کد خبر: ۱۹۷۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴

روزنامه جمهوری اسلامی: مردم از تفکر افراطی اعلام انزجار کردند

مردم ایران با آراء قاطع خود به کسی که با شعار “اعتدال” به صحنه آمد و در تمام سخنرانی‌های خود در دوران تبلیغات انتخاباتی با قاطعیت، تفکر افراطی را مردود دانست و اعلام کرد به این تفکر خطرناک پایان خواهد داد، این پیام را با رساترین بیان به گوش همه رساندند که از جریان افراطی منزجر و خواهان حاکمیت جریان اعتدال درکشور هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:‌ روزنامه جمهوری اسلامی از حامیان حسن روحانی و تفکر اعتدالی در سرمقاله امروز خود به تحلیل این پیروزی پرداخت و نوشت: مهم‌ترین نکته اینست که آری گفتن اکثریت مردم ایران به دکتر حسن روحانی آری گفتن به اعتدال و نه گفتن به تفکر افراطی است. 

متن این یادداشت به شرح زیر است:

انتخاب دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری، برای ایران یک رویداد مهم است. این رویداد را که در مرتبه بعد از اصل حضور حماسی مردم پای صندوق‌های رأی باید دومین واقعه مهم سال جاری دانست، از چند نظر می‌توان مورد توجه قرار داد.

۱- مهم‌ترین نکته اینست که آری گفتن اکثریت مردم ایران به دکتر حسن روحانی آری گفتن به اعتدال و نه گفتن به تفکر افراطی است. مردم ایران با آراء قاطع خود به کسی که با شعار "اعتدال” به صحنه آمد و در تمام سخنرانی‌های خود در دوران تبلیغات انتخاباتی با قاطعیت، تفکر افراطی را مردود دانست و اعلام کرد به این تفکر خطرناک پایان خواهد داد، این پیام را با رساترین بیان به گوش همه رساندند که از جریان افراطی منزجر و خواهان حاکمیت جریان اعتدال درکشور هستند.

اعتدال، به معنای کنار آمدن با جریان سلطه و چشم پوشی از حق ملت ایران نیست. حرف اصلی جریان اعتدال اینست که حق ملت را با تکیه بر منطق می‌توان گرفت و در هیچ زمینه‌ای زیربار حرف زور جریان سلطه نباید رفت. جریان سلطه را می‌توان با برخورد قانونی و منطقی و با تکیه بر مقررات بین‌المللی منزوی کرد و درصورتی که تمکین نکند با ایستادگی باید دست رد بر سینه تمام زیاده خواهان زد. این، منطق اعتدال است که در داخل نیز بسیار کاربرد دارد و جامعه افراطی زده ما بشدت نیازمند آنست.

پیروزی جریان اعتدال را هرگز نباید به معنای طرد دیگران دانست. چنین برخوردی با ماهیت اعتدال در تضاد است. جریان اعتدال، قائل به جذب است نه طرد. حتی افراطیون را باید با نصیحت و ارشاد به مسیر اعتدال برگرداند. دولت اعتدال، دولت وحدت ملی و فراجناحی است که از تمام نیروهای شایسته و کاردان از کلیه سلایق سیاسی استفاده خواهد کرد. این روش، می‌تواند جامعه را به جایگاهی که شایسته نظام جمهوری اسلامی است برگرداند و راه را برای حل مشکلات هموار نماید. رأی قاطع به جریان اعتدال، نشان داد که مردم ایران از عملکردهای افراطی در تمام زمینه‌ها خسته شده‌اند و مزاج جامعه، چنین جریانی را نمی‌پذیرد.

۲- علاوه بر آراء متعلق به دکتر حسن روحانی، حتی آراء بعضی نامزدهائی که با جریان افراطی هیچ نسبتی ندارند را نیز باید نوعی گرایش مردم به اعتدال تفسیر کرد. دقت در تعداد آراء و نامزدها و تفکیک آنها از همدیگر، این واقعیت را به روشنی نشان می‌دهد که سهم نامزد مورد حمایت جریان افراطی درصد ناچیزی از آراء مردم است و این واقعیت نیز تأکید مهمی بر عدم مقبولیت این جریان نزد ملت ایران می‌باشد.

۳- نقش رهبر معظم انقلاب در سالم برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری و احساس آزادی مردم برای رأی دادن، نیز بسیار ستودنی است. ایشان از آغاز سال جدید تاکنون، چند بار بر این نکته که فقط یک رأی دارند و کسی از رأی ایشان مطلع نیست تأکید کردند و با این اقدام مهم، مانع سوءاستفاده‌های فرصت‌طلبان شدند. ایشان حتی در حین انداختن رأی خود به صندوق آراء نیز با صراحت اعلام کردند حتی خانواده و فرزندان من نیز خبر ندارند به چه کسی رأی داده‌ام. این موضع روشن و قاطع، نقش بسزائی در شفاف برگزار شدن انتخابات ایفا کرد و به همین جهت باید روش صحیح و دقیق ایشان را ستود.

۴- تردیدی وجود ندارد که حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دکتر حسن روحانی در جلب مردم به صندوق‌های رأی و سوق داده شدن آراء به دکتر روحانی تأثیر زیادی داشت. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اکنون نماد اعتدال در کشور است و اقبال پرشور مردم از ثبت نام ایشان برای شرکت در رقابت انتخابات ریاست جمهوری، این واقعیت را به روشنی نشان داد. مردم هر چند از حذف آقای هاشمی رفسنجانی از این رقابت مغموم شده بودند، اما برخورد کریمانه ایشان با این ماجرا و دعوت مردم به حضور در انتخابات و حمایتی که از دکتر حسن روحانی به عمل آورد در گرم شدن تنور انتخابات بسیار مؤثر بود و در خلق حماسه‌ای که مردم آفریدند نقش عمده‌ای ایفا کرد. این، درس بزرگی برای افراطیون است که هر چه در ۸ سال گذشته به آقای هاشمی رفسنجانی حمله کردند بر محبوبیت ایشان افزوده شد بطوری که طبق برآورد خود آنها اگر ایشان در نامزدی ریاست جمهوری باقی می‌ماند بیش از ۳۰ میلیون رأی می‌آورد.

۵- برخلاف انحصارطلبان و خشونت گرایان، جریان اعتدالی برای رقبای سیاسی خود جایگاه و حق اظهارنظر و فعالیت قائل است. کشور، ملک شخصی هیچکس و هیچ جریانی نیست. آحاد مردم، گروه‌ها،‌ جناح‌ها و سلیقه‌ها حق دارند در چارچوب قانون، اخلاق و شرع به فعالیت بپردازند، اظهارنظر کنند و نقش ایفا نمایند. مردم ایران به دلیل اینکه از تفکر انحصارگرایانه و بسته نگهداشتن جامعه خسته شده بودند، از میان شش نامزد متنوع به کسی رأی دادند که مخالفت خود را آشکارا با انحصار و خشونت و افراط فریاد زد و به مردم قول داد به چنین وضعیتی پایان خواهد داد. این،‌ لازمه جریان اعتدال است و مردم نیز همین انتظار را از رئیس‌جمهور جدید دارند. پیروزی جریان اعتدال به معنای شکست اصولگرائی نیست بلکه به معنای شکست کسانی است که از اصولگرائی سوءاستفاده کردند. این پیروزی، در واقع پیروزی جناح مستقل است.

آرزوی همه مردم اینست که صاحبان قلم و زبان‌های تندی که ۸ سال تمام هرچه خواستند علیه دیگران نوشتند و گفتند و بداخلاقی‌ها را به اوج رساندند، اکنون به تجدیدنظر در روش‌های خود روی آورند. مردم کریم ایران، قطعاً این افراد و جریان‌ها را اگر در تفکر خود تجدیدنظر کنند،‌ خواهند بخشید و آنها در دریای بیکران ملت جای مناسب خود را خواهند داشت.

۶- انتخابات ۲۴ خرداد نشان داد برخلاف تبلیغات منفی و گمانه زنی‌های نادرستی که درباره روحانیت وجود داشته و دارد، مردم ایران به روحانیت علاقمند هستند و در گزینش‌ها حساب افراد خدوم و صادق را از دیگران جدا می‌کنند. انتخاب دکتر حسن روحانی، در عین حال که گرایش مردم به روحانیت را نشان داد، این پیام را نیز برای آن دسته از روحانیون که با افراطیون همراهی کردند داشت که شأن روحانیت باید حفظ شود و افراد روحانی نباید به افراط و تفریط کشیده شوند. ایکاش جایگاه رفیع جامعه مدرسین نیز برای تبلیغات انتخابات هزینه نمی‌شد. نامزدها همه محترمند اما جایگاه روحانیت نباید برای هیچکس خرج شود.

۷- گرایش عمومی در این انتخابات، این واقعیت را نیز به اثبات رساند که مردم ایران با ولخرجی‌های تبلیغاتی میانه‌ای ندارند و ریخت و پاش‌ها جواب نمی‌دهد. متأسفانه بعضی از نامزدها با هزینه بیت المال و پول‌های باد آورده ولخرجی‌هائی در تبلیغات انتخاباتی کردند که بهیچوجه با الزامات نظام جمهوری اسلامی متناسب نبود. مردم نیز نسبت به این امور حساسیت دارند و دیدیم که در پای صندوق‌های رأی پاسخ لازم را به این قبیل افراد دادند.

در اینجا لازم است درباره شخص دکتر حسن روحانی این نکته را یادآور شویم که او به ولایت فقیه عمیقاً معتقد است و قطعاً در چارچوب قانون اساسی و سیاست‌های رهبری به انجام وظیفه خواهد پرداخت و برخلاف بعضی مسئولان فعلی از ایجاد تنش خودداری خواهد کرد. او شرایط حساس کشور را به درستی درک می‌کند و ضمن احترام به بزرگان و استفاده از مدیران با تجربه و نیروهای کاردان، برای حل مشکلات داخلی و خارجی تلاش خواهد کرد. با اینحال، می‌دانیم که قدرت، عوارضی نیز دارد و لذا خود را موظف می‌دانیم در مواقع مقتضی از باب "النصیحة لائمة المسلمین” نکات لازم را به رئیس‌جمهور منتخب گوشزد نمائیم.
خدایا، به مردم ایران سعادت دنیا و آخرت و به رئیس‌جمهور منتخب توفیق خدمت به این مردم و ترویج معالم دین برمبنای معارف قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام عنایت فرما.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین