کد خبر: ۲۰۷۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
دفاع فقیهی از اظهارات اخیر وزیر اطلاعات:

تئوری ایجاد ارعاب امنیتی جایگاهی ندارد

سخنان وزیر اطلاعات، در خصوص تضمین بازگشت ایرانیانی که در حوادث سال 88 مشکلی نداشته اند، با استقبال بسیاری از فعالان سیاسی و فرهنگی کشور مواجه شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در همین رابطه حجت الاسلام دکتر سید مهدی فقیهی، فعال سیاسی گفت: وقایع سال 88، خاطره تلخی را در فرآیند استقرار کامل مردم سالاری دینی در کشور ایجاد کرد. طبعا این فتنه و آثار آن از ذهن مردم فهیم ایران پاک نخواهد شد و به عنوان یک تجربه تلخ همواره مدنظر نخبگان و کنشگران سیاسی کشور مطرح خواهد بود. با این وجود نباید فراموش کرد که رفتار سیاسی جامعه ایران در حال تکامل است و باید چنین وقایعی را در همین راستا ارزیابی کرد.

این فعال سیاسی که با شبکه ایران گفتگو می کرد، با استقبال از سخنان اخیر وزیر اطلاعات ابراز کرد: این اظهارات را باید از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. اول آنکه دعوت به بازگشت ایرانیانی که مشکل ندارد، نشانه توفیق عملکرد کلیه دستگاه های ذیربط در رفع خطر فتنه از کشور و برقراری آرامش و امنیت کامل در ایران است. این توفیق، بی شک مرهون زحمات شبانه روزی کلیه ارکان امنیتی کشور، از جمله سربازان گمنام امام زمان است، که طی سالهای گذشته با به جان خریدن مشقت های فراوان، همراه با قاطبه ملت خطر فتنه را از جامعه و نظام دور کردند. لذا سخنان وزیر اطلاعات، نشانه قدرت امنیتی نظام است نه ضعف آن.

فقیهی، موضع اخیر اعلام شده توسط دکتر علوی را برآمده از مشی اعتدالی دولت یازدهم دانست و گفت: سخنان وزیر محترم اطلاعات، نشان می دهد که جامعه ایران، وارد دوران جدیدی از حیات امنیتی خود شده است. از این سخنان اینگونه می توان استنباط کرد که با رفع شدن خطر فتنه، جامعه نیازمند تغییراتی در رویکردهای امنیتی است. همه برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که با گذشت 4 سال از آن وقایع، امروز دیگر نیازی به در پیش گرفتن روش های گذشته در حوزه امنیتی نداریم.

این کارشناس امور سیاسی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که سیاست های امنیتی دوره ای که فتنه سربرآورد، اجتناب ناپذیر و در راستای مواجهه با مخاطرات آن ایام بود. بی شک همه فعالان و مسئولان در حوزه های مربوطه، از ظرفیت تعامل و اعتدال برخوردارند، اما با جبر شرایط پیش آمده در ایام فتنه و توطئه های دشمنان خارجی، هر فرد دلسوز دیگری هم که بود، ناچار به اتخاذ همان سیاست ها می شد.

وی رای قاطع مردم به دکتر روحانی را با توجه به برنامه های اعلام شده در حوزه امنیت، که توسط ایشان در ایام تبلیغات انتخاباتی مطرح شد را نشانه ای بر ضرورت همین تغییرات دانست و گفت: قاطبه کسانی که به دکتر روحانی رای دادند، جزو همان ها هستند که انجام تغییرات در فضای سیاسی جامعه را در محیطی آرام و بر مبنای اصول انقلاب اسلامی خواستار بوده اند. طبیعی است که اکنون همه باید تلاش کنند تا سیاست اعتدالی دکتر روحانی در حوزه امنیت نیز قابلیت اجرا پیدا کند.

این فعال سیاسی، برخی واکنش ها به سخنان وزیر اطلاعات را ناشی از کم اطلاعی دانست، تاکید کرد: ملاحظات یا مطالعات امنیتی نباید با مشاجرات سیاسی و حیثیتی گره بخورد. بهتر است کسانی که از فضای عمومی جامعه کم اطلاع هستند، شفافیت وزیر اطلاعات را نشانه ضعف ایشان تلقی نکنند. نباید فراموش کرد که امروزه تئوری ایجاد ارعاب امنیتی جایگاهی ندارد.

فقیهی در عین حال گفت: گاهی اظهار نظرهای مخالف با اعتدال امنیتی در اذهان مردم، نوعی حسادت امنیتی تلقی می شود. همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرموده اند، باید فضا را برای اجرای برنامه های دولت فراهم کرد و اکنون وقت انتقاد نیست.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین