کد خبر: ۱۷۸۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۴

امیرکبیر هم که باشی، اصلاحات مذهبی کار دستت می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت: نه تاسیس مدرسه دارالفنون، نه چاپ روزنامه وقایع اتفاقیه و نه حتی مقابله با رشوه‌خواری درباریان؛ آنچه حکم به پایان کار امیرکبیر داد اصلاحات مذهبی بود که عامه مردم را با حکومتیان برای مخالفت با امیرکبیر همصدا کرد.

اصلاحات اجتماعی و اقتصادی و حتی نظامی، نمی‌توانست آن‌قدر کفه ترازو را به نفع مخالفان امیرکبیر سنگین کند که بتوانند پروژه برکناری او را اجرا کنند. چراکه این صدراعظم ناصرالدین‌شاه از مقبولیت مردمی برخوردار بود و هرگونه برخوردی با او، می‌توانست واکنش شدید مردمی را در پی داشته باشد. 

اما آنچه سبب شد عامه مردم با درباریان برای برکناری امیرکبیر در چنین روزی همصدا شده و دیگر میلی به بودن امیر نداشته باشند، اصلاحات مذهبی امیرکبیر بود. اصلاحات مذهبی از جمله اقدامات برجسته امیرکبیر بود که با هدف زدودن خرافه از چهره مذهب صورت گرفت. منع مجالس قمه‌زنی و اصلاحات اساسی از جمله اقدامات این پروسه بود.

حال با توجه به اینکه همواره آن قسمت‌هایی از مذهب که آمیخته به خرافه می‌شود برای عامه مردم جذاب‌تر است و گاهی از اصل مهم‌تر می‌شود، حذف این خرافه‌ها، نارضایتی ضمنی همان عامه را به همراه داشت تا اینکه مخالفتی با برکناری امیرکبیر نکردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
0
0
درود بر خاتمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
0
0
ممکن است آن امر بخشی از ماجرای برکناری امیر کبیر شد ولی همه آن نیست. به نظرم عقده های فرو خفته حرم سرا به ویژه عقده های مادر ناصر الدین شاه نقش اساسی در حذف امیر شد. مادری که شاهد به قدرت رسیدن پسرک نوجوانش بود در حالیکه خود احساس می کرد که حقش است باید به قدرت برسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
0
0
لطفا منبع این متن را هم ذکر کنید
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
0
0
.....میراث فرهنگی اول باید عامه مردم که صدای آن ها به عنوان عامه مردم در آن زمان شناخته میشد را تحلیل میکرد بعد نظر میداد.

باید اصلاحات مذهبی خط امام ادامه یابد. آن کاری که باعث شد خون از دست امیر کبیر فوران کند, همون شرفی است که سال های سال امام زاده ها را از دست هم تباران عرب خودشان در ایران حفظ کرد و منت آن ها را کشیده و میکشد.

خرافه پرستی و اصلاحات مذهبی دو سر یک آهن ربا هستند که بخش اجتماعی دین را تحت تاثیر خود قرار میدهد با توجه به اینکه شاید فقط در ایران این قضیه صدق نکند, و آن هم سابقه دینی ایرانیان از زمان های دور در انتخاب و غربال بهترین ها است.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
0
0
عالی و پر مغز
مشتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
0
0
تو رو خدا معلوم کنید چی میخواید از جون این ملت و فکر خام اونها که این مطالب رو میخواید با برچسب روشنفکری به زور و یواش یواش بکنید تو فکرشون؟ هر چی میخواید به هرکی میخواین میگید هر جوری هم که دلتون بخواد . قسم به هرچی که میپرستید این کارها گناه داره . بترسید از اینکه اون دنیا بازخواست بشید و طومار گناهاتون رو نتونید جمع کنید . واقعا از سیاست متنفرم ولی بعد از چند هفته که این سایت رو دنبال کردم فهمیدم مطالب سیاسیش رو کاملا با سانسور و هدفدار و تماما ساپورت شده از طرف جناب آقای ... و متناسب با تفکرات ایشون درج میکنه . اگه مرد بودین طرف هیچ کس رو نمیگرفتین و از همه طرف و از همه جا مطالب کامل و بدون سانسور میاوردین تا خواننده ها خودشون با فکر آزاد و نه هدفدار فکر میکردند و تصمیم میگرفتند و نه اینکه با ذهن جهت داده شده بخوان نظر بنویسن . خیلی هنر داشتین که به نقد بزرگان تاریخ کشور مشغول شدین لا اقل همه ماجرا رو میخوندین بعد این توهین ها رو اگه زحمتی نبود از یه جای معتبر و با ذکر منبع میاوردین . اگه این کار هم سخت بود بی زحمت از یه معلم لیسانسه تاریخ حداقل کمک و مشورت میگرفتین بعد اینجوری به تخریب بزرگان تاریخ کشور خودتون میپرداختین . آخه اگه دین ندارین لا اقل آزاده باشین .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین