کد خبر: ۱۸۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۴ - ۰۹:۲۰

عربستان، نگران از قدرت گرفتن ایران در منطقه

آفتاب‌‌نیوز : برای پادشاهی سنی مذهب عربستان که بر جامعه شیعیان این کشور حکومت دارد، دورنمای قدرت گرفتن اکثریت شیعه در عراق که در طول دو سال گذشته و پس از سالها حکومت سنی ها، در این کشور روی کار آمده اند، نگران کننده به نظر می رسد. 

عربستان که بزرگترین صادر کننده نفت در جهان است، بر این باور است که ایران از شورش های شیعیان در عراق استفاده کرده و با بهره گیری از فروپاشی قدرت مرکزی پس از سقوط صدام، سعی دارد در جنوب عراق کنترل اوضاع را در دست گیرد. 

عربستان بیم دارد که رای مثبت روز شنبه به قانون اساسی عراق سبب تقویت اختلافات قومی شده و نفوذ ایران را افزایش دهد. به گفته یکی از مقامات سعودی، این قانون اساسی، دست ایرانی ها یا عراقی های طرفدار آنها در هفت ایالت جنوبی باز می گذارد تا آنها را تبدیل به یک جمهوری شیعه خود مختار کنند. این مقام عربستانی معتقد است که حتی برخی از مردم عراق، ایرانی ها را رهبر خود می دانند. 

نگرانی های عربستان ماه گذشته زمانی به نهایت خود رسید که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، در نیویورک اعلام کرد که امریکا، عراق را بدون دلیل به دست ایران می دهد.
این اظهارات واکنش های بسیاری را در میان مقامات عراقی و ایرانی برانگیخت و هفته گذشته نیز دیدار وزیر خارجه ایران به عربستان به تعویق افتاد. 

این مقام سعودی می گوید آنچه عربستان نمی خواهد بشنود این است که ایران اتهام مداخله در عراق را رد کند زیرا عربستان هنوز در مورد عدم وجود چنین دخالت هایی متقاعد نشده است.
شاید نگرانی عربستان در مورد ایران به این دلیل باشد که نفوذ سیاسی کمی در عراق دارد و این در حالی است که دو کشور دارای مرزهای مشترک و روابط میان جوامع سنی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین