کد خبر: ۲۱۶۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸

دولت عوض شد، گردشگران خارجی بیشتر به ایران می آیند/ افزایش ۱۰۶ درصدی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شرق نوشت:

منوچهر جهانیان، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور از افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران با تغییر فضای سیاسی کشور پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و استقرار دولت روحانی خبر می‌دهد. آنگونه که این مقام مسوول گفته است تنها در شهریور سال‌جاری نسبت تعداد گردشگران خارجی ورودی به نسبت شهریور سال گذشته 106‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. به گونه‌ای که در شهریور سال قبل در مجموع 283‌هزار گردشگر به ایران سفر کردند اما شهریور امسال ورود 583‌هزارنفر ثبت شده است.

علاوه بر این در دیگر ماه‌ها مانند تیر، مرداد و مهر نیز ورود گردشگران خارجی به نسبت سال گذشته با افزایش همراه بوده است. جهانیان این افزایش را ناشی از تغییر نگاه به ایران در عرصه بین‌الملل می‌داند.

چندی پیش نیز محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگویی با روزنامه انگلیسی «گاردین» از در پیش‌گرفتن تلاش‌هایی برای بهبود صنعت گردشگری در کشور خبر داده بود. نجفی در این گفت‌وگو از افزایش درخواست سفر به ایران از سوی توریست‌های خارجی در دو ماه گذشته و همزمان با روی‌کارآمدن دولت جدید سخن گفته بود.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی میزان درآمد کشور از ورود توریست‌ها را حدود دو‌میلیارددلار تخمین می‌زند و می‌گوید هدف دولت رساندن این مبلغ به 10‌میلیارددلار است. سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری می‌خواهد روادید ورود به ایران را به جز برای 10 کشور از جمله آمریکا، بریتانیا، افغانستان و پاکستان لغو کند تا توریست‌های خارجی بتوانند به محض ورود به ایران در فرودگاه ویزا بگیرند.

منوچهر جهانیان، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه با اعلام جزییات کامل آمار گردشگران ورودی به کشور از ابتدای امسال گفت: «از فروردین‌ماه تا مهرماه سال‌جاری تعداد سه‌میلیون‌و93‌هزارو840نفر گردشگر خارجی به کشور وارد شده‌اند که این تعداد نیز در مقایسه با رقم دو‌میلیون‌و457‌هزارو211نفر طی مدت زمان مشابه سال گذشته، با 26‌درصد رشد روبه‌رو شده است.»

او همچنین از رشد 15/5درصدی آمار گردشگران ورودی به کشور در مهرماه سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: «طبق آمار حاصل از پلیس مهاجرت ناجا تعداد 471‌هزارو571 نفر گردشگر خارجی در مهر ماه سال‌جاری به کشور وارد شده‌اند که این تعداد در مقایسه با 408‌هزارو169نفر گردشگر در مدت‌زمان مشابه سال گذشته 15/5درصد رشد به‌همراه داشته است.»

جهانیان همچنین در پاسخ به این سوال که گردشگران ورودی به ایران بیشتر از چه کشورهایی هستند، نیز گفت: «گردشگران ورودی بیشتر از هر چیز شهروندان کشورهای همسایه و مسلمان هستند که با هدف سفرهای زیارتی به ایران سفر می‌کنند. پ

س از آن نیز اروپایی‌ها در رتبه بعدی قرار دارند.»او همچنین در توضیح علت‌های اصلی بهبود آمار و ارقام در صنعت گردشگری کشور نیز تاکید می‌کند: «دلایل عمده‌ای در این حوزه تاثیرگذار بوده‌اند، اصلی‌ترین علت‌ها را می‌توان به بهبود و تغییرات حاصل‌شده در فضای سیاسی کشور پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر و تغییر نگاه به ایران در عرصه بین‌المللی دانست، علاوه بر این کاهش ارزش برابری ریال در مقابل دیگر ارزهای خارجی بوده که باعث شده است ایران به کشوری ارزان برای توریست‌های خارجی بدل شود. به گونه‌ای که امروز کسی که از خارج به ایران آمده باشد تنها با هزاردلار می‌تواند به مدت یک هفته سفری بسیار خوب و پر جذبه داشته باشد و اقدامات انجام‌شده از سوی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در زمینه تسهیل ورود گردشگران خارجی، افزایش همکاری‌های وزارت امورخارجه و سفارت‌های ایران در دیگر کشورها در زمینه صدور روادید ورودی به کشور و میهمان‌نوازی و امنیت بالای موجود در ایران از دیگر دلایل افزایش ورود گردشگران به کشور بوده است.»

اگرچه آمارهای اعلام‌شده در حوزه گردشگری همیشه مناقشه‌برانگیز بوده و بسیاری از منتقدان خرده می‌گیرند و آنها را غیردقیق و اشتباه می‌خوانند، با این حال فعلا هفت ماه از سال گذشته است و تا پایان سال 92 هنوز پنج ماه دیگر وقت باقی است. باید دید آیا تعداد گردشگران ورودی به کشور بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی سازمان میراث‌فرهنگی در پنج ماه آینده چه میزان خواهد بود. اگر سرعت رشد آن به همین شکل هفت ماه گذشته باشد بی‌تردید امسال رکورد تعداد گردشگران ورودی به ایران شکسته می‌شود. البته به شرط آنکه آمارهای گفته‌شده را قبول داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین