کد خبر: ۲۱۲۹۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۳

از گلخانه تراریخته 1400 متر مربعی تا واردات 5 میلیارد دلاری

درحالی که امروزه در سطح جهانی جریان شتابان فناوری های زیستی در افزایش بهره وری کشاورزی گوی سبقت را از سایر فناوری ها ی دیگر ربوده و هر روز یک فناوری جدید در این زمینه رونمایی می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- احسان جنگی(1): متاسفانه قانون ایمنی زیستی کشور که 4 شهریور 1388 یعنی حدود4  سال پیش در مجلس هشتم به تصویب رسید همچنان در انتظار اجرا است و ثمره عدم اجرای آن واگذاری درآمد ناشی از این فناوری به کشور های بیگانه از طریق واردات 5  میلیارد دلار محصول تراریخته کشاورزی از مجموع 16 ميليارد دلار کل واردات سال گذشته بوده كه امكان توليد تمام  آنها در داخل کشور  وجود داشته تا منافع حاصل از آن بین دانشمندان فناوری زیستی کشاورزی و کشاورزان داخلی و سایر طبقات اجتماعی جاری گردد.

روند بسیار کند تجاری سازی فناوری های نوین در دهه اخیر در کشور به ویژه در زمینه تولید محصولات کشاورزی به گونه ایی بوده که بزرگترین پروژه انجام شده در این زمینه، افتتاح نخستین گلخانه کشت گیاهان تراریخته در استان البرز با حضور رئیس جمهور، در تیرماه سال جاری بوده است.

در مقایسه با این روند کند، شاهد آن هستیم که اولین محصول تراریخته تجاری سازی شده در سال 1992 در کالیفرنیا به اداره غذا و داروی امریکا تحویل شد و درزمانی معقول بعد از دو سال توسط این اداره ضمن انجام کلیه بررسی های لازم مورد تایید قرار گرفت و اولین گوجه فرنگی تراریخته وارد بازار مواد غذایی شد.

درست در همان زمان سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپا در سال 1994 در فرانسه محصولات تراریخته کشاورزی را مورد تایید قرار داد و نهایتاً در کمتر از 10 سال در سال 2000 قانون ایمنی محصولات تراریخته در مونترال کانادا بین نمایندگان 130 کشور جهان مطرح و تایید شد . هم اکنون رکورد سطح زیر کشت جهانی محصولات تراریخته با رشد سالانه شش درصد، از 160 میلیون هکتار در سال 2011 به 170.3 میلیون هکتار رسید.

در سال 2012 افزایش بیسابقه 100 برابری در کشت محصولات تراریخته از 1.7 میلیون هکتار در سال 1996 تا 170 میلیون هکتار در سال 2012 حاصل شد، این مساله نشان میدهد که محصولات تراریخته سریعترین فناوری پذیرفته شده در تاریخ کشاورزی به دلیل مزایای این نوع محصولات است.
یعنی در کمتر از دو دهه 100 برابر رشد در افزایش ثروت در کشور های مختلف پیشرفته و یا کشور های در حال توسعه و در پی آن افزایش رفاه بین مردم این کشور ها از طریق یکی از شاخه های زیست فناوری کشاورزی محقق شده و در کشور ما علی رغم حضور دانشمندان فعال در این حوزه، بعد از بیست سال از گذشت ارائه اولین محصول گیاهی تراریخته، گلخانه 1400 متر مربعی با صرف هزینه 6 میلیارد تومانی کل کار انجام شده در این زمینه می باشد.

لازم به ذکر است که موضوع تولید محصولات کشاورزی تراریخته، از قدیمی ترین موضوعات عرصه بیوتکنولوژی کشاورزی است که تقریبا از دو دهه پیش در جهان آغاز شده و همه کاستی های ما در تجاری سازی فناوری زیستی کشاورزی در حالی است که این روش به حدی از تکامل رسیده که هم اکنون نسل جدیدی از محصولات گیاهی مهندسی شده ژنتیکی حاوی داروها و مواد شیمیایی به سرعت در آستانه وارد شدن به بازار هستند.

از عمده دلایل متوقف شدن تولید گیاهان تراریخته در کشور ، جدا از منافع حاصل از واردات برای جریانی خاص در طول 8 سال گذشته، می توان از کمبود اطلاعات در این زمینه در لایه های تخصصی و عموم جامعه  نام برد.

در این میان با معرفی و اطلاع رسانی محصولات فناوری محور علاوه بر افزایش سطح اطلاعات افراد جامعه، مردم پسند بودن این محصولات نیز از این طریق تضمین می شود که این مهم از وظایف صاحبنظران در این زمینه می باشد. اگر تولیدکنندگان بخواهند محصولاتشان را بفروشند بایدقبل از اینکه تکنولوژیهای نوینی مثل داروهای زیستی وارد بازار شوند نوآوریشان را در معرض اطلاع رسانی مردم قرار دهند.

بررسی فاصله زمانی موجود بین بهره برداری تجاری از  فناوری گیاهان تراریخته در کشور ، موضوعی است که بایستی کلیه مسئولین و متخصصان این صنعت به آن توجه ویژه نموده و تا حد امکان فاصله پدید آمدن فناوری جدید تا بهره برداری تجاری از آن را به حداقل برسانند.


1- مسئول کارگروه فناوری های نوین  کمیته صنایع کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین