کد خبر: ۲۱۸۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۷
در دیدار وزیر امور خارجه ژاپن

رییس‌جمهور: امیدوارم ۱+۵ این فرصت استنثنایی را از دست ندهد

رییس‌جمهوری عصر امروز شنبه در دیدار با موفیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن گفت: ایران و ژاپن با سابقه رابطه‌ای چند صد ساله می‌توانند روابطی همواره سازنده و رو به افزایش داشته باشند و از این نظر ژاپن برای ایران کشور بسیار مهمی در منطقه به شمار می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی ظرفیت‌های موجود میان ایران و ژاپن در زمینه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را گسترده و عمیق توصیف و خاطرنشان کرد: استفاده از این ظرفیت‌ها در سال‌های اخیر بویژه در زمینه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور کاهش یافته که باید با تلاش دوجانبه این روابط بیش از پیش توسعه و تحکیم یابد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در زمینه مسأله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه ژاپن عضو شورای حکام آژانس انرژی اتمی است، توقع دارد تا این کشور نقش پررنگ‌تری در این زمینه ایفا کند.

روحانی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران با اراده‌ای قوی و مثبت در مذاکرات با ۱+۵ در ژنو حضور یافته است، گفت:‌ این سومین دور مذاکراتی است که در طول ۸۳ روز گذشته از آغاز کار دولت یازدهم انجام شده است.

رییس جمهوری افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقمند است افکار عمومی جهان بداند که فعالیت‌ها و فناوری هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز بوده و همه فعالیت‌های ایران تحت نظارت آژانس انرژی اتمی و در چارچوب ان‌پی‌تی انجام گرفته و همچنان با این مسئله موافق است، ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا اگر نسبت به برنامه هسته‌ای ایران نگرانی منطقی وجود دارد، این نگرانی‌ها را برطرف کند.

روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر این موضوع که هرگونه تعلیق و تحریم مشکلی را حل نکرده و راه‌های پیش‌رو را پیچیده‌تر می‌کند، تأکید داشته و معتقد است، تنها راه حل، مذاکره براساس احترام و اعتماد متقابل است.

رییس جمهوری تصریح کرد: معتقدیم حل و فصل مسایل هسته‌ای باعث می‌شود تا فضای ثبات و آرامش بیشتری را در منطقه شاهد باشیم.

روحانی تأکید کرد: طرف‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی باید به این نکته توجه داشته باشند که فضای بوجود آمده فضایی استثنایی است که مردم در انتخابات ۲۴ خرداد آن را پیش روی همه قرار داده‌اند. یکی از شعارهای اصلی که ملت ایران برگزیده است، شعار تعامل سازنده با جهان بوده است.

رییس جمهوری افزود: امیدوارم طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران در ۱+۵ از فرصت استثنایی که ملت ایران برای غرب و جامعه بین‌الملل ایجاد کرده‌اند، استفاده کرده تا بتوانیم در زمان معقولی به نتیجه مثبت دست پیدا کنیم.

روحانی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با ژاپن در حوزه‌های مختلف، گفت: ایران و ژاپن می‌توانند در زمینه‌های گوناگونی از جمله مسایل مرتبط با حفاظت از محیط زیست و مبارزه با مواد مخدر بویژه فاجعه‌های زیست محیطی همچون دریاچه ارومیه و ... با یکدیگر همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

رییس جمهوری همچنین از توسعه روابط و همکاری‌ها میان پارلمان دو کشور نیز استقبال کرد.

موفیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهوری کشورمان و ابلاغ سلام‌های گرم نخست‌وزیر ژاپن به وی بر توسعه و تحکیم روابط تهران توکیو، تأکید کرد و گفت: ژاپن برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و تأثیرگذار در منطقه که مردم آن فرهنگی بسیار غنی دارند، احترام زیادی قائل است.

وزیر امور خارجه ژاپن تصریح کرد: آرزو داریم تا بر مبنای روابط مستحکم با جمهوری اسلامی ایران به مسایل و موضوعات مهم جامعه بین‌المللی بپردازیم.

موفیو کیشیدا ضمن ابراز خرسندی از فضای مثبت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵ در ژنو و اینکه امروز رویکرد جامعه بین‌المللی نسبت به ایران و دولت این کشور تغییر کرده است، گفت: امیدواریم که این تلاش‌ها و مذاکرات هرچه سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری بزرگ در منطقه می‌تواند نقش بسیار تأثیرگذاری را در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه ایفا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری؛ وزیر امور خارجه ژاپن همچنین خواستار توسعه و گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و ژاپن در زمینه مسایل گوناگون از جمله مقابله با فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه، اقدامات مشترک در رابطه با زلزله، مقابله با موادمخدر و موضوعات زیست‌محیطی، بحران‌های فشار انرژی و حفاظت از منابع آب شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین