کد خبر: ۲۰۴۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۴

دیدار وزرای خارجه و دفاع آمریکا - روسیه در واشنگتن

به‌رغم ناخشنودی روسیه از لغو دیدار اوباما با پوتین، وزیران دفاع و خارجه دو کشور طبق برنامه قبلی در واشنگتن دیدار کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این اولین ملاقات وزرای دفاع دو کشور محسوب می‌شود.

این دیدار که به نشست ۲ + ۲ موسوم است، پس از این صورت می‌گیرد که به دنبال اعطای پناهندگی از سوی روسیه به ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان امنیت آمریکا، روابط دو کشور به سردی گراییده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در این دیدار گفت: این نکته را نمی‌توان کتمان کرد که در وضعیت مشکلی قرارگرفته‌ایم و این وضعیت تنها به ماجرای اسنودن محدود نمی‌شود. این ملاقات به خودی خود بسیار مهم است و فراسوی برخوردها و عدم توافق‌ها انجام می‌شود.

به گزارش یورو نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز عنوان داشت: به یاد می‌آورم هنگامی که نخستین بار با جان کری ملاقات کردم به من گفت که دو کشور مسئولیت بزرگی بر دوش دارند و خیلی مسائل به اعمال ما بستگی دارند. به همین دلیل لازم است مثل افراد عاقل و با بلوغ فکری با هم کار کنیم. این کاری است که می‌خواهیم انجام دهیم و امیدواریم که این تلاش دوطرفه باشد.

از سوی دیگر قضیه اسنودن سبب شد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ملاقات خود را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه لغو کند. این دیدار قرار بود در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ماه سپتامبر، در مسکو انجام گیرد.

گفته می‌شود ماجرای اسنودن باعث بروز یکی از پر چالش‌ترین دوران در روابط دو کشور از زمان پایان جنگ سرد شده است.

همکاری‌های بیشتر در زمینه کنترل تسلیحات، امنیت فضایی، جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، افغانستان، ایران و سوریه، از موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

پذیرش درخواست پناهندگی ادوارد اسنودن، افشاگر اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا از سوی روسیه، بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

کاخ سفید در واکنش به این اقدام برنامه دیدار باراک اوباما با همتای روسی او در هفته نخست ماه سپتامبر را لغو کرد. با این همه ملاقات وزیران خارجه و دفاع روسیه و آمریکا که قرار بود روز جمعه (۱۸ مرداد) در واشنگتن برگزار شود تغییر نیافت.

سوریه و اسنودن، دو محور اصلی اختلاف

به گزارش خبرگزاری آلمان، با توجه به روابط روسیه و آمریکا که به شدت به سردی گراییده، مشخص نیست که چهار وزیر دو کشور در دیدارهای موسوم به "۲+۲" بتوانند به نتیجه مشخصی دست پیدا کرده‌اند یا خیر.

به گزارش ایسنا، فهرست اختلاف نظرها میان دو کشور طولانی است و در صدر آن ماجرای اسنودن قرار دارد که دولت روسیه هفته‌ی گذشته با پناهندگی وی موافقت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، جان کری در دیدار با همتای روس خود سرگئی لاوروف، بار دیگر بر درخواست این کشور برای استرداد ادوارد اسنودن پافشاری کرده است.

به نظر می‌رسد در این دیدارها بر سر موضع مشترک در برابر سوریه نیز توافقی حاصل نشود. روسیه همچنان از حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت می‌کند و آمریکا برای پشتیبانی از مخالفان جنگ‌افزار سبک در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

طرح استقرار سامانه دفاع ضدموشکی آمریکا در اروپا نیز از دیگر مسائلی است که ناظران احتمال رسیدن به توافق در مورد آن را در دیدار چاک هیگل و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه ناچیز ارزیابی می‌کنند.

همچنین پیشنهاد اوباما برای توافقی جدید بر سر کاهش سلاح‌های هسته‌ای که با استقبال سرد مسکو روبرو شده، از موضوع‌هایی است که گمان نمی‌رود در دیدار دو وزیر دفاع در واشنگتن، با موفقیت به بحث گذشته شود.

به گفته‌ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، نحوه برخورد با همجنس‌گرایان در روسیه که در آمریکا با انتقادهای شدیدی روبرو شده، در دیدار سیاستمداران ارشد دو کشور مطرح شد.

باراک اوباما اخیرا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی قوانین جدید روسیه علیه همجنس‌گرایان را محکوم کرد. قرار بود رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه پیش از آغاز تعطیلات یک هفته‌ای خود در ایالت ماساچوست، در یک کنفرانس خبری در مورد روابط دو کشور اظهار نظر کند.

خبرگزاری آلمان نوشت، انتظار می‌رود در این نشست خبری اوباما برای نخستین بار شخصا در مورد تصمیم‌اش مبنی بر لغو دیدار با پوتین سخن بگوید.

باراک اوباما روزهای پنجم و ششم سپتامبر در کنفرانس "جی ۲۰" در سن پترزبورگ شرکت می‌کند، اما برخلاف برنامه‌ی از قبل پیش‌بینی شده برای دیدار با پوتین به مسکو نخواهد رفت.

سیاست خارجی دولت اوباما که کار خود را با شعار "شروعی دوباره" در روابط مسکو واشنگتن آغاز کرده بود، با سردتر شدن مناسبات دو کشور بیش از پیش با انتقاد روبروست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین