کد خبر: ۱۸۲۲۴۱
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳

کنترل اینترنت در چین سخت‌تر می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این اقدامات نشان‌دهنده نگرانی شی جین پینگ، رهبر جدید چین و دیگر رهبران این کشور درباره خاصیت اینترنت به منظور گسترش مخالفت‌ها علیه حکومت و کنترل اطلاع‌رسانی است.

ویلی لام، یک متخصص علوم سیاسی در دانشگاه چین هنگ کنگ گفت: آنها هنوز درباره تاثیر بی‌ثبات کننده بالقوه اینترنت بسیار بدبین هستند.

وی افزود: آنها در حال از دست دادن انحصار اطلاع‌رسانی‌اند اما همچنان بسیار مشتاق به کنترل انتشار دیدگاه‌ها هستند.

پارلمان چین در روزهای اخیر قانونی را برای ملزم کردن کاربران اینترنتی به ثبت اسامی واقعی خود مطرح کرد و این اقدام موجب محدود کردن کاربران اینترنت در راستای استفاده از آن به عنوان محلی برای طرح گلایه‌ها و افشای فساد و سوء استفاده‌های مقامات به طور ناشناس می‌شود.

قانونگذاران چین فردا (جمعه) قرار است طی یک کنفرانس خبری به بحث در خصوص این قانون بپردازند و این نشان می‌دهد که این قانون احتمالا تصویب خواهد شد.

این اقدام همزمان با گزارش‌ها در خصوص اینکه پکن درصدد اخلال در استفاده از نرم افزارهای فیلترشکنی است به کاربران اجازه دسترسی به وب سایت‌های اینترنتی فیلتر شده را می‌دهد.

همچنین قوانینی پیشنهاد شده است که کار شرکت‌های خارجی در زمینه توزیع محصولات فرهنگی نظیر، کتاب، موسیقی، اخبار و دیگر محصولات از این قبیل را به طور اینترنتی در چین ممنوع می‌کند.

مقامات چین کاربری اینترنت را برای امور آموزشی و تجاری تقویت می‌کنند اما وب سایت‌های مبتذل و همچنین دسترسی به وب سایت‌های خارجی متعلق به فعالان حقوق بشری و حامی حقوق تبتی‌ها را ممنوع می‌کنند.

کنترل‌های اینترنتی در چین پس از آنکه شبکه‌های اجتماعی در اعتراضات مصر و تونس نقش محوری ایفا کردند سختگیرانه‌تر شده‌اند.

گروهی متشکل از ۷۰ تن از وکلا و کارشناسان چینی در روزهای اخیر طومار اینترنتی را منتشر کرده و خواهان آزادی بیان و دادگاه‌های مستقل در این کشور و تشویق شرکت‌های خصوصی از سوی حزب حاکم شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاربران اینترنتی در چین تاکنون توانسته‌اند در اینترنت و دیگر شبکه‌ها بدون آنکه اسم واقعی خود را استفاده کنند اظهار نظرهای خود را منتشر کنند.

روزنامه پیپلز دیلی، متعلق به حزب حاکم چین در هفته‌های اخیر خواهان کنترل سختگیرانه‌تر اینترنت در این کشور شده و عنوان داشته است شایعاتی که در اینترنت منتشر می‌شوند به دولت آسیب رسانده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین