کد خبر: ۲۰۷۴۹۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱

تحریم، بزرگترین مانع حمل و نقل دریایی/ فرسودگی 60 درصد ناوگان دریایی

رئیس انحمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به اینکه تحریم، نقدینگی، بیکاری و توسعه نیافتگی مناطق محروم، گریبانگیر همه صنایع است، گفت: این مشکلات در قالب نامه ای به رئیس جمهور آورده شده است زیرا این صنعت نقدینگی بالایی نیاز دارد و بهترین محل برای تزریق نمایندگی است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران تحریم را بزرگترین مشکل صنعت حمل و نقل دریایی دانست و گفت: تحریم، نقدینگی، بیکاری و توسعه نیافتگی مناطق محروم، گریبانگیر همه صنایع است.

به گزارش مهر، حسن رضا صفری امروز در نشستی خبری با اشاره به برگزاری پانزدهیمن همایش صنایع دریایی، اظهار داشت: این همایش از 7 تا 10 آبان با حضور ارگان های دریایی برگزار می شود که صنایع کشتی سازی، صنایع فراساحل و تکنولوژی آب های عمیق، صنایع دریایی و امور دفاعی، کاربرد فناوری های نوین در صنایع دریایی، مواد و تجهیزات دریایی، الکترونیک و مخابرات دریایی، اقیانوس شناسی و هواشناسی دریایی، حمل و نقل دریایی، مدیریت دریایی و برنامه ریزی، استانداردها و کنوانسیون های بین المللی از جمله محورهای این همایش است.

وی با اشاره به اینکه همزمان با همایش، ششمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی برگزار می شود، افزود: برای نخستین بار پروژه های برتر دریایی در قالب پوستر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

رئیس انحمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به اینکه تحریم، نقدینگی، بیکاری و توسعه نیافتگی مناطق محروم، گریبانگیر همه صنایع است، گفت: این مشکلات در قالب نامه ای به رئیس جمهور آورده شده است زیرا این صنعت نقدینگی بالایی نیاز دارد  و بهترین محل برای تزریق نمایندگی است.

وی با بیان اینکه فعالیت در حوزه حمل و نقل، اشتغال  را توسعه می دهد، اظهار داشت: صنعت حمل و نقل دریایی در مناطق محروم  قرار دارد بنابراین توسعه آن، موجب توسعه این مناطق می شود.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به برنامه 100 روزه دولت، افزود: تاکنون هیچ مقام دولتی با ما تماس نگرفته تا در این خصوص از بخش خصوصی کمک بگیرد و امیدواریم تا مطابق با وعده ها عمل شود.

صفری با تاکید بر اینکه حل مشکل تحریم، نخستین موضوع است، گفت: تحریم ها را مردم و بخش خصوصی بوجود نیاورده اند بلکه دولتمردان ایجاد کردند و باید آن را حل کنند بنابراین اولین خواسته ما از بین رفتن تحریم ها است.

وی با بیان اینکه دشمنان اهمیت دریا را می دانند، اظهار داشت: اگر مشکل تحریم ها به راحتی حل نمی شود دولت می تواند بسته های حمایتی برای صنعت حمل و نقل دریایی تدوین و اجرا کند.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به قانون حمایت از توسعه دریایی، گفت: این قانون در دولت گذشته با بی تفاوتی روبرو بود اما از دولت یازدهم تقاضا داریم تا به این موضوع رسیدگی کند و صندوق حمایت از این بخش هم بصورت جداگانه فعالیت کند.

در ادامه حسن تیمورتاش دبیر اتحادیه مالکان کشتی با بیان اینکه 29 هزار و 600 واحد دریایی در کشور فعالیت دارند، اظهار داشت: از این تعداد حدود 9 هزار و 200 واحد فلزی داریم که لازم است در این راستا سیاست گذاری های قوی انجام شود.

وی با بیان اینکه با سازمان بنادر به تعاملاتی در این زمینه رسیده ایم، بیان کرد: مشکلات بخش خصوصی باید بررسی شود و کشتیرانی که کارگزار اصلی کشور است باید مشکلات بخش خصوی را درک کرده از جزیره ای عمل کردن پرهیز کند.

تیمورتاش با اشاره به اهمیت آموزش های دریایی، گفت: باید از محل وجوه اداره شده یا صندوق دریایی به دانشجویان بورسیه داده شود در غیراینصورت به زودی دانشگاه های دریایی تعطیل خواهد شد.

همچنین در این جلسه احمد هاشمی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های حمل و نقل دریایی با اشاره به اینکه 60 درصد ناوگان حمل و نقل دریایی فرسوده است، گفت: این موضوع اقتصاد و اشتغال را تهدید می کند و سهم ما را از حمل و نقل کاهش خواهد داد.

وی تصریح کرد: سازمان بنادر از محل وجوه اداره شده برای نوسازی ناوگان تسهیلات می دهد اما این میزان نقدینگی کافی نیست زیرا خرید یک کشتی با ظرفیت 600 کانتینر 10 میلیون دلار سرمایه نیاز دارد که از توان بخش خصوصی خارج است.

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات بندری خلیج فارس هم در این جلسه با اشاره به اینکه دولت یازدهم بی پول ترین دولت پس از انقلاب است، بیان کرد: ما به عنوان بخش خصوصی تلاش می کنیم که دولت را در اجرای مسئولیت ها یاری کنیم.

مسعود پل مه با بیان اینکه حمل و نقل دریایی تنها حمل و نقل به صرفه تا امروز است، گفت: حمل و نقل دریایی سهم 95 درصدی از حمل و نقل جهانی را دارد و از قدمت 6 هزار ساله برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه وعده 100 روزه دولت به معاش مردم برمی گردد و کاری در بخش خصوصی انجام نمی گیرد، اظهار داشت: امسال تبعات حاصل از 80 هزار میلیارد تتومان کسری بودجه در تمامی بخش های کشور خود را نشان خواهد داد بنابراین باید دولت باید به فکر تمهیداتی برای حمایت از بخش خصوصی باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین