کد خبر: ۲۰۹۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳

هزينه كردن از مقدسات برای حفظ قدرت

دير زماني است كه مشي برخي از سياسيون و احزاب وگروههاي سياسي در كشور بر تحميل هزينه حفظ خود در قدرت به اسلام وانقلاب، رهبري ومراجع تقليد، ارزشها و اصول بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:‌ به ياد داريم كه نقطه اوج اين هزينه كردن در يكي از دوره‌هاي انتخابات رياست جمهوري بود كه اين جريان با وسط كشيدن پاي اسلام و ولايت همه ارزشها را براي به قدرت رساندن كانديداي مورد نظر خود خرج كردند ودرنهايت نيز ناكام ماندند. 

شايد آن ناكامي اكنون از ياد برادران اين جريان سياسي رفته باشد اما قطعا آسيبي كه به اعتماد عمومي نسبت به جايگاه روحانيت و بي‌طرفي نهادهاي حاكميتي از قبيل صداوسيما، نهادهاي انقلابي و بطور كلي نظام وارد شد نه تنها هنوز التيام نيافته است بلكه با ادامه اين مسير در دو دهه اخير بر دامنه آن افزوده شده است. 

در دو انتخاب رياست جمهوري اخير نيز كمابيش شاهد همان روند بوديم و نهادها?ي كه بايد ضامن منافع ملي و حفظ اصول كلي انقلاب ونظام باشند خود به يكي از طرفين رقابت سياسي تبديل شدند و طبيعي است كه در اين ميان صرف نظر از برنده وبازنده انتخابات، اين نظام بود كه متحمل هزينه سنگين سوءاستفاده افراطيون گرديد و بايد مدتها تلاش شود كه اين هزينه كه از روي بي‌تدبيري به گردن انقلاب گذاشته شد جبران شده و اعتماد عمومي به دستگاههاي رسمي حاكميتي از قبيل صداوسيما كه به پايين‌ترين حد خود رسيده بود يا شوراي نگهبان، نهادهاي انقلابي و ساير دستگاهها بازگردد. 

اما آنچه كه در روزهاي اخير در حال رخ دادن است استفاده از همين رويه براي حفظ شهرداري تهران توسط يك جريان سياسي است كه موجب شده فضاي خاصي بر شوراي شهر تهران حاكم شود. 
سواستفاده از صداوسيما در حذف رئيس شوراي شهر تهران كه برخلاف نظر اين دوستان انتخاب شده بود از بخش گفتگوي ويژه خبري و جايگزين كردن آن با نايب رئيس همراه اين جريان، برگزاري ميزگرد در سيماي جمهوري اسلامي بين دوتن از حاميان يكي از گزينه‌هاي شهرداري در شوراي شهر و عدم دعوت حتي يك عضو از بزرگترين فراكسيون شورا، پخش رپرتاژ‌هاي خبري از شبكه‌هاي مختلف سيما در تبليغ شهردار تهران و سانسور كليه انتقادات واشكالات در رسانه ملي در آستانه انتخاب شهردار، استفاده از بخشهاي خبري صداوسيما، خبرگزاريهاي رسمي وحاكميتي وابسته به برخي نهادها در جهت تبليغ يك گزينه وتخريب گزينه ديگر، وارد كردن معاونت نظارت مجلس كه در تصدي رئيس ستاد انتخاباتي شهردار تهران است براي دورزدن منع قانوني و فهرست طولاني از اقدامات ديگري كه براي افكارعمومي آشناست ونمونه آن را در مقاطع گذشته نيز به ياد دارد. 

در اين ميان دادن پيغام به اعضاي شورا مبني برنظر داشتن فلان مرجع تقليد ويا مقام خاصي در نظام بر حما?ت از شهردار فعلي، اقدامي نيست كه سازگار با اصول اخلاقي و ديني باشد و نه به مصلحت دراز مدت اين جريان را بايد به فهرست مذكور اضافه كرد. 

اينگونه اقدامات يادآور عملكرد جريان شبه امنيتي مكرر در انتخاب رئيس مجلس شوراي اسلامي در سال گذشته است كه با وجود توصيه صريح رهبرانقلاب مبني بر عدم ورود نهادها وافراد منسوب به ايشان به موضوع برخي اقدامات خودسرانه موجب شد تا تذكرات جدي به اين جريان داده شود و در عمل نيز نتيجه عكس از اين اقدامات گرفته شد و با همه هزينه‌هاي انجام شده از سوي اين جريان، كانديداي مورد نظر آنان با هشتاد راي در مقابل 180 راي دكتر لاريجاني رياست مجلس را واگذار كرد. 

اكنون نيز همان جريان شبه امنيتي با همان رسانه‌ها، همان روشها و همان پيغام‌ها وارد شده است ومي خواهد بهر قيمتي شهرداري تهران را حفظ كند اما پرسش اينجاست كه آيا هدف وسيله را توجيه مي‌كند؟ آيا مي‌توان مقدسات و حرمتها را هزينه تصاحب پستي چند روزه كرد و اصلا آيا اين روشها جواب مي‌دهد. 

بديهي است كه افراد متقلب ومتخلف و فرصت طلب، ممكن است در هرلباس وهر دفتر وهرنهادي نفوذ كنند وسعي كنند كه مطامع خود را با هزينه كردن از ارزشها بدست بياورند اما نگاهي به مشي امام خميني(ره) و رهبرانقلاب نشان مي‌دهد كه همواره مخالف اين شيوه‌ها بوده و سخنان رهبرانقلاب در آُستانه انتخاب اخير رياست جمهوري كه به تعبير دكتر روحاني يكي از عوامل رقم خوردن حماسه سياسي بود خود گواه محكمي براين نظر است. 

بنابراين در زماني كه رهبرانقلاب در موضوع مهمي نظير انتخابات رياست جمهوري بر سلامت انتخابات وعدم دخالت در آرا مردم بعنوان حق الناس تاكيد دارند افراد فرصت طلب چگونه به خود اجازه مي‌دهند كه براي منافع شخصي وجناحي خود از ولايت وارزشها هزينه كنند؟ 

البته تاكنون نيز برخي تلاشها از جمله تماس و دادن پيغام به اعضاي شوراهااز سوي عناصر فرصت طلب با واكنش هوشمندانه اعضاي شورا مواجه شده و اين افراد ضمن ابراز ارادت و اعتقاد خود به ولايت ونظام، حساب افراد فرصت طلب را از اصول واركان نظام ورهبري جدا دانسته‌اند. 

در اين ميان به نظر مي‌رسد آنچه از نتيجه انتخاب شهردار تهران همانند هرپست ومقام ديگري مهم‌تر است حفظ اصول واخلاق و پايبندي به مصالح نظام و ديدگاههاي امام و رهبر انقلاب در رفتارسياسي است، و برنده واقعي فرد وجرياني است كه تقوي و اعتدال و اخلاق را در رفتار خود رعايت كرده باشد و بازنده نيز فرد وجرياني هستند كه راهبرد هدف وسيله را توجيه مي‌كند را نصب‌العين خود قرار داده باشند هرچند در عمل نيز اين نتيجه رقم خورده است كه بار كج به منزل نمي‌رسد. 


منبع: روزنامه جمهوری اسلامی/ فؤاد صادقي
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین