کد خبر: ۲۰۷۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸

جزئیاتی جدید از اختلاس در بنياد شهيد

كارگروه تحقيق و تفحص از بنياد شهيد و امور ايثارگران در حالی از دست داشتن برخی مديران این بنياد در اختلاس اخير خبر داده که مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید می گوید چیزی از سرمایه بانک دی سوخت نشده، همه اموال عوامل آن توقیف شده اند و منتظر رای دادگاه هستیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 18 اردیبهشت ماه سال 89 بود که بانک دی توانست از بانک مرکزی مجوز بگیرد و فعالیت خود را رسما آغاز کند. روزهای نخست کسی نمی دانست این بانک از سوی چه شخص و یا چه نهادی تاسیس شده است. برخی می گفتند بانک منتسب به تیم اسفندیار رحیم مشایی است، برخی این بانک را به کارگزاران و برخی هم به نزدیکان رئیس جمهور سابق نسبت می دادند. ولی بعد از مدتي اعلام شد اين بانك با سهام بنياد شهيد ايجاد شده است.

اختلاس از بنیاد شهید
هنوز چند سالي از ايجاد اين بانك نگذشته بود كه تيتر خبرگزاري مهر موضوع اختلاس در بنياد شهيد را در رسانه هاي كشور مطرح كرد. تيتري كه موجب شد تا مديرعامل خبرگزاری مهر به دادگاه فراخوانده شود. موضوع اختلاس در مرداد ماه سال 91 رخ داد. ماجرا از این قرار بود که ماموران سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید متوجه  شدند یکی از مسئولان باسابقه بخش تسهیلات در حالی که مبلغ بدهی بنیاد به شرکت بیمه ۵ میلیارد تومان بوده مبلغ ۹ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده است.

ابتدا رقم این اختلاس 15 میلیارد تومان اعلام شد ولی مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید اعلام کرد این اختلاس 6 میلیارد تومان بیشتر نبوده است. و حالا این پرونده در دادسرای خارک تهران در حال بررسی است.

اختلاس در بانک دی طرح تفحص از بنیاد شهید را تصویب کرد
متعاقب آن اتفاق، خبر اختلاس از بانک دی جامعه ایثارگری را دوباره شوکه کرد. این خبر دست آویزی شد تا موج شکایتهای مردمی به نمایندگان مجلس سرازیر شود تا اینکه خردادماه سال جاری نمایندگان مجلس تصویب کردند که از بنیاد شهید و امور ایثارگران تحقیق و تفحص انجام شود. عباس فلاحیان نماینده مجلس نهم اختلاس در بانک دی و عدم پرداخت مطالبات جانبازان را از دلایل این مصوبه مجلس اعلام کرد و گفت: مشکلات بانک دی، رها کردن مسئله اشتغال جانبازان و مشکلات درمانی آنان و همچنین مشکل آسایشگاه بقیة الله از عواملی بود که نهایتا منجر شد تا طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید امور ایثارگران رأی بیاورد.

همچنين امیر خجسته که به عنوان طراح طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجلس سخن می گفت، با بیان اینکه تحقیق و تفحص از مدیریت بنیاد شهید است نه از خود بنیاد گفت: شفاف نبودن عملکرد مالی بنیاد شهید، عدم توجه کامل به ایثارگران و مشکلات مدیریتی از جمله دلایلی است که 90 نماینده مجلس را برای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید مصمم کرده است.

همچنین در بنیاد شهید مباحثی درباره اختلاس 15 میلیارد تومانی مطرح شده است که باید مورد توجه باشد اما مسعود زریبافان بعد از یکسال سکوت خود را شکسته و در مورد اختلاس در بانک دی در گفتگو با یکی از سایتهای خبری می گوید: بانک مقررات مخصوص خودش را دارد. امکانش هست بعضی ها کلاهبرداری کنند. اختلاس یعنی من از اختیاراتم استفاده کنم و یک پولی را به نفع خودم صادر کنم اما این اتفاق در بانک دی نیفتاده است. بلکه همین قضیه خرید و فروش ارز که در بانک دی هم بخشی با مجوز بانک مرکزی به عنوان صرافی مشغول بودند،صورت گرفته است. من نظارتم در حدی هست که میتوانم بگویم بانک!دی استخدام ایثارگران اولویت دارد یا بانک دی! مراقب باش اگر بانک مرکزی تذکر قانونی داد من مراقب و متذکر شما هستم و اگر مدیری از بانک تخلف کند من برخورد می کنم. اما در مسائل مالی بانک نمی توانم دخالت کنم. اما اگر می گفت زریبافان! می خواهم افزایش سرمایه بدهم و از من کمک می خواست من جلسه می گذاشتم و به آنها کمک می کردم. رئیس بنیاد شهید گفت: الان از مدیر بانک بپرسید تا الان زریبافان کسی را معرفی کرده تا وام بگیرد؟ من هیچ کس را معرفی نکردم.

زريبافان گفت: قضیه صرافی بانک هم این بود که بالاخره وظیفه صرافی این هست که ریال بگیرد و ارز بدهد. تا رسید به زمان افزایش قیمت دلار. چون بانک با توجه به اعتبار افراد،حتی بیشتر از سرمایه طرف هم وام میدهد. حالا اگر طرف از بانک وام و سرمایه گرفته و فرار کرده می شود گفت رییس بانک اختلاس کرده؟ نه. طرف گذاشته فرار کرده و کلاهبرداری کرده. این اتفاق در بانک دی هم افتاد و بعضی ها در زمان اختلاف ارزش ارز آن مقدار ریال را در اختیار بانک قرار نداده بود.

ما هم به محض اطلاع اقدامات قانونی را انجام دادیم و اموال افراد بدهکار ارزی را بلوکه کردیم و به پلیس اینترپل خبر دادیم و الان حکم دست دادگاه است که ببینیم چکار می توانیم انجام دهیم.

خانواده ای 8 نفره عامل اختلاس از بانک دی
از زریبافان سوال شد این افراد چه کسانی هستند که پاسخ داد: حدود 7-8 نفر و خانوادگی هم هستند. از این قضیه 5 ماه میگذرد و ما خیلی کارها برای بازپرداختش انجام دادیم. خیلی کارها کردیم، از گرفتن توقیف اموال و جلسه با اینترپل و ممنوع الخروج کردن افرادی که هنوز داخل کشور هستند. در حقیقت چیزی از سرمایه بانک از طریق این افراد سوخت نشده و همه اموال این افراد توقیف شده و منتظر رای دادگاه هستیم. بعد من وقتی نظارت مالی بر بانک ندارم چرا این اقدام را ناشی از ضعف مدیریت من می دانند. همین آقای خجسته نمانیده مجلس مدام میگه زریبافان! چرا اوضاع وام بانک اینجوری شده است. اگر من حق دخالت ندارم چرا منو بازخواست می کنید؟ من فقط دخالت های مدیریتی می کنم نه مالی. همین الان هم بانک دی یک بانک موفقی هست که سراسر نکات مثبت داره. اگر می توانستیم بانک دی سرمایه 5000 میلیاردی پیدا می کرد که در مقابل بانک های دیگر بیشترین سرمایه رو پیدا می کرد و بزرگترین بانک خصوصی با 700 هزار عضو و سهامدار می شد که هیچ بانکی این تعداد عضو ندارد.

متهمان قطعا دادگاهي مي شوند
حالا عضو هیات رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجلس مي گويد: رد پای اختلاس‌های مالی در روند تحقیق و تفحص از بنیاد شهید دیده شده است. به طور حتم رئیس‌جمهور نباید از بدنه بنیاد شهید و امور ایثارگران رئیس انتخاب کند زیرا بسیاری از روسایی که در راس هرم بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند در این تخلفات نقش مهمی دارند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی اظهار داشت: چند روزی فعالیت این کمیته به دلیل بررسی صلاحیت وزرا روند کندی به خود گرفته بود که در روزهاي گذشته کار با جدیت دنبال شد و قرار است طی روزهای آتی نیز با برگزاری جلسات پی‌درپی این کار استمرار یابد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه تاکنون دراین مرحله از تحقیق و تقحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران اختلاس‌های مالی دیده شده است كه به طور حتم افرادی که متهم به اختلاس‌های مالی هستند را به دادگاه می‌کشانیم. بدیهی است که این مهم را با جدیت دنبال خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت که مانند دیگر تحقیق و تفحص‌ها نیمه تمام رها شود.

جعفرزاده ‌ایمن‌آبادی، یادآور شد: متاسفانه در این تحقیق و تفحص به مستنداتی رسیدیم که پای بسیاری از روسایی که در راس هرم بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند درمیان است.

به گزارش مهر،عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،‌ با بیان اینکه وجود خسارات مالی و تخلفات متعدد در بنیاد شهید باعث زیان‌های وارده جبران‌ناپذیری به ایثارگران و خانواده معظم شهدا شده است، افزود: این خسارت‌ها به حیثیت، درمان، سلامت و آبروی خانواده‌های ایثارگر وارد شده که هیچ یک قابل برگشت نیست و بدون‌شک همین امر جرم آقایان را تشدید می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین