کد خبر: ۲۰۶۰۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴

اظهارات جدیدمشایی درباره نظام و ولایت فقیه

مشایی افزود: گروهی از نخبگان هستند که اعتقادی به ولایت فقیه ندارند اما هنوز مدعی‌اند در نظام جمهوری اسلامی و می‌گویند باید بالاترین سطوح مدیریتی را به آن‌ها واگذار کرد. گروهی هستند که به واسطه نزدیکی به این جبهه که پرچم ولایت فقیه را بلند کرده است،... این که دیگران بیایند یا نیایند؛ برای‌شان اصلا مهم نیست؛ شاید گاهی وقت‌ها هم بهتر هست که نیایند؛ چون اگر بیایند دست زیاد می‌شود دیگر معلوم نیست ما به جایی برسیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت الف نوشت: مطالبي كه در ادامه مي آيد، گفته‌های تازه منتشر شده مشایی در سایت نکات پرس است که چند روز قبل از پایان دولت دهم توسط احمدی نژاد، الهام و مشایی راه اندازی شد. سايت الف بدون تاييد و تصديق اين مواضع، فقط اقدام به بازنشر آن جهت تنوير افكار عمومي در شناخت بيشتر جريانها مي نمايد.

مدت ها بود تحریریه نکات پرس به همراه جمعی از جوانان سوم تیری خواهان دیدار با آقای مهندس مشایی و طرح سوالات و حتی نقد و بررسی سخنان ایشان بودند. سرانجام این فرصت در صبح روزی مهیا شد که در روز گذشته آن خبر عدم احراز صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی به صورت رسمی اعلام شده بود. قسمتی از این جلسه عینا از سوی "نکات پرس" برای اولین بار منتشر می شود:

ولی فقیه را چطور به دنیا معرفی می‌کنید؟!

شناخت اصول جمهوری اسلامی خیلی مهم است. اصلی‌ترینش ولایت فقیه است. ولی فقیه چه نوع حاکمی است. الان شما به دنیا می‌خواهید معرفی کنید ولی فقیه را چه طور معرفی می‌کنید، چه می‌گویید؟ مدلی که الان در جامعه وجود دارد و فضای سیاسی که الان وجود دارد و دسته‌بندی‌هایی که بین نخبگان جامعه ما وجود دارد؛ اگر تعارفات را بگذاریم کنار و واقعیات را همان طور که هست ببینیم؛ آیا این همان است که باید می‌بود؟

می‌خواهند مردم را هم مثل خودشان دسته‌بندی کنند

وی افزود: گروهی از نخبگان هستند که اعتقادی به ولایت فقیه ندارند اما هنوز مدعی‌اند در نظام جمهوری اسلامی و می‌گویند باید بالاترین سطوح مدیریتی را به آن‌ها واگذار کرد. گروهی هستند که به واسطه نزدیکی به این جبهه که پرچم ولایت فقیه را بلند کرده است،... این که دیگران بیایند یا نیایند؛ برای‌شان اصلا مهم نیست؛ شاید گاهی وقت‌ها هم بهتر هست که نیایند؛ چون اگر بیایند دست زیاد می‌شود دیگر معلوم نیست ما به جایی برسیم.(خنده جمع) خودشان به دنبال این هستند که دیگران نیایند. نیایند تا این‌ها بمانند. چون اگر بیایند جا نیست جا کم است. الان در دسته‌بندی‌های سیاسی‌ای که هست اصراری وجود دارد که این دسته‌بندی برود در بین مردم و مردم بر اساس همین گرایشات دسته‌بندی شوند.

در صحنه سیاست دچار التقاط شدیم
مشایی تاکید کرد:‌ من به شما می‌خواهم عرض کنم جمهوری اسلامی اگر بتواند جامعه تحت پوشش خودش را منسجم پای کار بیاورد یک کار بسیار بزرگ تاریخی انجام داده؛ و مطمئن باشیم که این گرده افشانی خواهد شد و تمام دنیا را خواهد گرفت؛ ولی اگر جمهوری اسلامی به هر دلیلی به مدل‌های سیاسی که الان در سیسیتم آمده که از نظر من یک التقاط بزرگ است و به نظر من ما دچار یک التقاط در صحنه سیاست شدیم - عمل کند این‌طور نمی‌شود. مدل‌های حکومتی دنیا با مدل حکومتی جمهوری اسلامی خیلی جاها با هم همخوانی ندارند. ما داریم از همان روش‌ها و مدل‌ها استفاده می‌کنیم؛ بدون این‌که هیچ تبیینی اتفاق افتاده باشد، بدون این‌که طراحی‌هایی شده باشد، از همان روش‌ها استفاده می‌کنیم.

نمی‌شود هم از ولایت فقیه دفاع کنیم و هم جرات نداشته باشیم آن را به رای مردم بگذاریم

اسفندیار رحیم مشایی ادامه داد: بعد این روش‌ها اصلا جواب نمی‌دهد؛ با این مدلِ ما نمی‌خواند، بعد ما می‌گوییم آقا این طور، ولی فقیه، بعد ولایت مطلقه فقیه. این‌ها با آن نمی‌خواند. حالا در بحث سیاست عیب ندارد؛ ممکن است گاهی در جلسات نظریه‌پردازی کنیم اندیشه‌ورزی کنیم، اما وقتی این‌ها برود در جامعه، کار خیلی سخت می‌شود و اگر ما یک مدل حکومتی داشته باشیم، نتیجه‌اش این باشد که یک روزی بخواهیم نظر جامعه را در مورد اول: «ولی فقیه» و دوم: «ولایت فقیه» بپرسیم و مثلا در جامعه ۵۰ درصد بگویند ما موافق هستیم - فرض کنید - ۶۰ درصد بگویند ما موافق هستیم، ۴۰ درصد بگویند موافق هستیم. آیا ما حق داریم نظام جمهوری اسلامی بر مبنای ولی فقیه داشته باشیم که جامعه ۳۰ درصد به آن اقبال داشته باشد. نمی‌گویم الان ۳۰ درصد است! فردا از قول ما این طرف آن طرف نزنند. من منظورم این نیست. می‌خواهم یکی اصلی را خدمت شما عرض کنم. و بعد بگویم تکلیف ما چیست.

شترسواری که دولا دولا نمی‌شود. نمی‌شود هم از ولایت فقیه دفاع کنیم و هم جرات نداشته باشیم ولایت فقیه را به رای مردم بگذاریم. امروز خیلی‌ها دم از ولایت فقیه می‌زنند اما اصلا جرات ندارند آن را در جامعه مطرح کنند. ما برعکسیم. ما می‌گوییم بحث ولایت فقیه بالاترین ظرفیت طرح در جامعه را دارد. بهترین موقعیت طرح در جامعه را دارد. الزاماتی هم دارد. ظرفیت‌های فراوانی هم دارد. اما خیلی‌ها هستند معتقد نیستند.

نسبت ولی فقیه، مانند امام به همه افراد جامعه یکسان است

مشایی که در جمع تحریریه نکات پرس و جوانان سوم تیری سخن می گفت تصریح کرد: من کلی می‌گویم اگر ولی فقیه در جامعه رای‌ش شد ۳۰ درصد، ۳۰ درصد ما بهره بردیم؟ ۳۰ درصد به اهداف رسیدیم یا ضد هدف است؟ یا اساس را از دست دادیم؟ اساس را نفی کردیم؟ این که کیلویی نیست که! بگوییم آقا ما یک نظام درست کردیم، اما ۳۰ درصد جامعه را جذب کردیم و به اندازه ۳۰ درصد هم جلو رفتیم! نظام اسلامی است. نظام ولایت فقیه است. ولی فقیه کسی است که یک جنس الهی دارد، جنس آرمانی دارد جنس آسمانی دارد. در جامعه ممکن است کسی باشد عصبانی باشد، در زمان امیرالمومنین به ایشان هم جسارت کرده باشد؛ آدم است دیگر پیش می‌آید، مثلا طرف دزدی کرده دستش را قطع کرده‌اند. مشکلی پیش آمده ممکن است عصبانی باشد به امام معصوم هم اهانت کرده باشد. من این را نمی‌گویم. من منظورم باور است، آرمان است، اعتقاد است نه این که حالا بگوییم فلان اتفاق افتاده و چرا این طور شده است. نه. می‌گویم اگر ما ۳۰ درصد جامعه را جذب کردیم، ۵۰ درصد را - چرا انقدر پایین - اگر ۷۰ درصد جامعه را جذب کردیم می‌توانیم هورا بکشیم؟ نمی‌توانیم هورا بکشیم. جمهوری اسلامی باید ۱۰۰ درصد جامعه را جذب کند. حکومت اسلامی باید ۱۰۰ درصد جامعه را جذب کند. منظورم ۱۰۰ درصد ریاضی نیست. چون یک حکومت الهی است. نسبت ولی فقیه به همه افراد جامعه یکسان است. مثل امام. مگر نائب امام نیست؟ یکسان است. این اصول حکومتی ما است. باور ما این است.

گروهی پرچم ولایت فقیه را بلند کرده‌اند که محبوبیت‌شان در جامعه بسیار پایین است

وی اظهار داشت: اما یک گروهی هستند در جامعه که این ادعا را دارند و این پرچم را بلند کرده‌اند. الان برندشان این است. اما محبوبیت‌شان این گروه در جامعه به شدت پایین است. نتیجه چه خواهد بود؟ اگر یک روزی یک گروهی هم آمدند – که هستند – و گفتند ما خیلی معتقد نیستیم ولی فقیه در حکومت باشد و بالاخره چون همه چیز غربی و شرقی در نظام فعلی ما قاطی است و مدل مستقلی که نداریم - این چیزها خیلی قاطی است؛ بالاخره می‌گویند یا ریاستی داریم یا پارلمانی، خب مدل دنیاست مدل ما که نیست - اگر این‌ها آمدند و گفتند «نه! ما مثل این‌ها از ولایت فقیه دم نمی‌زنیم» بعد هم یک انتخابات برگزار کردیم - چون باز مدل تو این است دیگر، می‌گویی انتخابات برگزار می‌کنیم - می‌خواهیم به رای مردم عمل کنیم؛ و اگر رای مردم رفت به جایی که آن‌ها برندشان این نیست چه می‌شود؟ نتیجه چیست؟

چشم‌ها را ببندیم، گوش‌ها را هم ببندیم، خودمان را هم فریب دهیم

مشایی افزود: چشم‌ها را ببندیم، گوش‌ها را هم ببندیم، خودمان را هم فریب دهیم. بابا! نمی‌شود فریب داد، قابل بستن نیست چشم‌ها. ۲۰ سال در این مملکت همین پروژه پیگیری شده و آخر سر هی تفکیک کردیم، تفکیک کردیم، تفکیک کردیم، بردیم ولایت فقیه را هی هول می‌دهیم می‌بریم یک جایی که یواش یواش این هی حداقل بشود، حداقل بشود، حداقل بشود. بعد این برندهای سیاسی را ببریم در جامعه همین دسته‌بندی‌ها را انجام بدهیم. این نمی‌تواند الگو باشد. این نمی‌تواند دوام داشته باشد؛ این نمی‌تواند قابل ارائه به دنیا باشد. بله ۱۶ – ۱۷ نفر نامه نوشتند به مصر مدل ارائه کردند پاسخ چه گرفتند؟ استهزاء! تمسخر! چرا؟ برای این که چیزی که الان از کشور ما تلقی می‌شود در دنیا درست برعکس است. تلقی یک چیز دیگر است. ما چه می‌گوییم؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین