کد خبر: ۲۰۳۹۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷

سخنان امام جمعه ایذه درباره مرگ 12 نفر در سد کارون 3؛ اسرائیل هم اینگونه غزه را محاصره نکرد

حجت الاسلام موسوی امام جمعه شهرستان ایذه در مراسم نمازجمعه با اشاره به کشته شدن 12 نفر از زنان و کودکان روستائیان و عشایر بختیاری در حادثه گدار شهپیر سد کارون 3، طی سخنان تکان دهنده ای، از طرز برخورد شرکتهای متولی سدسازی با مردم بختیاری انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: تابناک نوشت: امام جمعه ایذه در سخنان خود با تأکید بر اینکه "اسرائیل هم اینگونه غزه را در محاصره قرار نداد»، گفت: «اگر اجازه می دادند کفن پوش به خیابان می آمدم».

حجت الاسلام و المسلمین سید کمال موسوی امام جمعه ایذه در خطبه دوم نماز جمعه این شهرستان، به موضوع حادثه دلخراش سقوط مینی بوس اهالی روستای میراحمد غریبی ها به دریاچه سد کارون ۳ پرداخت و گفت: «به ایذه و مرم ایذه خیانت شد و مسئولین با بی توجهی و بی مسئولیتی به ایذه خیانت کردند. 12 کشته در یک حادثه، آن هم زن و کودک؛ این تنها بخشی کوچکی از مصیبتها و مشقت ها و رنج های وارده شده بر مردم ایذه از سد و دریاچه کارون ۳ و بی مسئولیتی و کوتاهی کردن مسئولین به خصوص شرکت آب و نیرو و استاندار خوزستان در رسیدگی به مشکلات و معضلات ایذه و منطقه سادات حسینی و دنباله رود است».

امام جمعه ایذه که در روز قدس سخن می گفت، تصریح کرد: «اسرائیل هم اینگونه غزه را در محاصره قرار نداده بود که برخی مسئولین وزارت نیرو و استانداری خوزستان و بخصوص مسئولین شرکت دولتی آب و نیرو، مردم دنباله رود و سادات برحق حسینی را در محاصره قرار دادند و هر از چند گاهی باید شاهد مرگ این عزیزان باشیم. اگر اجازه می دادند، امروز کفن پوش به صحنه می آمدم تا مسئولان در اهواز و تهران بدانند که بر مردم ایذه و دهدز چه می گذرد و دچار چه فلاکت های هستند».

حجت الاسلام موسوی گفت: «مسئولین به ایذه و مردم محروم آن خیانت کردند. سد عظیم کارون ۳ با برق تولیدی از کنار ایذه می گذرد ولی مردم آن هیچ بهره ای جز بدبختی و از دست دادن جانهایشان از آن ندارند. آب عظیم سد کارون ۳ در کنار مردم ایذه همانند آب فرات موج میزند ولی زمینهای کشاورزی و مردم ایذه از آن محرومند؛ باید خشک بمانند و به جای تولید و اشتغال، مصرف کننده محصولت کشاورزی و صنعتی دیگرانی باشند که از این سد عظیم استفاده می کنند. متاسفانه وضع به گونه ای است که در برخی بخش های ایذه، مردم باید از تشنگی جان بدهند».

امام جمعه ایذه تصریح کرد: «برق و آب این سد به شهرهای دیگر میرود و بهره برداری دیگران از این سد، بدون زحمت و دادن تلفات است. حال آنکه ما با دادن تلفات و از دست دادن عزیزانمان، باز هم  اجازه نیافته ایم از آن استفاده ای بکنیم و بهره ای داشته باشیم. وقتی ما می گوییم می خواهیم از این منبع عظیم استفاده کنیم، هزار دلیل می آورند و از انجام مسئولیت هایشان شانه خالی می کنند».

حجت اسلام موسوی تاکید کرد: «شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (آبنیرو) به طور قانونی متعهد شده بود تا قبل از آبگیری در سال 1383 و به زیر آب رفتن زمینهای کشاورزی و خانه های مردم دنباله رود، جاده و پل بسازد اما با گذشت ده سال، هنوز اقدامی انجام نداده است. این مردم قبل از سال 1383 و قبل از آبگیری این سد، جاده داشتند، پل داشتند، آسایش و امنیت داشتند، کار داشتند، زمینهای کشاورزی داشتند ولی اکنون باید مصرف کننده باشند؛ چون زمینهای خود را از دست دادند و این سد کارون ۳ آنها را از چرخه تولید و اشتغال بیرون کرد و آواره شهر نمود تا مصرف گرا شوند. آیا سد کارون ۳ جز بدبختی و بیکاری چیزی برای شهر و روستائیان بختیاری داشت؟»

امام جمعه ایذه گفت: «تاکنون حوادث گوناگونی از قبیل مرگ بر اثر زایمان و نبود لنج و بارج برای جابجایی، تاخیر در رسیدگی به عقرب زدگی، تاخیر در انتقال بیماران قلبی و دیگر مسائل که همگی منجر مرگ و فوت افراد شده است، اتفاق افتاده و تاکنون قریب به ۳۰ تا ۴۰ نفر از مردم جان خود را به همین خاطر از دست داده اند اما کسی گوشش بدهکار نبود و حتی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (آب و نیرو) از انجام مسئولیت های خود سر باز می زند».

حجت الاسلام موسوی افزود: «حادثه اخیر چون به صورت دست جمعی بود، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت وگرنه مشکلات نبود پل و جاده، بیش از این تعداد (12 نفر) تلفات داشته است که مورد توجه قرار نگرفته است. سوال ما و مردم این است که چرا باید این سد و منبع عظیم آن در استفاده دیگران باشد و مردم محروم و ستمدیده و همیشه در صحنه بختیاری در ایذه و دهدز از آن محروم باشند؟»

 محسن رضایی: حتی استاندار هم به دیدن مردم نیامده است

دکتر محسن رضایی نیز که برای همدردی با داغدیگان و  حضور در تشییع جنازه قربانیان به ایذه رفته بود حادثه دلخراش سقوط اتوبوس به دریاچه کارون ۳ را به عموم مردم ایذه تسلیت گفت وبا داغدیدگان وبازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرد.

 دکتر محسن رضایی افزود اگر جایی از استان های پایتخت نشین ودیگر برف بیاید  باران بیاید وجاده ای بند شود ویا خرابی ایجاد شود تمام نیروهای خود رابسیج می کنند.وتا۲۴ساعت نشده این خرابی را درست میکنند واگر کمترین کوتاهی بشود سیل اعتراض ها روانه می شود که چرا  این طور شد ؟چرا دیر شد ؟وبه وضعیت رسیدگی نشد.

اما درسادات حسینی ودنباله رود ۱۰سال است که مردم درمحاصره  دریاچه کارون ۳ هستند نه جاده دارند ونه پل تاکنون چندین نفر جان خود را ازدست داده اند ودرحادثه اخیر نیز ۱۲نفرکه  همگی  زن وکودک بودند ازبین رفتند ولی حتی استاندار هم به ایذه نیامدومسئولین نسبت به این قضیه تاکنون  بی تفاوت بوده اند وهیچ کس صدایش درنیامد.

دبیر تشخیص مصلحت نظام ادامه داد مردم غیورایذه درهمه صحنه ها ولحظات این انقلاب حضور دارند وازجان دل مایه  گذاشته اند وچه شهدایی که تقدیم این نظام وانقلاب کرده ان وچه فداکاری ها نموده اند ودرراهپیمایی ها باشکوه حضور پیدا می کنند، ولی چرا نسبت به این منطقه محروم بی توجهی  می شود وبه مشکلات انان رسیدگی نمی شود مسئولین برای ایذه ومردم آن کم گذاشته اند.من ازمسئولین می خواهم که دراین خصوص به جد رسیدگی کنند وبه داد مردم  محروم ایذه برسند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین