کد خبر: ۲۰۴۷۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۴ - ۱۵:۴۲
وزير امور اقتصادي و دارايي:

ئكاهش فرار مالياتي و مالیات بر ارزش افزوده راهكار بهبود وضعيت نظام مالياتي است

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روابط عمومي و امور بين‌المللي سازمان امور مالياتي كشور، مراسم معارفه علي‌اكبر عرب‌مازار، معاون وزير امور اقتصاد و دارايي و رئيس كل جديد سازمان امور مالياتي كشور، همچنين توديع غلامرضا حيدري كردزنگنه، رئيس كل سابق اين سازمان، امروز در محل ستاد سازمان امور مالياتي كشور برگزار شد. 

بنابراين گزارش، در اين مراسم كه با حضور وزير امور اقتصاد و دارايي و جمعي از معاونين و مديران كل سازمان امور مالياتي كشور برگزار شد، داود دانش جعفري، موضوع ماليات را يكي از كليدي‌ترين و مهمترين موضوعات اقتصاد كشور عنوان كرد و گفت: براي ايجاد اقتصاد بدون نفت، هيچ راهي جز افزايش درآمدهاي مالياتي وجود ندارد. 

وي ادامه داد: لازمه افزايش درآمد مالياتي، يكي افزايش فعاليت اقتصادي و توليد در كشور و ديگري ايجاد يك نظام مالياتي منسجم و منظم است. 

وي خاطرنشان كرد:‌با جهت‌گيري كلي كه در برنامه‌ چهارم توسعه كشور و سياست‌هاي كلي كشور برقرار شده، تا پايان برنامه‌ چهارم، اعتبارات هزينه‌اي دولت به طور كامل از طريق درآمدهاي مالياتي و ساير درآمدهاي غيرنفتي تامين خواهد شد. 

وزير امور اقتصاد و دارايي، با اشاره به وجود ظرفيت‌هاي نهفته گسترده در حوزه ماليات تصريح كرد: ظرفيت‌هاي نهفته در حوزه ماليات در كشور، از بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان نيز افزون‌تر است. 

دانش‌جعفري، كاهش فرار مالياتي و بهره‌گيري از نظام‌هاي جديد مالياتي از جمله ماليات بر ارزش افزوده را دو راهكار اساسي براي بهبود وضعيت فعلي نظام مالياتي كشور برشمرد و گفت: در اين دوره سعي خواهيم كرد بخشي ديگر از طرح‌ها و برنامه‌هاي مورد نظر را به مرحله اجرا درآوريم. 

وزير امور اقتصاد و دارايي با تقدير و تشكر از زحمات حيدري كرد زنگنه در زمان تصدي خويش، عنوان كرد: دكتر حيدري كرد زنگنه از مديران لايق و برجسته نظام هستند و طبيعتا در مسئوليت‌هاي ديگري از وجود ايشان استفاده خواهيم كرد. 

دانش‌جعفري با اشاره به خدمات ارزنده علي‌اكبر عرب مازار در زمان حضور وي در معاونت درآمدهاي مالياتي وزارت امور اقتصاد و دارايي، اظهار اميدواري كرد كه اين خدمات به شكلي برجسته‌تر در دوره چهارساله پيش‌رو، تداوم يابد. 

همچنين در بخشي از اين مراسم، رئيس كل جديد سازمان امور مالياتي كشور، به معرفي طرح‌ها و برنامه‌هاي خود در خصوص نحوه مديريت سازمان پرداخت و مهمترين وظيفه سازمان را اجراي مطلوب و بهينه سياست‌هاي از پيش تعيين شده عنوان كرد. 

علي‌اكبر عرب‌مازار تلاش در جهت بهبود مستمر جريان اجرايي امور سازمان را مهمترين استراتژي اين سازمان برشمرد و گفت:‌افزايش درآمد مالياتي يكي از وظايف اصلي اين سازمان است، اما چگونگي وصول ماليات كه برقراري عدالت مالياتي را نيز تضمين مي‌نمايد، از اهميت ويژه‌اي برخودار است. 

وي با اشاره به نتايج برخي مطالعات آكادميك در كشور خاطرنشان كرد: نسبت اجتناب از پرداخت ماليات در كشور، بسيار بالاتر از فرار مالياتي است و اين بدان معني است كه مخاطبان ما شناخته شده هستند و مي‌بايد با بهبودي روش‌هاي وصول ماليات، ماليات متعلقه اين گروه عظيم، وصول شود. 

عرب‌مازار در انتها، حركت در جهت اهداف 20 ساله نظام برنامه چهارم توسعه كشور را از مهمترين اصولي دانست كه در كليه فعاليت‌ها و برنامه‌هاي سازمان مي‌بايد مورد توجه قرار گيرد. 

رئيس كل سابق اين سازمان نيز، پيش از سخنان وزير امور اقتصاد و دارايي، گزارشي از عملكرد خود در زمان تصدي در اين سازمان ارايه كرد. 

غلامرضا حيدري‌كردزنگنه تصويب كليات طرح ماليات بر ارزش افزوده در مجلس شوراي اسلامي و آمادگي تصويب جزئيات در شور دوم، اجرايي شدن فاز نخست طرح نظام جامع اطلاعات مالياتي كشور و تدوين طرح برنامه‌ريزي استراتژيك را از جمله مهمترين اقدامات انجام شده در اين چند سال اخير برشمرد و افزود:‌علاوه بر اين طرح‌ها، اصلاحات گسترده در سيستم مالياتي كشور، از جمله اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم، اصلاح ساختار اداري و سيستم‌ها، اصلاح فرايندها و روش‌هاي كار، از ابتداي سال 83، به شكلي جدي دنبال و به مرحله عمل درآمده است. 

وي، همچنين اجراي برنامه عملياتي سازمان از سال گذشته، پيگيري اجراي سيستم مديريت كيفيت در سازمان، عقد قراردادهاي اجتناب از اخذ ماليات مضاعف با بسياري از كشورهاي دنيا، اتوماسيون و فناوري اطلاعات، گسترش فرهنگ مالياتي و نهايتا كسب مقام نخست دستگاه برگزيده ملي از ميان 50 وزارتخانه و دستگاه دولتي در هشتمين جشنواره شهيد رجايي (سال 1384) را گوشه‌اي از عملكرد اين سازمان در دوره تصدي خويش برشمرد. 

اين گزارش حاكيست؛ در انتهاي اين مراسم، وزيرامور اقتصادي و دارايي، لوح تقديري به رسم يادبود به غلامرضا حيدري‌ كردزنگنه، و همچنين حكم انتصاب دكتر علي‌اكبر عرب‌مازار، رياست كل جديد سازمان امور مالياتي كشور را به ايشان اهدا كرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین