کد خبر: ۱۹۶۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱

تونل راه‌آهن تهران - تبریز افتتاح شد

صبح امروز - شنبه - با حضور رییس‌جمهور تونل خط راه آهن تهران - تبریز در مناطق 17 و 18 شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طرح بزرگ انتقال خط آهن تهران - تبریز به زیرزمین در مناطق 17 و 18 تهران یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه شهری است که از سال 1386 آغاز شده است.

این پروژه با مدیریت شرکت مهندسین مشاور مترا، مشاوران همکار شرکت مهندسین مشاور ساحل و پیمانکاران قرارگاه خاتم الانبیاء،‌ موسسه شهید رجایی و موسسه مهندسی رهاب اجرا شده است.

براساس این گزارش از مشخصات مهندسی و فنی این پروژه طول تونل به اندازه 8 کیلومتر، عرض داخل تونل ‌24/20 متر، وجود 4 خط عبوری و حداکثر سرعت تا 120 کیلومتر بر ساعت است.

براساس این گزارش از مزایای طرح انتقال خط آهن تهران - تبریز به زیرزمین کمک به بازسازی بافت فرسوده شهری و ارتقای خدمات شهری به شهروندان، کاهش موانع توسعه شهری و محدودیت‌های ترافیکی، کاهش سوانح برخورد عابرین وسایل نقلیه جاده‌ای با وسایل نقلیه ریلی، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، ایجاد امکان توسعه راه آهن تهران - تبریز در آینده نزدیک و ارتقای کیفی خطوط راه آهن موجود،‌ کاهش مشکلات ناشی از همجواری تراکم مسکونی با راه آهن، کاهش چشم اندازهای نامناسب شهری در حاشیه ریل و کاهش تاثیرات غیر مستقیم تردد ریلی در منطقه و تبعات حاصل از آن است.

با توجه به گستره طرح تونل در مناطق پرتراکم شهری برخورد با موانعی از قبیل شبکه‌های آبرسانی، لوله‌های گاز، خطوط برق فشار قوی، مخابرات،‌ فاضلاب و گذرگاه‌ها و معابر شهری در قالب معارضین طرح اجتناب‌ناپذیر بوده که با پیشرفت پروژه بالغ بر 150 مورد شناسایی و با احداث سازه‌های فنی و تغییر مسیر دائم، تسهیل در اجرای آن فراهم شد.

به گزارش ایسنا، پروژه انتقال خط آهن تهران - تبریز در راستای مصوبات استانی هیات دولت جهت ساماندهی مسیر خروجی قطارهای تبریز و حومه از ایستگاه تهران به سمت غرب و همچنین تحقق اهداف طرح در چشم انداز 50 ساله در مناطق 17 و 18 می‌باشد که این قراردادها دارای دو بخش اجرایی کاملا مستقل است، از جمله انتقال ترافیک محور تبریز به محور اهواز از طریق افزایش خطوط ریلی کمربندی ملکی- آپرین - تپه سفید تهران به طول حدود 37/5 کیلومتر و همچنین احداث طول دو قلو با مقطع مستطیل به منظور احداث 4 خطوط عبوری در مسیر اصلی حد فاصل ایستگاه تهران تا پل کن به طول 10 کیلومتر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین