کد خبر: ۲۱۷۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
به بهانه برگزاری چهارمین جشنواره ملی علم تا عمل:

مرگ خاموش ساليانه 600 انسان در نتيجه مصرف قرص برنج

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نيراعظم خوش خلق سيما - مطلبی با عنوان "برنج جهنمی، قرص احمق‌ها" روز پنجشنبه 9 آبان در پایگاه خبری تحلیلی عرش نیوز منتشر شد. در این مطلب تاثیرگذار ابتدا روایتی از خودکشی یکی از جوانان با استفاده از قرص برنج مطرح شد. عماد پسر مجرد پس از استفاده دو قرص برنج به قصد خودکشی با تحمل زجر فراوان جان داد. عماد هم به 600 نفری پیوست که هر سال به طور میانگین با قرص برنج خودکشی می‌کنند.

در این مطلب آمده است: "آنهایی که قرص برنج مصرف می‌کنند سه دسته هستند. دسته اول کسانی هستند که با سهل انگاری برنج آلوده به قرص و یا اشتباهی این قرص را مصرف می‌کنند. همین چند سال پیش همه اعضای یک خانواده در تهران به علت مصرف اشتباهی فوت می‌کنند. دسته دوم احمق‌ها و نادان‌هایی هستند که بدون اطلاع از عواقب مصرف، این قرص وحشتناک را مصرف می‌کنند. در سال‌های نه چندان دور که مرگ‌های مشکوکی در محافل جوانان رخ داد مشخص شد که جوانان نگون بخت با هدف مصرف قرص‌های توهم‌زا، قرص برنج خورده‌اند و از عواقب آن خبر نداشتند. مصرف کنندگان دسته سوم هم می‌دانند که عاقبت کار چیست و به عنوان یکی از روش‌های خودکشی از آن استفاده می‌کنند. اینکه چه کنیم مرگ و میر ناشی از مصرف قرص - که هر سال در حال افزایش است – کاهش یابد باید به این دسته‌بندی توجه کنیم.

برای اینکه مرگ و میر دسته اول را شاهد نباشیم باید عرضه قرص برنج را متوقف کرده و جایگزین‌های بی‌خطری برای آن در نظر گرفته شود که اتفاقا چنین جایگزینی هم وجود دارد. دکتر طلعت قانع، رییس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در این باره می‌گوید:‌" سال گذشته فروش قرص برنج در عطاری‌ها را ممنوع کردیم، اما امسال درصدد انجام اقدامات جدی‌تری هستیم. باید رایزنی‌هایی با نیروی انتظامی در این خصوص انجام شود. احتمالا قرص‌ برنج را از سطح بازار جمع‌آوری خواهیم کرد یا به شکلی تولید و عرضه‌اش می‌کنیم که قابلیت سوءاستفاده نداشته باشد." با وجود محدودیت‌های عرضه این قرص اما ورود قاچاق آن به صورت گسترده‌ای افزایش یافته و هر کس که بخواهد می‌تواند آن را پیدا کند."

حال سوالی که مطرح می‌شود اینست که آیا می‌شود راه‌حلی پیدا کرد که دیگر احتیاجی به استفاده از قرص برنج نباشد؟ بهترین، سالم‌ترین و بی‌خطرترین راه، استفاده از مهندسی ژنتیک در تولید برنج تراریخته متحمل به آفات است تا دیگر نیازی به استفاده از سمومی مانند قرص برنج برای مقابله با آفت برنج نباشد. این فناوری سال‌هاست که مورد استفاده بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه قرار گرفته است بطوری‌که در پایان سال 2012 میلادی سطح زیر کشت محصولات تراریخته در جهان 170 میلیون هکتار بوده است. در سال 1383 اولین برنج تراریخته جهان توسط دانشمندان ایرانی به توليد انبوه رسيد و به دستور وزیر وقت جهاد كشاورزی و توسط معاون اول رئیس جمهور این برنج تراریخته رهاسازی شد. اما با به روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد و مدیران فناوری‌هراس و دانایی ستیز وی در وزارت جهاد كشاورزی (مانند آقای خيام نكويی در پژوهشكده بيوتكنولوژی كشاورزی) نه تنها جلوی کشت و تولید این محصول گرفته شد بلکه شرايطی فراهم شد تا با تبانی با وارد كنندگان محصولات تراريخته و غيرتراريخته و مديران فناوری هراس در راس سازمان حفاظت محيط زيست كشور ايران به بزرگترين وارد كننده اين نوع محصولات تبديل شود و در پايان سال توليد ملی و حمايت از كار و سرمايه ايرانی به ركورد تاسف آور و بی‌سابقه واردات 16 ميليارد دلاری محصولات كشاورزی دست يابد. خیام نکویی که در سايه آهنگ كند تغييرات در دولت تدبير و اعتدال هنوز هم معاون فناوری و نوآوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری را برعهده دارد در این مدت هشت سال از هیچ تلاشی برای مقابله با این فناوری دریغ نکرده است.

شاید این مسئله یعنی کشته شدن بسیاری توسط قرص برنج تنها یکی از ابعاد جلوگیری از استفاده از فناوری‌های نوین باشد. به راستی آنانی كه با انسداد راه توسعه علمی كشور موجبات استمرار استفاده از سموم شيميايی خطرناكی مانند قرص برنج و سم گرانول ديازينون را فراهم كرده‌اند روزی به پای ميز محاكمه كشانده خواهند شد؟ راستی چه كسی پاسخگوی جان كودكان شاليكاری است كه در نتيجه اصرار به عدم استفاده از محصولات تراريخته بايد در معرض اين سموم خطرناك شيميايی قرار گيرند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین