کد خبر: ۲۱۰۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
معاون وزیر راه:

خاتم‌ الأنبیا مصمم به اجرا آزادراه تهران-شمال

معاون وزیر راه گفت: دولت یازدهم می‌تواند تصمیم بگیرد که قرارگاه خاتم در آزادراه تهران-شمال فعال باشد یا خیر؛ اما قرارگاه در این پروژه فعال است، کار می‌کند و مصمم به اجرای آن است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر راه گفت: دولت یازدهم می‌تواند تصمیم بگیرد که قرارگاه خاتم در آزادراه تهران-شمال فعال باشد یا خیر؛ اما قرارگاه در این پروژه فعال است، کار می‌کند و مصمم به اجرای آن است.

احمد صادقی  درباره سرنوشت قطعات دو و سه آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: این مسیر آزادراهی از سال 76 تا سال 89 تنها 64 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما از سال 90 با پیگیری‌های خاص و اختصاص اعتبار، هر سال 17 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: در طول 14 سال، سالانه تنها 86 میلیارد ریال به این پروژه اختصاص ‌‌یافت در حالی که طی دوسال اخیر 463 میلیارد ریال اعتبار به این پروژه اختصاص یافته است.

* قطعات دو و سه با 5500 میلیارد تومان تمام می‌شود


معاون وزیر راه و شهرسازی درباره احداث قطعات دو و سه آزاد‌راه تهران ـ شمال و ورود قرارگاه خاتم الأنبیاء به این پروژه، اظهار داشت: عملیات اجرایی قطعات دو و سه آزادراه تهران ـ شمال بنا به دستور رئیس‌جمهور قبلی پس از افتتاح رسمی قطعه چهار این آزادراه عملاً آغاز شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: طول این دو قطعه مجموعاً 69 کیلومتر بوده و یکی از طولانی‌ترین قطعات آزادراه تهران - شمال است.

صادقی با اشاره به صعب‌العبور و کوهستانی بودن مسیر در نظر گرفته شده برای این قطعه، اضافه کرد: این مسیر از نظر موانع و سختی‌های پروژه، یکی از پرهزینه‌ترین و مشکل‌ترین مناطق آزادراه تهران - شمال است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: این دو قطعه 51 کیلومتر تونل دارد و حدود 8 کیلومتر پل ویژه در این پروژه احداث خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برآورد اولیه هزینه اجرا برای این پروژه فعلاً حدود 5500 میلیارد تومان است.

* پیمانکاری پرقدرت برای مقابله با بنیاد آوردیم

وی درباره تعیین تکلیف و انعقاد قرارداد برای حضور قرارگاه خاتم‌الأنبیاء در این پروژه، تصریح کرد: طبق مصوبه دولت قبلی که هنوز باطل نشده، قطعات دو و سه آزادراه تهران-شمال از بنیاد پس گرفته شده و به قرارگاه خاتم‌الأنبیاء واگذار شده است.

‌مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه قرارگاه کماکان در این پروژه مشغول به کار است، اضافه کرد: البته این مورد جزو اختیارات دولت است و دولت یازدهم می‌تواند تصمیم بگیرد قرارگاه در این پروژه فعال باشد یا خیر به قول معروف «صلاح مملکت خویش خسروان داند»؛ اما قرارگاه در این پروژه فعال است و کار می‌کند ضمن آنکه پروژه‌های بسیار بزرگ عمرانی را در کشور انجام داده است.

صادقی با اشاره به احداث واریانت گردنه امامزاده هاشم به پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الأنبیاء، تصریح کرد: این واریانت به عنوان بزرگترین تونل جاده‌ای کشور توسط قرارگاه خاتم به عنوان توانمندترین پیمانکاران ‌با امکانات تخصصی و نیروی مجرب اجرا شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: به دلیل کم‌کاری‌های بنیاد در این پروژه بزرگ و عدم توانایی در تکمیل قطعات یک و چهار، دولت تصمیم گرفت قطعات دو و سه را به پیمانکار دیگری واگذار کند که هم مورد اطمینان نظام است و هم توانایی انجام کار را دارد.

صادقی اظهار داشت: در دولت قبلی چندین کنسرسیوم خصوصی را برای اجرای قطعات دو سه آزادراه تهران-شمال دعوت کردیم تا در این پروژه حاضر شده و اجرا را بر عهده گیرند اما اغلب عنوان کردند ما نمی‌توانیم و قدرت آن را نداریم که با بنیاد درگیر شویم، اول دولت با بنیاد تعیین‌ تکلیف کند سپس ما وارد می‌شویم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه بنیاد مثل «بختک روی پروژه آزادراه تهران-شمال افتاده بود و تکان نمی‌خورد»، گفت: دولت قبلی ابتکار خوبی به خرج داد و پیمانکاری از جنس خود بنیاد اما با توانمندی ‌بیشتر به میان آورد تا کار را انجام دهد و در حال حاضر قرارگاه خاتم برای اجرای این پروژه کاملاً مصمم است و با وجود آنکه قراردادی با قرارگاه منعقد نشده است، در حال انجام فعالیت‌های عمرانی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ادعای بنیاد مستضعفان مبنی بر عدم تحویل قطعات دو و سه آزادراه به قرارگاه خاتم‌الأنبیاء، اظهار داشت: مگر این دو قطعه آزادراه شیء خاصی است که بنیاد بتواند در جیب خود قرار دهد که تحویل نمی‌دهد؟ پروژه روی زمین است و ادوات راهسازی و جاده‌سازی قرارگاه هم هم‌اکنون در حال انجام فعالیت در این پروژه هستند. حال مهم نیست آنها در خیال خود این پروژه را تحویل دهند یا ندهند.

بنابراین گزارش صادقی چندی پیش از لغو مصوبه مشارکت وزارت راه با بنیاد در آزادراه تهران-شمال خبر داده و گفته بود: قطعات دو و سه طبق مصوبه دولت از بنیاد گرفته و به قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیاء برای ساخت واگذار شد.

به گزارش فارس،صادقی درباره مباحث حقوقی واگذاری قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال به قرارگاه خاتم و سرنوشت مشارکت با بنیاد، گفته بود: هیچ مباحث حقوقی در این باره وجود ندارد، دولت به عنوان بالاترین سطح اجرایی کشور درباره این واگذاری مصوبه داده است، ضمن آنکه مصوبه قبلی از سوی دولت لغو شد و مصوبه جدید صادر شده است.

بنا به گفته صادقی قرارگاه خاتم ‌هم‌اکنون در حال فعالیت در این پروژه است و اگر بنیاد مشکلی دارد، برود پیگیری کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین