کد خبر: ۱۹۸۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴

نامه سرگشاده وزیر خارجه کانادا: تبریک به مردم ایران برای حضور در انتخابات

"جان برد" وزیر خارجه کانادا در نامه ای سرگشاده به مردم ایران از موضع هفته پبش خود عقب نشینی کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش بی بی سی، برد هفته پبش نتایج انتخابات ایران را به دلیل آنچه او "آزاد نبودن فضای سیاسی ایران" خوانده بود، "بی معنی" دانست.

سخنان برد، با واکنش عده ای از ایرانیان در کانادا روبرو شد.
آنها از وزیر خارجه کانادا خواستند که از میلیون‌ها ایرانی که در این انتخابات برای بهبود وضعیت کشورشان رای دادند، پوزش بخواهد.

وزیر خارجه کانادا روز جمعه، شش روز پس از اظهار نظر درباره انتخابات ایران، موضع خود را کاملا تغییر داد.

او در نامه سرگشاده ای که روزنامه "گلوب اند میل" آن را منتشر کرده است، "حضور خیره کننده مردم ایران در پای صندوق‌های رای" را ستوده و به آنها تبریک گفته است.

برد همچنین نوشت که مردم ایران "با رای شان دست رد به سینه تندروی زدند" و افزود: "اما اینکه معنای این انتخابات چیست را فقط مردم ایران تعیین می‌کنند."

او در این نامه متعهد شد که صدای همه ایرانیان، "چه آنها که رای داده و ندادند را بشنود."

وزیر خارجه کانادا در ادامه این نامه با لحنی تند، از ریس جمهوری منتخب و رهبر ایران خواست حقوق مردم ایران را رعایت کنند.

وی همچنین از سران ایران خواست در مذاکرات هسته ای با جامعه بین المللی همکاری کنند.

رسانه‌های کانادا در انتشار خبر این نامه بیشتر بر سیل نامه‌های اعتراضی ایرانیان کانادا به دفتر وزیر و تغییر کامل موضع او تمرکز کردند.

"انتخابات بی‌معنی"

استفاده از عبارت بی‌معنی در زمینه انتخابات ایران، با واکنش منفی تعدادی از نمایندگان مجلس کانادا، که از حزب اصلی مخالف جان برد هستند نیز روبرو شد.

یکی از این نمایندگان در گفتگو با بى‌بى‌سى، سخنان وزیر خارجه کشورش را "غیر دیپلماتیک و سیلى به صورت راى دهندگان ایرانى" خوانده بود.

نویسنده وبلاگ "پیاده رو" در کانادا به همراه جمعى از ایرانیان مقیم این کشور بر روى شبکه‌هاى اجتماعى از جمله فیس بوک از دیگر ایرانیان مقيم كانادا خواسته بود به وزارت خارجه نامه نوشته و اعتراض خود را به این موضع گیری وزير اعلام کنند.

این کمپین به سرعت توجه روزنامه سراسرى "گلوب اند ميل" را جلب كرد. اين روزنامه در مقاله‌ اى ، با اشاره به این اعتراضات، از مواضع وزیر انتقاد کرد.

واکنش‌ها به تغییر موضع

پال داوود، نماینده حزب مخالف در پارلمان کانادا در واکنش به تغییر موضع جان برد گفت: "این پیروزی برای ایرانیان کانادا است که مشخص کردند با اتحاد می‌توانند به وزیر خارجه نشان دهند که تا چه حد موضع گیریش با واقعیت‌های ایران در تضاد است."

داوود همچنین در گفتگو با بى‌بى‌سى  از تعجب مقام‌هاى پایتخت‌هاى دیگر کشورهاى غربى از بى معنى خواندن انتخابات ایران از سوى کانادا خبر داد.

همزمان، آیدا احدیانی نویسنده وبلاگ "پیاده رو" که از دیگر ایرانیان کانادا خواسته بود به صحبت‌های وزیر اعتراض کنند هم به روزنامه گلوب اند میل کانادا گفت از تغییر موضع وزیر خارجه استقبال می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین