کد خبر: ۲۰۶۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۸

پس از سقوط قذافی چه بر سر نفت لیبی آمد؟

معاون وزیر نفت لیبی از خسارت 2 میلیارد دلاری در بخش نفت طی 7 ماه اول سال جاری خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دولت لیبی تهدید کرده است که برای بازگرداندن امنیت به بخش نفتی از زور استفاده خواهد کرد.

 به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لاکروا چاپ پاریس، بخش نفت لیبی که به مثابۀ شش‌های تنفسی اقتصاد لیبی عمل می‌کند، متأثر از فعالیت‌های گروههای مخالف و مسلح شاهد کاهش تولید بوده است.

علی زیدان، نخست وزیر لیبی روز جمعه گفت: یک گروه از نگهبانان و محافظان تأسیسات نفتی که در جنگ و تضاد با دولت هستند، تصمیم دارند با گرفتن کشتی‌، دست به صادرات نفت برای خود بزنند. زیدان تهدید کرده است که دولت هرگونه قایق- خارج از قرارداد با شرکت ملی نفت لیبی- که قصد نزدیک شدن به بندرهای نفتی لیبی را داشته باشد، بمباران می‎کند.

طی هفته‌های متمادی، این تنش‌ها و تشنجات تولید نفت این کشور را کاهش داده و آن را به 500.000 بشکه در روز رسانده است، در حالیکه این رقم پیشتر 1.5 میلیون بشکه در روز بوده است. در پایان ماه ژوئیه، تولید نفت لیبی حتی به 330.000 بشکه نیز رسید.

نخست وزیر می‌گوید: گروه محافظان و نگهبانان به طور مداوم ترمینال‌های نفتی در البریقه، زویتینه، رأس لانوف و صدرا را می‌بندند و مانع از آن می‌شوند که قایق‌ها بارگیری کنند. گروههای محافظ که وابسته به وزارت دفاع هستند، از هفته‌ها قبل، نخست وزیر و وزیر نفت را به فروش غیرقانونی نفت خام متهم می‌کنند.

در این حال شرکت ملی نفت لیبی در مقام دفاع از دولت اعلام کرده است که همۀ معاملات نفتی قانونی بوده است. نخست وزیر لیبی در این حال از تشکیل یک کمیسیون متشکل از قضات به منظور بررسی اتهامات موجود خبر داده است.

اما گاردهای محافظ که غالباً از شورشیان سابق انقلاب لیبی هستند و در سقوط قذافی نقش داشتند، هنوز همۀ ترمینال‌ها را باز نکرده‌اند. واحد آنها که پس از سقوط قذافی در تأسیسات نفتی تشکیل شد، به طور مشخص در مناطق بیابانی مستقر است، اما شورشیان سابق گاهاً برای رسیدن به منافع و دفاع از موجودیت خود در استفاده از اسلحه تردید نمی‌کنند.

این وضعیت آشفته اقتصاد لیبی را تحت تأثیر قرار داده است. عبدالبدری العروسی، وزیر نفت لیبی می‌گوید: از 25 ژوئیه سال جاری، لیبی متأثر از این وضعیت 1.6 میلیارد دلار خسارت دیده است.

روز پنجشنبه عمر شمک، معاون وزیر نفت لیبی از خسارت 2 میلیارد دلاری در بخش نفت طی 7 ماه اول سال جاری خبر داد. وی گفت: در صورتی که تنش‌ها ادامه یابد، دولت دیگر نمی‌تواند به تعهداتش عمل کند.

نخست وزیر لیبی می‌گوید این وضعیت اعتبار لیبی در بازارهای نفت جهان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بازارهایی که متعاقب تحولات مصر و کاهش تولید در لیبی تقویت شده است.

وی می‌گوید: برخی از مشتریان لیبی دیگر به سراغ این کشور نمی‌آیند و جایگزین‌های دیگری پیدا کرده اند.

نفت لیبی نزدیک به 80% تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. این کشور توانسته بود مجدداً تولید خود را به قبل از آغاز انقلاب 2011 برساند، مسئله‌ای که به گفتۀ صندوق بین المللی پول سبب رشد اقتصادی این کشور تا مرز 100% در سال 2012 شده بود.
طبق آمار وزارت نفت، سبد نفتی لیبی سالیانه بین 55 تا 60 میلیارد دینار لیبی(بین 43.5 و 47.5 میلیارد دلار) عاید کشور می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین