کد خبر: ۲۰۱۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۸
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

هیچ‌کس حق توهین به مقدسات اقلیت‌های مذهبی را ندارد

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: صهیونیست‌ها شمشیر را بر ضد اسلام از رو بسته‌اند و سرزمین‌های مقدس اسلامی را غصب کرده‌اند، آنها به دنبال متلاشی کردن ممالک اسلامی هستند و حساب یهودیان ایران از آنها جداست و هیچ کسی متعرض آنها نیست.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این مرجع تقلید در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع)، درباره حضور اقلیت‌های مذهبی در ایران، گفت:‌ در کشورهای اسلامی اقلیت‌هایی از یهود و نصارا و... به عنوان اهل ذمه، بدون هیچ مشکلی با مسلمانان زندگی می‌کنند.

وی با بیان این‌که «اهل ذمه، هم‌ پیمان مسلمانان بودند و با آنها زندگی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند» افزود: این افراد در انجام مراسم مذهبی و کسب و کار بر اساس مقرارت کشورهای اسلامی، جان و مال و ناموسشان محفوظ و حتی در ایران،‌ در مجلس شورای اسلامی نیز نماینده‌ دارند.

این مرجع تقلید به شرایط اهل ذمه در اسلام اشاره کرد و ادامه داد: مالیات دادن به حکومت اسلامی، کمک نکردن‌ به دشمنان اسلام، آزار نرساندن به مسلمانان، جاسوسی نکردن برای دشمنان اسلام و عدم تظاهر به منکرات از جمله این قوانین می‌باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که «اهل ذمه باید قوانین را محترم بشمارند و به مقدسات اسلامی اهانت نکنند» یادآور شد:‌ ما نیز نباید به ارزش‌های آنها توهین کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به حضور اقلیت‌های یهود و نصارا و زرتشت در ایران اسلامی، درباره برخی دروغ‌پردازی‌های دشمنان، گفت: بر خلاف آنچه دشمنان تبلیغ می‌کنند، هیچ کدام از این اقلیت‌ها برای زندگی در ایران اسلامی مشکلی ندارند؛ به گونه‌ای که تاکنون نشنیده‌ایم مسلمانانی مزاحم اقلیت‌های مذهبی شود.

وی با تأکید بر این‌که «بر خلاف تبلیغات سوء که درباره ایران اسلامی مطرح است، اقلیت‌های مذهبی ‌زندگی مسالمت‌آمیزی در این کشور دارند» اظهار کرد: امروز شاهدیم که اقلیت‌ها در بازار و خیابان‌های تهران در کنار مسلمانان صاحب محل کسب هستند و کسی متعرض آنها نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی، حساب اقلیت‌های مذهبی را از صهیونیست‌ها جدا دانست و تصریح کرد: صهیونیست‌ها شمشیر را بر ضد اسلام از رو بسته‌اند و سرزمین‌های مقدس اسلامی را غصب کرده‌اند، آنها به دنبال متلاشی کردن ممالک اسلامی هستند و حساب یهودیان ایران از آنها جداست و بر اساس قوانین موجود در حال زندگی هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به تفسیر آیه‌های 26 و 27 سوره مبارکه احزاب، بیان کرد: خداوند در این دو آیه بیان می‌دارد: « وَأَنْزَلَ الَّذِینَ ظَاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِنْ صَیَاصِیهِمْ وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِیقًا تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِیقًا (٢٦)وَأَوْرَثَکُمْ أَرْضَهُمْ وَدِیَارَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ وَأَرْضًا لَمْ تَطَئُوهَا وَکَانَ اللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرًا (٢٧)»؛ این دو آیه به گروه یهودیان مدینه به نام "بنی قُریْظه" که در جنگ احزاب پیمان خود با پیامبر صلی الله علیه و آله را شکستند و دست در دست دشمنان اسلام داده و به لشگر آنها ملحق شدند، می‌پردازد.

آیت‌الله مکارم شیرازی، با اشاره به پیمان بنی قریظه با مسلمانان، ادامه داد: این‌ها بر پیمان خود پشت کردند و از لشکر احزاب حمایت کردند؛‌ بعد از شکست لشکر احزاب زمانی که پیامبر (ص) می‌خواستند لباس جنگ را از تن در آورند، جبرئیل نازل شده و از ایشان خواست تا به سراغ بنی قریظه برود و این خطر در جامعه اسلامی را برطرف سازد.

وی افزود: یهودیان قلعه‌های بزرگ و نیرومندی در بالای بلندی داشتند، که مسلمانان 26 روز این قلعه‌ها را محاصره کردند و سرانجام، بدون هیچ جنگی، یهودیان ‌در مقابل مسلمانان تسلیم شدند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «خداوند کسانی از اهل کتاب مدینه را که از لشکر احزاب پشتیبانی کردند، از قلعه‌های محکمشان پایین کشید و در دل‌هایشان وحشت انداخت» افزود:‌ نکته مهم در این عرصه این است که، در پنج جنگ از جنگ‌های اسلامی شامل بدر، احد، بنی نضیر، احزاب و بنی قریظه، خداوند لشکر نامرئی ترس و وحشت را به یاری مسلمانان فرستاد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که «این عنایت خداوند، تنها مختص مسلمانان در عصر نبی مکرم اسلام(ص) نیست،‌ تصریح کرد:‌ در عصر و زمان ما هم خداوند این لشکر را به یاری مسلمانان فرستاد؛ در جنگ تحمیلی که تمام دنیا دست به دست هم داده و از حکومت بعثی صدام حمایت می‌کردند و آن را از نظر سیستم‌های اطلاعاتی و تسلیحاتی پیشرفته تأمین می‌نمودند،‌ جمعیت تازه انقلاب کرده‌ای که نه ارتش و نه برنامه منظمی داشت، در مقابل آنها ایستاد، بدون این که وجبی از خاک ایران را از دست دهند.

وی با بیان این‌که «این عنایت الهی است که خداوند ترس و وحشت را در دل دشمنان ایجاد کرد» گفت: دلیلی ندارد که مسلمانان در صدر اسلام از این عنایت خداوند بهره‌مند شده، ولی مسلمانان امروز از آن بی بهره باشند؛ البته به شرطی که مسلمان واقعی و آماده شهادت باشیم، در چنین شرایطی، عنایت خداوند، شامل حال ما هم می‌شود.

این مرجع تقلید یادآور شد: بارها در چند سال اخیر برخی کشورها، ما را به حمله تهدید می‌کنند، ولی می‌ترسند؛ ‌این نیروی وحشت الهی است که در اختیار مسلمانان است و موجب شده که هیچ اقدامی ازسوی آنها انجام نشود.

این مرجع تقلید به امتیازات لشکر وحشت و ترس الهی اشاره کرد و گفت: لشکر ترس و وحشت خداوند، نامرئی است و کسی این ترس و وحشت و نحوه تسلط آن را نمی‌بیند؛ از این رو قابل مقابله نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: ویژگی دیگر این لشکر این است که هزینه ندارد و موجب می‌شود در میدان جنگ به مسلمانان تلفاتی وارد نیاید؛ وقتی دشمن گرفتار ترس و وحشت شود،‌ مانند لشکر شکست‌خورده‌ای، عقب می‌نشیند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، وی به پیام‌های این آیات اشاره کرد و گفت:‌ این آیات می‌آموزد که اگر شما مسلمانانی باشید که در برابر دشمن بایستید و نترسید، یاری خداوند شامل حالتان می‌شود.

این مرجع تقلید در پایان با بیان این‌که «از جمله لشکرهایی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه، بوسیله آنها تمام دشمنان را بر سر جایشان می‌نشاند، ‌همین لشکر ترس و وحشت است» افزود:‌ امید است از این آیات، این پیام را بگیریم و در برابر تهدیدات دشمن بایستیم و بدانیم عنایت الهی شامل حال همه ما مسلمانان خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین