کد خبر: ۲۰۹۰۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
وزیر نفت مطرح کرد

یارانه نقدی شهریور را وزرات نفت پرداخت می کند

وزیر نفت با اعلام این که وزارت نفت سهم خود را از یارانه های نقدی زودتر از موعد پرداخت می کند در مقابل توضیح فرمول معروف زنگنه سکوت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بیژن نامدار زنگنه مهم ترین اولویت کاری خود را تامین سوخت زمستانی تا تولید گاز، صادرات نفت، افزایش ظرفیت تولید و طرحهای مهمی از مانند تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعلام کرد.

زنگنه در پاسخ به سوالی در مورد سفرهای کاریش با تاکید بر این که سفر دوره ای برای ما معنی ندارد توضیح داد: عسلویه و خوزستان کانون های فعالیت صنعت نفت است به همین دلیل در آینده به خوزستان قطب تولید نفت ایران و همین طور پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهم رفت.

وزیر نفت درباره انتخاب وزیری هامانه به قائم مقامی خود نیز گفت: آقای وزیری هامانه در نفت بسیار محترم است و فردی با اصول و مبانی است و همین مبانی سبب شد تا از وزارت برکنارش کنند، او یک نفتی است که نشان داد به اصول حرفه ای در نفت و احترام به مجموعه صنعت نفت وفادار است.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط یارانه ها با وزارت نفت، توضیح داد: همیشه وزارت نفت نقش تعیین کننده ی در تامین منابع پرداخت یارانه ها داشته است از این رو در تلاش هستیم برای یارانه نوبت شهریور نیز همکاری کنیم سهم خود را زود تر واریز کنیم.

به گفته این عضو هیئت دولت وزارت نفت هر ماه ٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان برای یارانه نقدی پرداخت می‌کند.

وزیر نفت رابطه خود را با مدیران جنوبی صنعت نفت هم خوب دانست و گفت: جنوبی ها اصل بدنه فعال نفت هستند. البته جمعی از جنوبی ها در گذشته نسبت به من انتقاد داشتند ولی اکنون با یکدیگر اتفاق نظر داریم.

زنگنه با اشاره به این که جنوبی‌ها بر رشد ظرفیت‌ها ملی تکیه و تأکید دارند و خواهان آنند که به سراغ نرم های قراردادی مانند PSA یا مشارکت در تولید نرویم گفت: ما این نوع قرارداد را برای ایران به ویژه در خشکی و حتی خلیج فارس نمی‌پذیریم البته شاید در بخش هایی از دریای خزر امکان استفاده از این نوع قرارداد باشد اما بازهم ضرورتی ندارد.

بهترین قرارداد برای کشور بیع‌متقابل است

زنگنه با بیان این که قراردادها هر کدام مزیت ومعایبی دارند، گفت: یکی از اشکالات عمده در قراردادهای مشارکت در تولید این است که سرمایه‌گذار بدون آنکه در بالا و پایین رفتن قیمت نفت تأثیری داشته باشد از بالا رفتن قیمت نفت بدون هیچ گونه سرمایه گذاری و حتی انجام کاری نفع می برد.

وی بهترین شکل قراردادها برای کشور را قراردادهای بیع متقابل دانست و افزود: بیست سال است ما از خانواده این نوع قراردادها استفاده البته اکنون باید آن ها را تکامل ببخشیم.

زنگنه با اشاره به تجریه عراق در قراردادهای نفتی گفت: در عراق از قراردادهای اویل سرویس اگریمنت استفاده شده است که اولین بار در ایران از این نوع قرارداد استفاده شد. در این قرارداد کشور میزبان میدان را واگذار می کند و بعد از تولیدی شدن میدان پیمانکار درمقابل هر بشکه نفت تولیدی فی (پول، سود) دریافت می کند به همین دلیل پیمانکار تشویق به تولید بیشتر خواهد شد. اگر چه طول مدت قرارداد طولانی است اما پیمانکار سهمی از تولید و مخزن نخواهد داشت.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا شما از شرکت های بین المللی نفتی هم برای حضور درایران دعوت کرده اید تاکید کرد: ما به طور عام از همه برای توسعه میدان های نفتی و گاز دعوت کردیم. اما در بحث اصلاح ساختار قراردادها به طور رسمی از همه آنهادعوت خواهیم کرد مشارکت کنند و ما هم می خواهیم حرف های آنها را بشنویم. البته آنها هم باید بدانند ایران بازار بزرگی برای آینده انرژی در جهان است؛ به طوری که در بیش از 100 سال گذشته ایران یک تولید کننده متعهد بوده است.

او ادامه داد: آن چه که اکنون به عنوان تحریم های ظالمانه اتفاق میافتد ایران را ایفای نقش تاریخی خود که تضمین تامین تولید انرژی برای مصرف کنندگان است را تا حدودی محروم می کند و این بسیار ظالمانه و بر خلاف روالی است که در سخت ترین دوران جنگ به آن متعهد بودیم.

وزیر نفت در مورد " فرمول زنگنه " برای جذب سرمایه های خارجی ترجیح داد توضیح ندهد و به این حد کفایت کند که راه کارهای متفاوتی وجود دارد. 10- 15 راه حل وجود دارد. وقتی این راه ها نتیجه داد آن ها را اعلام می کنیم.

ستاد راهبری برای فروش نفت

زنگنه در مورد تاسیس سازمان جدید برای فروش نفت هم توضیح داد: قرار نیست برای فروش نفت سازمانی تأسیس شود چون سازمان وجود دارد ولی فقط یک ساختارکمک ‌کننده به مدیریت بین‌الملل شرکت ملی نفت ایجاد کردیم تا مانند یک ستاد راهبری از همه ظرفیت‌های سالهای گذشته در فروش، بازاریابی، نفت‌کش، حمل ونقل و بیمه استفاده کنیم. بهترین ها در این ستاد جمع شده اند که خود من هم در این جلسات شرکت می کنم.

وزیر نفت با تاکید بر این که از کلیت قرارداد کرسنت دفاع می‌کنم، در مورد صادرات گاز به عمان توضیح داد: هنوز با عمان هنوز قراردادی امضا نکردیم. تنها یادداشت تفاهم امضا شده است اما طی چند ماه آینده منجر به قرارداد می‌شود.

زنگنه اعلام کرد: عمان می خواهد روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز از ایران خریداری کند که این رقم بسیار بالایی است در واقع برابر با حجم گاز صادراتی به ترکیه است. البته بخشی از آن را عمان مصرف می کند و بخشی دیگر از توسط این کشور به شکلهایی به بازارهای جهانی و منطقه‌ای صادر می شود.

به گفته وی در آمد حاصل از صادرات گاز به عمان بیش از 2میلیارد دلار در سال است.

این عضو هیات دولت در مورد چانه زنی در مورد قیمت گاز صادراتی اظهار کرد: دعوا جزء لاینفک قراردادهای صادرات گاز است؛ چرا که ماهیت بازار گاز به کلی با بازار نفت تفاوت دارد. چنانکه قیمت نفت روزانه تعیین می‌شود، اما گاز قیمت روزانه ندارد و در درازمدت تعیین می‌شود.

زنگنه در مورد خط لوله صلح هم گفت: قرار بود که پاکستان بابت هزینه‌های ترانزیت و مصارف خود بخشی از گاز ارسالی از این خط لوله را برداشت کند، چرا که هدف اصلی ساخت این خط لوله صادرات گاز به کشور هند بود که در این زمینه با انها به تفاهم نرسیدیم.

صادرات LNG به جای خط لوله صلح برای هند

وزیر نفت با اشاره به این که هند بازار بزرگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت گفت: هم اکنون تقاضای رو به رشد برای انرژی متعلق به هند، چین و کره است و ما باید به ببرهای بزرگ آسیا مانند هند و چین توجه کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه ممکن است در آینده بحث صادرات) LNG گاز مایع طبیعی) به جای خط لوله صلح به هند مطرح شود، گفت: از نظر من خط لوله صلح منطقی بود اما هندی‌ها به دلایل سیاسی جلو نیامدند.

وی با اشاره به صادرات نفت ایران با قیمت نزدیک به ١٠٠ دلار گفت: باید بدانیم قیمت بالای نفت در کوتاه‌مدت برای سیاسیون ما جذاب است، اما در درازمدت باعث تهدید ما می‌شود.

به گزارش ایسنا، زنگنه اعلام کرد: ایران به زودی ظرفیت تولید نفت را به صورت پایدار به ٤ میلیون بشکه در روز می‌رساندو بعد از آن برنامه برای افزایش ظرفیت تولید به ٤,٥ میلیون بشکه در روز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین