کد خبر: ۲۱۸۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳

ابتکار : 45 تالاب کشور در معرض بحران قرار دارند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، گفت: هم اکنون در کشور45 تالاب در معرض بحران قرار دارند که در بخشی از آنها برداشت بی رویه آب باعث نادیده گرفته شدن حقابه تالاب شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معصومه ابتکار در نشست خبری با خبرنگاران در سمنان، افزود: در شورای عالی حفاظت از محیط زیست توجه به مدیریت منابع آب، تالاب‌ها و رود خانه‌ها مورد توجه جدی است.
 
وی در مورد آخرین وضعیت قضایی و حقوقی محیط بانان کشور نیز اظهارکرد: در این مورد تدابیر مؤثری اندیشیده شده و در مورد 6 نفر از محیط بانان محکوم به اعدام تلاش می شود تا مشکل آنها حل شود، ولی این مسئله هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.
 
معاون رئیس جمهور درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: مسئولیت تأمین منابع آب برعهده وزارت نیروست و شورای عالی آب 18 راهکار جهت احیای دریاچه ارومیه داده که باید وارد مرحله عملیاتی شود.
 
ابتکار همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نامطلوب دفع زباله بخصوص در شهرهای کوچک و آلودگی ناشی از کارخانجات گچ استان سمنان، گفت: شهرداری‌های شهرهای کوچک جهت دفع مناسب زباله از لحاظ بنیه مالی مورد حمایت واقع می شوند و کارخانجات گچ نیز مجهز به کنترل سیستم آلودگی هستند در منطقه مومن آباد ممنوعیت در استقرار کارخانجات گچ اجرا می شود و معدن جدیدی در آنجا ایجاد نمی شود و یک شهرک صنعتی درعبدل آباد بدین منظور ایجاد می‌شود.
 
وی همچنین از راه‌اندازی مدارس محیط زیست در کشور خبر داد و گفت: این پیشنهاد یک تشکل غیردولتی است و در تهران هم اکنون تعدادی از این مدارس فعالند و آموزش‌های رفتاری برای بچه‌ها دارند که این فعالیت بیشتر جنبه مدنی دارد ولی رویکرد ما این است که ترویج فعالیت‌های محیط زیست را در آموزش و پرورش دنبال کنیم و اطلاعات، آگاهی و دانش محیط زیست را در مدارس گسترش دهیم، ترویج رفتارها، شیوه‌های زندگی و اخلاقیاتی که به محیط زیست کمک می‌کند اهمیت دارد.
 
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به اینکه جنگل ابر بخاطر طبیعت بکر و ارزشمندی که دارد مورد توجه ویژه است، گفت: طرح راه‌سازی در جنگل ابر هم اکنون متوقف شده و توسعه آن در دستور کار نیست و با هماهنگی های انجام شده بین استانهای سمنان و گلستان طرح حفاظتی مناسبی برای جنگل ابرپیش بینی می شود.
 
ابتکار در پاسخ به سوالی درباره آلایندگی یکی از کارخانجات بزرگ سمنان ادامه داد: اندازه گیری آلایندگی مسئله روشنی است و تشخیص داشتن یا نداشتن آلودگی صرفأ برعهده سازمان حفاظت محیط زیست و بر اساس اندازه گیری است و پس از آن قوانین مشخص می کند که قدم بعدی چیست. اگر سازمان حفاظت محیط زیست به این نتیجه برسد که آلایندگی کارخانه‌ای خطری برای مردم ایجاد می‌کند امکان توسعه را نمی دهد.
 
معاون رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره نیروهای انسانی در حوزه محیط بانی در کشور گفت: تعداد محیط بانان بر اساس شاخص‌های جهانی خیلی کمتر از مساحتهای تحت مدیریت است و با شاخص‌های مطلوب فاصله زیادی داریم. استفاده از فناوریها و پایش‌های کنترلی فعلأ باید گسترش یابد و در کشور در هر 10 هزار هکتار یک محیط بانان و در استان سمنان در هر 3 هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد.
 
ابتکار همچنین در پاسخ به سوال دیگری افزود: اجرای استانداردهای مصوب کشور از تکالیف قطعی خودرو سازان است و استانداردهای خودروسازی یورو 2 هنوز بطور کامل در کشور اجرا نشده است، خودرو سازان به سراغ اجرای استانداردهای یورو 4 رفته اند . تولید خودرو در کشور مستلزم بازنگری است و باید نسبت به ارتقای استاندارهای خودرو سازی در کشور اقدام شود.
 
به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: قرارداد حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با مشارکت برنامه عمران سازمان ملل متحد چندی پیش در تهران امضاء شده است و هم اکنون جلوی انقراض این گونه مهم جانوری گرفته شده است، فاز دوم آن هم قرار است در استان سمنان اجرا شود که بعنوان نماد تیم ملی هم قرار داده شده است که در سطح جهان توسط دوست‌داران ورزش ترویج داده می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین