کد خبر: ۱۸۱۳۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶

مراسمی که احمدی نژاد به آن نرسید (+آلبوم تصویری)

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شب گذشته سالگرد رحلت مولانا جلال الدین بلخی شاعر و عارف پرآوازه ایرانی در شهر قونیه ترکیه برگزار شد.

در این مراسم بسیاری از شخصیت های سیاسی ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان نخست وزیر و احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه و نیز صدها تن از میهمانان خارجی حضور داشتند.رییس جمهور تاجیکستان بلند رتبه ترین مقام یک کشور فارسی زبان بود که در این مراسم شرکت داشت.

پیشتر قرار بود محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم شرکت کند اما سفر وی به ترکیه در دقایق آخر لغو شد.

مراسم سالگرد رحلت مولانا در ترکیه با عنوان " شب وصلت" یا " شب عروسی " برگزار می شود.شهر قونیه در هفته منتهی به این شب روزهای شلوغی را می گذراند و مولوی دوستان از سراسر جهان برای شرکت در این مراسم به این شهر می روند.

به گزارش عصر ایران،مولانا جلال الدین رومی شاعر بلند آوازه ایرانی که نامی به بلندای جهان دارد پس از تولد در شهر بلخ در قرن هفتم هجری در سنین طفولیت به آناتولی مهاجرت کرد و درآنجا سکنی گزید. زبان اصلی اشعار عرفانی مولانا از جمله دو شاهکار اصلی وی که " مثنوی معنوی" و " دیوان شمس" است،به فارسی است.


{$old_album_181357}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
یک همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
سلام ، درست است که مولانا ، عرفان و عقایدش جهانی است ،
ولی این مراسم ها باید در ایران برگزار میشد ، که متاسفانه مثل
اینکه هرچیزی را داشتن لیاقت و جنبه می خواهد و خیلی ها ندارند و قدرش را هم نمی دانند .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
1
0
اگه این شاعر فارسی زبانه به اونها چه که میخواند به نفع خودشون ظبطش کنند و این از سیاست کشورهای همسایه است که ایران بزرگا (ایران باستانی)کمرنگ کنند وشخصیتهای ما را مال خودشون بکنند وبرای خودشون گذشته وتمدن وفرهنگ بسازند و اگر بزرگان ما سیاست کافی داشته باشند میتوانند از پتانسیل نام و نقشه ونفوذایران باستانی به بنحو احسنت استفاده ببرندومشکل اینه که مسولین ما اصلا ایران قبل از خودشون را قبول ندارند وحرف زدن از ان جزو خط قرمز است چه برسد به استفاده از ان به عنوان نمونه همین عثمانی که ترکها به ان می نازند اقوام شرق ایران بوده اند و ترکها را از زمان لیدیه که توسط هخامنشیان تصرف شد تا به زمان عثمانیها یا تبعه ایران یا رم بوده اند وحکومت مستقلی نداشته اندویا تبعه فرهنگ وتمدن این دو بوده اند تا با تدبیریکی از اقوم ایرانی از حکومت اعراب رهایی پیدا کردند ومستقل شدند و حالا پیشینه و پتانسیل تاریخی ایران کجا و این ترکها کجا و انها با هیچ دارند برای خودشون تاریخ پربار می سازند و ما کجاییم.برای مثال از 5مکان مقدس یهودیان 3 محل ان در خاک فعلی ایران است وما میتوانیم برای خوب نشان دادن جلوه مردم ایران از ان برای زیارت یهودیان استفاده کنیم و هم درامد داشته باشیم و برای بزرگداشت فلاسفه یونان باستان که اواخر عمر خود را در دربار ایران گذرانده اند میزگرد دلایل این کار انها وگرامیداشت انها مثل کار فعلی ترکیه وتاجیکستان ویا میزگردها ومراسمها سعی در نفوذ همه جانبه در کشورهای همسایه که جزیی از فرهنگ ایران بزرگ هستند انجام دهیم تا حداقل از لحاظ فرهنگی وتاریخی انها سعی در پیشینه سازی و جداسازی فرهنگی نباشند
جهان آرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
علی آقای عزیز ایران بزرگ در گذشته تمام خاورمیانه را شامل می گردید و برای همین این مرز پهناور جولانگاه مفاخر و بزرگان زیادی بوده است .از نظر مولانا و دیگران دنیا و زرق و برق دلبستگیهای معنی و مفهومی نداشته و ندارد لیکن ما هستیم که به تناسب احترامی که به ایشان می گذاریم برای خودمان اعتبار و شهرت کسب می نماییم مگر در هزار سال گذشته بغیر از این چند سال برای مولوی بزرگداشت برگزار می گردید که نام ایشان ماندگار شده است ؟ پس ما و کشورهای دیگر به فراخور ارزش نهادن به ایشان کسب فیض می نماییم
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
دوست گرامی اولا وقتی راجع به تاریخ صحبت میکنی کمی مطالعه کافی نیست و باید مطلع باشی تا نظر بدی.ترکان عثمانی گروهی از ترکان قبیله قایی اوغوز بودند که در قرن ششم هجری(زمان سلجوقیان) از طرف دولت سلجوقی برای پاسداری از آناتولی در آنجا گماشته شدند و بعدها خودشان صاحب قدرت شدند. در طول تاریخ بالاخره هر قومی به طریقی صاحب قدرت و تمدن شده.پیشینه ترکان نیز به چهار هزار سال قبل از میلاد بر می گردد که در شرق چین (مغولستان امروزی) می زیسته اند و امروزه بخش وسیعی از آسیا را شامل می شوند(مغولستان-قرقیزستان-ترکمنستان-قزاقستان-ازبکستان-آذربایجان-ترکیه)-سرتونو درد نیارم ما ایرانی ها بجای نکوداشت صاحب منسبان کشور خودمون همیشه دیگران را ملامت میکنیم.تاریخ را باید ساخت.قرنهای بعدی برای مقایسه سراغ هخامنشیان نمی روند، به امروز ما نگاه میکنند.خدائیش شما اگر نسل بعدی می بودید و راجع به امروز نظر می دادید، نظرتان راجع به ایران چی می بود؟.......بیائید تاریخ را بسازیم.اگر کوروش کبیر نیز مثل مردم امروز ایران فکر می کرد و بجای ساختن ایران مدام دیگر قومیت ها و تمدن ها را به باد انتقاد میگرفت دیگر نامی از او هم نمی بود.
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
دوست عزیز آقا مرتضی به عنوان یکی ار رزمنده های دوران دفاع مقدس عرض می کنم اگر بنده نسل بعدی بودم به هشت سال دفاع مقدس جانانه جوانان این مرز وبوم افتخار می کردم . به آن چیزی که در غرب با ساخت فیلم های هالیودی بهش می گویند اسطوره و ما در این مرز و بوم کم نداشتیم ( چمران ، همت ، متوسلیان ، باکری ، کاظمی و...)
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
منظورتون از مولانا مولویه دیگه
چون مولای ما یکی دیگس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
شاعرمونو دزديدن دارن باهاش پز ميدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
پیشنهاد میکنم برای سالگرد وفاتش یه مراسم روضه خوانی با حضور .... و مداح معروف .... برگزار کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
کاش فرمایشات مولا رو هم در زندگی بکار می‌بردیم. خداوند مولای ما علی را خلق نکرد که از اسمش بسازیم. یا امام حسین(ع) را نیافرید که امتش کینه توزی را بیاموزند.
کاش کمی علی وار و حسین گونه زندگی می‌کردیم.
کمی به اطرافمان نگاه کنیم. آیا این ظلم نیست که در مملکتی با این غنای طبیعی و فرهنگی زندگی کنیم و هم از نظر مادی و هم فرهنگی فقیر باشیم؟! کینه یزید برای ما کارساز نیست. آیا ما واقعا حب علی و حسین داریم. آیا نشنیده اید علی به دلیل اینکه فردی بی گنا داخل جماعتی خطاکار شده بود، همه آنها را آزاد کرد تا خدای نخواسته، بی‌گناهی مجازات نشود. پس چرا در مملکت ما خلاف آن صادق است؟!
ناشناس
|
Japan
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
تیتر باحالی بود آفرین :))))))))))))
یک همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
سلام ، علی آقای گل ، برای قبولی این پیشنهادات شما ، روح
خیلی بزرگی می خواهد که معمولا" در اینجا بین بیشتر مسئولین ، به غیر از منیت و تکبر و غرور کاذب هیچی نمی بینیم ، این
بنده خداها ، خودشون رو هم نمی تونند تحمل کنند ، چه برسه به
فرهنگها و آداب و رسومهای دیگه . دعا کن این تکبرها از بین بره .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
0
0
یکم تاریخا بیشتر مطالعه کن اخه کجا نژاد ازبکستان و اذربایجان و عثمانیها یکی است خوبه که علم ژنیتیک وجود داره و با ان وبررسی کروموزنها x,y که وراثت از طریق مادر و پدر را نشون میده با همون سر زدن به ویکیپدیا و سایت اجداد شناسی دانشگاه ماساچوست میتونی اجداد ترکها و حاکمان عثمانی را ببینی و نظر من این نبود که اونها را هیچ بدونم من منظورم به خودمونه که با این همه غنای فرهنگی فقریم واونها که در عین فقیری دارند خودشونا ثروتمند نشون میدند ما باید قدر فرهنگ وگذشتمونا بدونیم وبرای پیشرفت فرهنگی از اون استفاده کنیم
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
0
0
باز اومدی سر نقطه اول.اصلا نژادو بیخیال.بحثش مفصله و اینجا جاش نیست.یکی از مشکلات ما اینه که (با این همه غنای فرهنگی.... و اونا در عین فقیری) این عین جمله شما و طرز تفکر اکثر ایرانیاست.شما اگر فرهنگ دارید دیگرون هم از شما اگر بیشتر نداشته باشن کمتر ندارن.به گذشته هم برگردی می بینی که ایرانیان بیشتر اهل شعر بودن و اونم دلایل خاص خودشو داشته و شعر گفتن دال بر فرهنگ بالای یک قوم نبوده و نخواهد بود.فرهنگ یعنی کردار و گفتار و عمل درست یک قوم.این حس خود برتر بینی افراد همیشه باعث عقب گرد خواهد بود.گیرم پدر تو فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل.بسته دیگه تا به کی خودتونو پشت اجدادتون پنهان میکنید.حافظ و مولوی و سعدی و شهریار و نیما و ... هم اگر مثل ایرانیان امروز فکر میکردن که دیگه نامی ازشون باقی نمونده بود. کارتون شده فقط گفتن اینکه ما تمدن ان ساله داریم، فلان افرادو داشتیم، فلان کارارو کردیم.در اکثر کشورهای پیشرفته با احترام به یک شخص بزرگ در گذشته که خدمت زیادی به بشریت کرده (درهر موردی:علمی، هنری،...) از افرادی که راه آنها را ادامه می دهند حمایت و تقدیر می کنند.برعکس همان شیوه در کشوری مثل ایران فقط و فقط چسبیدن به گذشته..........قصد بی احترامی به هیچ انسانیو ندارم.فقط اینکه این ره که ما ایرانیان می رویم به ترکستان نیز ختم نمی شود.ارادتمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
0
0
متوجه نشدم اسطوره اینهایی که منفی دادند چه کسانی هستند ؟؟؟؟!!!!
علیرضا
|
Canada
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
0
0
سلام، اولا که ما مسلمانیم، فکر نکنم مجلس رقص و آواز و موسیقی (یا چیزی شبیه سماع) و اختلاط زنان بی حجاب و مردان نامحرم مورد تایید اسلام باشه! در مورد نظر آقا مرتضی که گفتند نامی از کورش به اصطلاح کبیر نمی بود، خدمت انورتون عارضم که هیچوقت به این فکر کردین چرا ما این همه شاه داشتیم از جمله جمشید که عید نوروز یادگار ایشون است، بجاش اینمه کوروش سر زبانهاست!؟ یه کم فکر آدم رو به این میرسونه که چون ایشون یهودیان را از بابل نجات داد، براش اینهمه احترام قائل هستن، و همین رو به فرهنگ ما ایرانی ها هم رسوخ دادن. البته اونها هم این به اصطلاح لطف کوروش رو با کشتن 75 هزار ایرانی در یک روز در عید پوریم که همون سیزده نوروز هست، در زمان خشایار شاه جبران کردن. جالبه بدونید در چند شهر اسرائیل چند خیابان به نام کورش هست. ولی مثلا خبری از جمشید یا کریمخان زند نیست. البته این رو هم بگم که رهبر فرزانه انقلاب در جایی فرمودند که ما کلا با شاهان و پادشاهان مسئله داریم به استثنای چندتاشون، چون مشروعیتشون زیر سئواله، و امام خمینی رحمت الله علیه هم فرمودند هر حاکمی که مورد تائید ولایت فقیه در زمان غیبت کبری نباشه طاغوته. با این اوصاف فکر کنم تایید کوروش، تایید طاغوته، البته ببخشید.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
0
0
اگر خدای نکرده در این اثنا یک زلزله ای سیلی چیزی اومده بود، رییس جمهور حتمن می رفت قونیه... باور کنین! از رو تجربه می گما...
....؟
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
0
0
شما برادرا چرا تو لفظ گیر کردید؟؟؟
یه ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
0
0
باشه...تو خوبی!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین