کد خبر: ۲۰۷۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹

نامه سرگشاده انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه ایران به رئیس جمهور

انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه ایران نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور نوشت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نامه سرگشاده انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه ایران به رئیس جمهور

متن این نامه یه شرح زیر است:

جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهور محبوب

با سلام و تحیات،

و با عرض صمیمانه‌ترین تبریکات به مناسبت انتخاب حضرتعالی به عنوان رییس محترم جمهور میهن عزیزمان ایران و نیز آرزوی توفیق روز افزون برای شما و کلیه همکاران محترمتان، بدینوسیله لازم میدانیم، مطالبی را به سمع و نظر حضرتعالی برسانیم.

همانگونه که مستحضر می باشید، عصر حاضر، ‌عصر حاکمیت «علم و فناوری» بر اقتصاد جهانی است. جهان در حال خیز تازه‌ای به سمت یک تحول دوران ساز است و جانمایه این تحول این بار در حوزه علم و فناوری، استقرار یافته است.

گفتمان نوین جهانی نیز حاکی از وحدت نظر همه کشورها بر توسعه مبتنی بر علم و فناوری است. تبلور این رویکرد جهانی را می توان در حرکت کشورها به سمت اقتصادهای «دانش محور» به وضوح مشاهده کرد.

تجارب جهانی و به ویژه توسعه موفقیت آمیز کشورهای تازه صنعتی شده نیز بیانگر این است که همه کشورها از مسیر و بستر توسعه علم و فناوری به این موفقیتها دست یافته اند.

بنابراین، قاعدتاً دیگر مسئله ما این نیست که «علم و فناوری» را می خواهیم یا خیر؟ از هر دو ناگزیریم،‌ علم و فناوری اکنون ضرباهنگ حیات انسانی جامعه است. اگر ما خواهان دستیابی به جایگاه جهانی به عنوان یک رقیب هستیم، لازم است که تلاشمان را حول محور کسب توانایی و مهارت در علم و فناوری، ‌معطوف نمائیم. دستیابی به علم و فناوری به ما اعتماد به نفس خواهد داد،‌ توسعه پایدار را تضمین خواهد کرد، هم پیوندی فعال با اقتصاد جهانی و رقابت پذیری اقتصاد را امکان پذیر خواهد کرد، به ارتقاء کیفیت زندگی و بقای ارزشهای فرهنگی و ملی ما، کمک خواهد کرد و امنیت ملی، انسانی و اجتماعی و اقتدار سیاسی و دفاعی ما را در سطح منطقه و بین‌الملل به دنبال خواهد داشت.

آقای رییس جمهور

این چشم انداز بدون پیشرفت وسیع در علم و فناوری، تحقق نخواهد یافت. یقیناً علم و فناوری ضعیف نقطه آسیب پذیر ما خواهد بود و وابستگی ما را تشدید خواهد کرد. ما باید خود را برای اتخاذ یک رهیافت بلند مدت،‌در توسعه علم و فناوری آماده کنیم. باید درک درستی از مسئله پیدا کنیم و تلاش مداومی را برای رفع کمبودها به عمل آوریم. این کار باید بر اساس ارزیابی موقعیت فناوری فعلی کشور، قابلیتها، استعدادها، گرایشها، تمایلات آینده و فرصتهای تجاری مناسب، فضای حاکم بر جهان، اقتصاد ملی، ضرورتها و آمال اجتماعی صورت گیرد.

در این راه،‌ ما نه تنها از نعمت زمان برخوردار نیستیم، بلکه به کسب موفقیت بدون تلاش آگاهانه و مستمر نیز اعتقاد نداریم. خواسته ها خود به خود اتفاق نمی افتند. باید تلاش کنیم تا آنچه را که می خواهیم عملی شود. بدون کسب قابلیتهای توسعه علم و فناروی، آینده ما صرفاً ادامه راه گذشته خواهد بود. باید به دقت موقعیتها را ارزیابی کنیم. و قاطعانه فرصتهای موجود را غنیمت بشمریم و هدایت مقتدرانه علم و فناوری را برای پشتیبانی از برنامه های توسعه ملی بر عهده بگیریم.

آقای رییس جمهور

ما، راهی برای انتخاب نداریم، باید این روند فزاینده وابستگی تکنولوژیگی را معکوس کنیم. گام گذاشتن در این راه آسان نخواهد بود و مسلماً‌ فشار زیادی را بر ما تحمیل خواهد کرد. سرمایه و زمان زیادی را باید صرف کنیم. این سرمایه‌گذاری را حتی اگر با ریاضت اقتصادی در دیگر بخشها توأم باشد باید با طیب خاطر بپذیریم،‌ چراکه سرمایه گذاری در علم و فناوری در نهایت با پیشرفت در کیفیت زندگی برگشت داده می شود. علم و فناوری آثار ارزنده ای دارند. ارزش این آثار را نباید با ارقام و اعداد حسابداران مقایسه کرد. حتی ارزشهای اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی هم از تأثیر علم و فناوری نیرو می گیرند.

توسعه علم و فناوری مسؤلیت مشترک همه بخشها و مستلزم یک تلاش جمعی ملی است. همه ما باید آنچنان از برنامه های توسعه علم و فناوری حمایت کنیم که انگار از آب و خاک خود دفاع می کنیم. ما باید مطمئن شویم که همچون سایر ملل پیشرفته جهان از طریق علم و فناوری به برتری رقابتی دست یابیم و قادر به نوآوری و توسعه آن باشیم. ما، باید مستعد بودن برای برتری را تقویت کنیم. به این دلیل که تقویت این روحیه، زمینه ساز بسیاری از تواناییهای دیگر خواهد بود.

ما نباید بگذاریم دارندگان علم و فناوری ما را شماتت و تحقیر کنند ، حتی اگر چنین مطلبی را هم به زبان نیاورند . یقیناً « تحقیق و توسعه » جای پای روشنی را برای چنین حرکتهایی نشان می دهد . ما می توانیم کانون امیدهای بسیاری برای تحول پذیری و ارتقاء در نظام آتی بین المللی باشیم .

مقدورات ما بیش از هر چیز و هر کس در دست خود ماست . ما خود باید تصمیم بگیریم که ملتی سربلند و سرافراز باشیم .

هیئت مدیره و دبیر انجمن :

بیژن محبی – حمیدرضا قارئی – حمید طاهباز توکلی – آرش محبی نژاد – ابوالفضل معصومی
– عزیزه تیموری – علی نصیری طوسی – هدایت الله جمالی پور
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین