کد خبر: ۱۸۳۶۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۷

در مراسم بزرگداشت امیرکبیر مطرح شد: نخبگان این سرزمین همیشه کشته شدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عصر امروز (چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه) بزرگداشت امیرکبیر با حضور محمود احمدی‌نژاد، حمید بقایی - معاون رییس جمهوری-، محمدشریف ملک‌زاده - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - و برخی دیگر از مسئولان هیات دولت و سازمان میراث فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم که همچنان در حال برپایی است، با اجرای داریوش ارجمند همراه است که در ابتدای برنامه با ابراز خوشحالی از اینکه در چند وقت اخیر دو برنامه را اجرا کرده که یکی از آن‌ها به امیرکبیر و دیگری به جهان‌پهلوان تختی مربوط بوده است که هر دو بزرگانی از تاریخ بوده‌اند، گفت: بناهای تاریخی که در کشور داریم، به مرور زمان دچار فرسایش می‌شوند، ولی بزرگان به مرور زمان بزرگتر و سترگ‌تر می‌شوند.

او اظهار کرد: تاریخ ما تاریخ خونباری است، آن هم به خاطر حقیقت‌جویی، تشیع و امام زمانی بودن ماست. نخبگان این سرزمین همیشه کشته شدند که این اتفاق یا به دست شاهان فاسد یا نیروهای خارجی رخ داده است. این نخبه‌کشی از حسنک وزیر گرفته تا به امروز، با بی‌انصافی تمام، مانند نخبه‌کشی دانشمندان هسته‌یی ما ادامه دارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون اضافه کرد: نخبگان کشور همیشه در معرض کشته شدن و شهادت بودند و امیدوارم از آنچه که بر ما گذشته و از تاریخ درس بگیریم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم کلیپی با صدای فرهاد مهراد پخش شد و سپس خسرو معتضد - پژوهشگر تاریخ‌ - به ارائه‌ی توضیحاتی از زندگی و فعالیت‌های امیرکبیر پرداخت.

او با اشاره به یادآوری داریوش ارجمند از تختی گفت:‌ امیرکبیر فرد ورزشکاری بود و به زورخانه می‌رفت. می‌گویند قامت ورزیده و هیکل زیبا و باشکوهی که داشت، به دلیل روحیه‌ی ورزشکاری‌اش بوده است.

وی درباره‌ی امیرکبیر اظهار کرد: تاریخ تولد امیرکبیر به طور دقیق مشخص نیست و بین سال‌های ۱۲۱۸ تا ۱۲۲۰ عنوان می‌شود. همچنین حدس زده می‌شود تا سال ۱۲۶۸ عمر کرده است. او ۱۶ سال زودتر از دانشگاه دارالفنون ژاپن، دارالفنون ایران را تاسیس کرد و یک کشتن احمقانه باعث شد ایران ۵۰ سال عقب بیفتد.

معتضد درباره‌ی محل دفن امیرکبیر نیز اظهار کرد: محل تولد او در هزاوه‌ی فراهان است و با وجود اینکه محل دفن او کربلا شناخته می‌شود، حرف‌هایی نیز مبنی بر اینکه مزار امیرکبیر در کاشان است، نقل شده، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد مزار اصلی امیرکبیر در کربلاست.

این نویسنده کتاب‌های تاریخی در ادامه‌ی سخنان خود با بیان اینکه امیرکبیر در جوانی شانس بزرگی آورد و توانست سه سفر خارجی داشته باشد، افزود: این سفرها فایده‌های زیادی را برای او و ایران داشت، به عنوان مثال تنها زمانی که ما اطلاعاتی را از سفارتخانه‌های خارجی داریم، مربوط به دوران امیرکبیر است.

او با تاکید بر اعتدال امیرکبیر در سیاست خارجی، افزود: او از رفتار انگلیسی‌ها بسیار ناراضی بود و به فرانسوی‌ها نیز اعتماد نداشت و آن‌ها را جسور و فضول می‌خواند، با این حال معتقد بود، با کشورهایی که به ما نظری ندارند، باید رابطه داشت. به همین دلیل تلاش کرد با دولت عثمانی و مصر رابطه‌ برقرار کند.

معتضد یکی از حسرت‌ها و بزرگترین آرزوهای امیرکبیر را بازگرداندن ۱۷ استان به ایران دانست.

او در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه امیرکبیر سه سال و هشت ماه حکومت کرد، به گفته‌های پیروز مجتهدزاده اشاره و بیان کرد: ما تاریخ‌نویسان باید وظیفه‌ی خود را بدانیم. امیرکبیر باعث افتخار این مملکت است. او فردی لایق، فسادناپذیر و جدی بود که مقابل بحرینی‌ها، روس‌ها و انگلیسی‌ها ایستاد. به دلیل همین اقدامات بود که ناصر‌الدین شاه تا آخر عمرش بابت کشتن امیرکبیر افسوس خورد.

به گزارش ایسنا، در این بخش از مراسم ارکستر آکادمیک تهران به سرپرستی امین صارمی و خوانندگی سالار عقیلی برنامه‌ای را اجرا کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
علی
|
Netherlands
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
پس باید حسابی مواظب احمدی نژاد باشیم
بیدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
0
0
خب......نتیجه؟لابد منظور اینه که جناب دکتر و باند انحرافی !!!هم دنباله رو امیرکبیرند و لابد نخبه؟!!............دریافت شد پیام مورد نظر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
0
0
بدتر از کشته شدن نخبگان توسط قدرت ها برای آنها بزرگداشتشان توسط افراد دولت احمدی نژاد است.
Mehrdad
|
France
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
0
0
با سلام
زنده باد اميرکبيران زمان آقاي خاتمي ، آقاي هاشمي و....
بياييد زنده ها هم دريابيم و اجر نهيم ........
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین