کد خبر: ۲۱۱۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱

رژیم اسرائیل: سیاست روحانی، «لبخند و غنی‌سازی» است

در حالی که این روزها، احتمال جدی بهبود روابط میان ایران و آمریکا در مرکز توجه بین المللی قرار گرفته است، مقامات رژیم اسرائیل ضمن احساس خطر از این موضوع، به تلاش خود برای جلوگیری از وقوع این امر ادامه می دهند. روزنامه «واشنگتن پست» به نسخه ای از تحلیل های دولتی این رژیم درباره ایران دست یافته که همین موضوع را تأیید می کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که این روزها، احتمال جدی بهبود روابط میان ایران و آمریکا در مرکز توجه بین المللی قرار گرفته است، مقامات رژیم اسرائیل ضمن احساس خطر از این موضوع، به تلاش خود برای جلوگیری از وقوع این امر ادامه می دهند. روزنامه «واشنگتن پست» به نسخه ای از تحلیل های دولتی این رژیم درباره ایران دست یافته که همین موضوع را تأیید می کند.

ارزیابی های دولتی رژیم اسرائیل حکایت از آن دارد که به اعتقاد مقامات این رژیم، دولت جدید ایران سیاستی مبنی بر «لبخند و غنی سازی» را آغاز کرده تا در حالی که به پیشبرد برنامه هسته ای خود اقدام می کند، توجه بین المللی را از این موضوع منحرف نماید.

در این تحلیل که نسخه ای از آن به دست روزنامه «واشنگتن پست» رسیده، ادعا شده که طی هفته های پیش رو، ایران تلاش خواهد کرد تا از طریق ترکیبی از فعالیت های دیپلماتیک و دادن امتیازات «نمایشی» در موضوع هسته ای، زمینه کاهش تحریم ها علیه خود را فراهم کند. با این حال، ایران هرگز با تغییری معنادار در برنامه هسته ای خود موافقت نخواهد کرد.

در این متن آمده: «تلاش های دیپلماتیک کنونی ایران با هدف دستیابی به توافقی با جامعه بین المللی انجام می گیرد که توانایی ساخت سریع سلاح هسته ای در زمان موردنظر را برای این کشور حفظ نماید».

این گزارش همچنین مدعی شده شواهدی وجود دارد که از زمان روی کار آمدن حسن روحانی در ایران، این کشور به صورت همه جانبه به سوی دستیابی به سلاح هسته ای حرکت کرده است. افزایش تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران و نیز نزدیک بودن زمان تکمیل ساخت نیروگاه آب سنگین اراک، به عنوان نشانه های این امر معرفی شده است.

تدوین کنندگان این گزارش معتقدند روحانی یک دهه پیش و در هنگام خدمت به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران نیز از همین سیاست لبخند و غنی سازی استفاده می کرد.

در ادامه این گزارش، مجموعه مواردی مطرح شده که به اعتقاد مقامات اسرائیلی، باید به عنوان «درخواست های صریح» از سوی جامعه بین المللی در مقابل ایران قرار داده شود: «توقف غنی سازی در همه سطوح؛ توقف فعالیت مرکز غنی سازی زیرزمینی فردو و نیز آبشارهای سانتریفیوژ نسل دوم ایران در نطنز؛ خارج کردن کل اورانیوم غنی شده از ایران؛ و توقف ساخت رآکتور آب سنگین در اراک».

به گزارش تابناک،این گزارش را باید جدیدترین نمونه از تلاش های رژیم اسرائیل برای جلوگیری از حصول هرگونه توافق میان ایران و غرب ارزیابی کرد. گفتنی است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نیز قصد دارد در زمان حضورش در نیویورک، برای جلوگیری از توافق با ایران به اوباما فشار وارد کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین