کد خبر: ۲۰۳۲۸۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴

سردرگمی مدیران جوان فرهاد دانشجو

در اواخر اسفند سال 90 اتفاق و تغییر مهمی در ساختار آموزش عالی ایران به وقوع پیوست. تغییر مدیریت 30 ساله دانشگاه آزاد اسلامی و برکناری دکتر جاسبی از مسئولیت، از نگاه عزل و نصب مسئولین در ایران به ظاهر ساده و معمولی است اما مطالعه روند این تغییر و البته وسعت دامنه تاثیرات 18 ماهه آن تاکنون، در مهم دانستن آن مهر تایید خواهد کوفت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- رضا شریف: دانشگاه آزاد اسلامی تقریبا نیمی از فضا و پتانسیل آموزش عالی ایران را در اختیار دارد و کمتر خانواده ایرانی است که به نوعی پیوندی با این دانشگاه نداشته باشد لذا دانشگاه آزاد اسلامی از تاثیر گذارترین نهاد ها بر روی ساختار جامعه ایران به سبب جهت بخشی به سرمایه های اصلی کشور)جوانان(، بعد از پیروزی انقلاب تا کنون بوده است.

بر کسی پوشیده نیست که برآیند تاسیس و دوام مدیریت دانشگاه با همه نقاط قوت و ضعفش، مطلوب و اثر گذار بوده است. نطفه این دانشگاه در سال 18 توسط آیت ا.. هاشمی رفسنجانی و دکتر جاسبی با حمایت امام خمینی )ره( زمانی شکل می گیرد که مشخص نیست اگر این اتفاق نمی افتاد، میلیون ها جوانی که در این دانشگاه تحصیل کرده و یا در حال تحصیل می باشند، در کجا می توانستند میل دانش اندوزی خود را ارضا و شکوفا نمایند.

البته به دلایل  و مشکلات گوناگون موسسین این دانشگاه  و صاحب نظران آموزش عالی بر این نکته اذعان دارند که دانشگاه آزاد اسلامی با وضعیت مطلوب و آرمان ها هنوز فاصله دارد. با توجه به کثرت جمعیت جوان در ایران و ضرورت آموزش و تحصیل آنان در بستر دانشگاه و تاثیر گذاری آن درسعادت و پیشرفت کشور، در اینصورت، نگاه مدیران و سیاست گذاران آموزش عالی بسیار حائز اهمیت است.

متاسفانه تغییرات دردانشگاه آزاد اسلامی با ذکر این حساسیت ها، در فضایی رقم خورد که سیاست زدگی و سیاسی کاری در آن بیش از هر چیز دیگر رخ می نمود. 

این که چرا مدیر تشکیلاتی که تصمیماتش با علم و دانش جوانان این مرز و بوم گره خورده است باید با سیاسی کاری بر مسند کار قرار گیرد، سوالی است که مسئولین باید به آن پاسخ دهند اما بررسی تحولات این تغییر از دریچه های مختلف قابل تامل می باشد.

فرهاد دانشجو تا قبل از ریاست بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، رییس دانشگاه تربیت مدرس بود و فقدان در اختیار داشتن یک تیم قوی از مشاوران و متخصصان در کنار او کاملا مشهود، لذا هر کس که به اندازه ی قدمی در جهت تثبیت وی در کسوت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گام برداشته بود، صاحب سهم و جایگاهی در این تشکیلات شد.

وی در بدو ورود خود بیش از 80 % از معاونین، مدیران، روسا و دبیران مناطق، روسای واحد ها و حتی معاونین واحدهای مختلف را تغییر داد (به نقل از سایت خبری انتخاب) تا نشان دهد بر خلاف چهره فروتن و متبسم، با برنامه ریزی و هدف خاصی پا به این دانشگاه نهاده است.

مشاور بسیج، مدیرکل تشکل ها و مدیران فعلی رسانه های دانشگاه آزاد (روزنامه فرهیختگان و خبرگزاری آنا)، همه از جوانانی هستند که آشنایی و همکاری آنها تا قبل از ریاست فرهاد دانشجو با وی به کمتر از 3 ماه می رسد.

برکناری مدیران با سابقه و استفاده فرهاد دانشجو از این جوانان کم تجربه که سابق بر آن جایگاه های این چنینی را در رویا هم برای خود متصور نبودند ، باعث آن شد تا آنها برای اثبات وفاداری و تشکر از فرهاد دانشجو، همه توان خود را صرف بیان مطالب و انجام رفتارهایی نمایند که بیش از گذشته موجب رضایت مندی و خشنودی ولی نعمت خویش گردند. بی توجه به آنکه:

1- دانشگاه محیط معامله و چانه زنی نیست
2-تخصص،مدیریت،کارآمدی و تعهد ضامن دوام موفقیت و مدیریت است
3-بودجه بیت المال و شهریه ای که دانشجویان با قبول زحمات فراوان آن را تهیه میکنند، به جای صرف جانبداری از یک جریانسیاسی باید در راه گشایش دروازه های نوین علمی و فرهنگی هزینه شود. 

حال که با همت بلند مردم چرخ مدیریت کلان کشور در مدار اعتدال و عقلانیت می گردد و این مدیران کم تجربه و جاه طلب، صحنه را تهی از ثمر بخشی پیش بینی ها و آرزوهای خود می بینند، مرتب بیرق اعتدال را به میل کرده و آن را در همه جا برافراشته و دست به دست میکنند.وای به حال کسانی که این چنین افراد سست اراده و هوس خواهی، حامیانشان بوده اند که به یک چشم بر هم زدنی ایدئولوژی و اهداف خود را رنگ می بازند.

همین افرادی که امروز سینه چاک اعتدال و تدبیر شده اند، تا قبل از اعلام نتایج آرای ریاست جمهوری تا آخرین دقایق همه ظرفیت و توان مجموعه های تحت مدیریت خویش را که با شهریه دانشجویان اداره می شود صرف حمایت از کاندیدای مورد نظرخود کردند.


نگاهی به گذشته مدیران جوان فرهاد دانشجو نشان می دهد که  متاسفانه آنها به جای پایبندی به اخلاق و پایمردی بر عهد و صداقت، هر کجا که احساس کردند منافعشان در خطر است، از مسیر طی شده زاویه گرفته و در پی منافع به اقتضا زمان حتی در مقابل مواضع سابق خود قرار می گیرند.

 پیرو همین رویه فریب مابانه است که  یکی از همین مدیران جوان دانشگاه آزاد به همراه معاونان فعلی خود، در سال 84 و 88 به ترتیب در ستاهای انتخاباتی آیت‌الله هاشمی و اقای موسوی فعالیت داشته اند ولی جالب توجه آن که در سال 90 در جریان انتصاب فرهاد دانشجو، برای فشار و تحمیل گزینه به رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی یعنی آیت اله هاشمی رفسنجانی، از هیچ اقدامی دریغ نکرده و گفتند: "آقای هاشمی دیگر خسته شده ایم امضا کنید. دیگر بس است امروز و فردا کردن!!! هر چند که می دانیم متهم می شویم به سیاسی کاری اما خسته شده ایم آقای هاشمی امضا کنید..." )سایت صراط اسفند 29) و این روند ادامه داشته وزمان ورود آقای هاشمی به انتخابات نیز افزایش پیدا می کند، اما به یکباره بعد از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات، کاخ رویاهایشان فرو می ریزد و اکنون دوباره در پی تغییر به یکباره مواضع خود، درست در نقطه مقابل اقدامات گذشته خود قرار می گیرند. 

 بعد از جریان انتخابات و پیروزی دکتر روحانی، در اقدامی شتابزده، دانشگاه آزاد اسلامی توسط همین حلقه مدیران جوان، قصد برگزاری مراسمی با عنوان "همه به سوی تدبیر و امید" داشت و یا در سرمقاله روزنامه فرهیختگان نوشتند: "...التزام عملی به مشی اعتدال از سوی این نهاد فرهنگی دستاورد بزرگی است که باید برای رشد و استمرار آن کوشید"(روزنامه فرهیختگان 4/4/92)
افرادی که امروز "آیت ا.." پیشوند ذکر هاشمی رفسنجانی شان شده است، در جای دیگر پا را فراتر گذاشته و گفتند : "فضا سازی مهدی هاشمی برای پدرش در دانشگاه آزاد" (خبرگزاری مهر)
شاید اگر مشی نگارنده تحت فعل"بگم بگم" عمل می نمود، باید طومار اشتباهات و رفتارهای به دور از انصاف حلقه مدیران جوان نزدیک به فرهاد دانشجو، به سیاهی چند صفحه دیگر می انجامید اما چنین قصدی در کار نیست.

تنویر افکار سبب می شود تا در بستری شفاف، تصمیمات صحیح گرفته شود و سعی بر آن است تا با زدودن غبار از حقیقت، از اتلاف بیشتر منابع این سرزمین جلوگیری شود و با تدبیر، هر چه زودتر، زمام امور در اختیار شایستگان قرار گیرد تا در آینده نزدیک، جوان ایرانی فارغ از هر دغدغه، بتواند در سایه علم و اندیشه برای فردای خود و کشورش تصمیم گیر و تصمیم ساز باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین