دسترسي ۲ بوستان طالقاني و بنادر را در دو سوي بزرگراه مدرس تامين مي‌كند، امكان تامل شهروندان و استفاده از نماي پل و فضاي سبز اطراف آن را براي پايتخت‌نشينان فراهم مي‌آورد.

در نتيجه پل طبيعت بيشتر از آنكه يك مسير عبور و مرور عابران پياده باشد، يك مسير و مقصد گردشگري به حساب مي‌آيد كه در فضاي داخلي آن فضاهاي مختلفي مانند گالري، كافي‌شاپ و رستوران نيز در نظر گرفته شده است.» فضاي منظر اين پل يكي ديگر از جاذبه‌هاي گردشگري در قلب پايتخت به شمار مي‌رود در واقع تهراني‌ها مي‌توانند در روزهايي كه هواي شهر پاكيزه است، از روي اين پل نماي قله دماوند در شرق تهران، نماي جنوب تهران، برج ميلاد و فضاي سبز اطراف بزرگراه مدرس را نيز به خوبي ببينند و از آن استفاده كنند.

ايمني پل يكي ديگر از مسائل مهمي است كه در طراحي پل طبيعت در نظر گرفته شده است. به گفته مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد،اين پل با محيط طبيعي اطراف خود هماهنگي دارد. پل طبيعت به گونه‌اي طراحي شده است كه به عنوان يك نماد براي شهر تهران در كنار برج ميلاد، ميدان آزادي و اراضي عباس‌آباد مطرح شده است. طبق صحبت‌هاي حجت‌الله ملاصالحي پل طبيعت به دليل وسعتي كه دارد يكي از بزرگ‌ترين پل‌هاي عابر‌پياده نه تنها در كشور بلكه در سطح خاورميانه محسوب مي‌شود.

اين پل ۲۷۶ متر طول دارد كه طول بزرگ‌ترين دهنه اين پل نيز بيش از ۹۰ متر بوده و كوچك‌ترين دهنه آن نيز ۲۰ متر طول دارد. بلندترين ارتفاع اين پل از سطح بزرگراه ۳۳ متر و كوتاهترين ارتفاع آن نيز ۲۶ متر است. البته دليل اين اختلاف ارتفاع نيز به خاطر شيب دره اطراف بزرگراه مدرس در نظر گرفته شده است. جالب است بدانيد كه پل طبيعت در سه طبقه در حال ساخت است كه طبقه اول آن ۱۴۵۰متر‌مربع، طبقه دوم ۲۸۷۰ مترمربع و طبقه سوم آن ۵۷۱متر‌مربع طول دارد. رمپ‌ها و راه‌هاي دسترسي اين پل ۸۰۰ متر است و در مجموع مي‌توان گفت كه پل طبيعت ۷هزار متر مربع وسعت دارد. حجت‌الله ملاصلاحي در خصوص كاربري‌هاي پل طبيعت به روزنامه تهران امروز توضيح مي‌دهد: «اين پل براساس كاربري‌هايي كه براي آن تعريف شده در سه طبقه بنا مي‌شود به عنوان مثال در قسمت‌هايي كه كافي‌شاپ و گالري‌ها در آن ايجاد مي‌شود،پل طبيعت سه طبقه مي‌شود.

سه مسير عبور و مرور عابران‌پياده، دوچرخه و كالسكه در نظر گرفته‌ايم. جالب است بدانيد كه در مواقع اضطراري امكان عبور خودرو نيز از روي پل طبيعت در نظر گرفته شده است.»

مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد در باره مشخصات سازه‌اي پل طبيعت مي‌گويد: «اين پل يكي از مدرن‌ترين سازه‌هاي پل در ايران را دارد كه تا قبل از اين وجود نداشت. براي ساخت اين پل ۳۴ هزار كيلوگرم ميلگرد استفاده مي‌شود. اسكلت اين پل فولادي است كه ۲ هزار تن فولاد در اسكلت اين پل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با توجه به حجم بتن ريزي‌اي كه شده است ۳۸۰۰ متر مكعب بتن در فونداسيون اين پل مورد استفاده قرار گرفته كه تمامي شاخصه‌هاي ايمني در اين پل در نظر گرفته شده است.

از سوي ديگر شرايط اقليمي نيز در احداث اين پل كاملا در نظر گرفته شده است. با توجه به اينكه اين پل در مسير كريدورهاي بادهاي تهران قرار دارد، ايمني شهروندان بر بالاي اين پل نيز مورد مطالعات دقيق قرار گرفته است.» به گفته ملاصالحي ايمني عبور و مرور خودروهايي كه در بزرگراه مدرس در زير اين پل در حركت هستند نيز در نظر گرفته شده به طوري كه امكان انداختن شيئي از روي پل طبيعت به سمت بزرگراه و احتمال سقوط شهروندان از بالاي اين پل به هيچ‌وجه وجود ندارد.

مقاومت سازه پل يكي ديگر از مواردي است كه طراحان به آن توجه ويژه داشته‌اند. مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد در اين باره مي‌گويد: «نوع خاصي از فولاد را در بدنه اين پل استفاده كرده‌ايم كه عمر آن را به حداكثر زمان ممكن كه يك قرن است، مي‌رساند.

همچنين عايق‌هايي كه براي اين پل در نظر گرفته‌ايم امكان نفوذ آب و خوردگي را از بين مي‌برد و نوع جوش‌هايي كه براي اين پل در نظر گرفته‌ايم جوش نفوذي است كه باعث مي‌شود كمترين ميزان آسيب به سازه رسانده شود و بتواند بار پل را نيز تحمل كند. نكته مهم ديگري كه براي ما مهم بوده اين است كه حداقل آسيب را به فضاي سبز اطراف پل وارد كند به همين علت طول دهنه پل را ۹۰ متر در نظر گرفته‌ايم كه اين باعث مي‌شود فضاي سبز كمتر آسيب ببيند و همين مسئله عمليات اجرايي اين پل را با دشواري‌هايي روبه‌رو كرده است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین