کد خبر: ۲۱۹۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵

رسانه‌های خارجی از افزایش خوش‌بینی به تحقق توافق هسته‌یی در مذاکرات ژنو خبر دادند

به دنبال انتشار خبر سفر وزیران امور خارجه گروه 1+5 به ژنو برای شرکت در مذاکرات هسته‌یی، رسانه‌های خارجی از افزایش امید و خوش‌بینی به تحقق توافق در مذاکرات خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری فرانسه در خبری با عنوان «خوش‌بینی نسبت به توافق هسته‌یی با ایران افزایش می‌یابد»‌ نوشت که به دنبال پیوستن سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به مذاکرات ژنو در تلاش برای تحقق توافق در روز جمعه، مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 یک قدم جلوتر رفت.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: پس از آنکه مذاکره‌کنندگان خبر پیشرفت‌هایی را مدت کوتاهی پس از آغاز روز سوم مذاکرات اعلام کردند، خبرگزاری‌های روس گزارش دادند که لاوروف به جمع مذاکره‌کنندگان خواهد پیوست.

این نشست سوم از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور آمریکا در ایران قوی‌ترین امید برای حل موضوع هسته‌یی ایران را پس از چندین سال حاصل کرده است.

در دور قبلی مذاکرات که دو هفته پیش برگزار شد وزیر امور خارجه کشورهای 1+5 از جمله جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به ژنو سفر کردند ولی سه روز مذاکرات فشرده با شکست مواجه شد و آنها دست خالی به کشورشان باز گشتند. هر دو طرف می‌گویند که خواستار توافق هستند ولی توافقی که به مذاق تندرویان هم در ایران و هم در آمریکا خوش بیاید بسیار دشوار است.

توافق اولیه با ایران می‌تواند به اعتمادسازی و کاهش تنش‌ها بینجامد و کمک کند که مذاکره‌کنندگان به توافق نهایی که یک بار برای همیشه نگرانی‌ها را درباره برنامه هسته‌یی ایران را رفع کند، دست یابند.

پس از نشست‌های روز پنج‌شنبه دیپلمات‌های ایرانی کمی ناامید به نظر می‌رسیدند ولی روز جمعه تهران پس از یک جلسه یک ساعته بین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان داد که بهبودهایی حاصل شده است.

ظریف در فیس‌بوک خود نوشت: مذاکرات در حال پیشرفت خوبی هستند ولی ما هنوز اختلاف نظرهایی درباره برخی مسائل محدود داریم.

مارک هیبز، تحلیلگر موسسه صلح کارنگی گفت که این حقیقت که کری به ژنو سفر می‌کند نشان می‌دهد که توافق با ایران نزدیک است.

هیبز گفت: اگر نزدیک نبود باور ندارم که کری به ژنو سفر می‌کرد، آن هم در زمانی که تحت فشار کنگره قرار دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که سفر کری به ژنو که روز جمعه توسط وزارت امور خارجه آمریکا اعلام شد انتظارات درباره اینکه توافق درباره برنامه هسته‌یی ایران امکان‌پذیر است را افزایش داد.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کری صبح روز شنبه وارد ژنو می‌شود و به سرگئی لاوروف همتای روسش می‌پیوندد و آنها می‌توانند وزن خود را به مذاکراتی که هدف آن عقب راندن بخشی از برنامه هسته‌یی ایران در ازای لغو تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی است، ببخشند.

یک دیپلمات خارجی در ژنو عصر جمعه گفت که پیشرفت‌هایی در زمینه یکی از مسائل مورد اختلاف کلیدی یعنی داشتن حق تولید سوخت هسته‌یی توسط ایران حاصل شده است.

یک مذاکره‌کننده ارشد ایرانی درباره حق ایران برای غنی سازی گفته است که نیازی نیست کشورهای دخیل در مذاکرات در توافق اولیه حق ایران را با صراحت به رسمیت بشناسند، ولی افزود که لحن مربوط به این مساله در توافق اولیه به همراه برخی اختلافات دیگر مورد بحث قرار دارد.

این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، گفت که کار بر روی مصالحه در چارچوب آنچه ایران پیش از این گفته بود یعنی اجتناب از اشاره مستقیم به حق غنی‌سازی ایران در توافق اولیه، ولی دادن فضا به ایران برای پذیرش آن ادامه دارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز سفر کری به ژنو را نشانه‌ای از پیشرفت دانست و نوشت: جان کری برای شرکت در مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌یی ایران به ژنو سفر می‌کند، نشانه‌ای که حاکی از نزدیک شدن مذاکره‌کنندگان به یک توافق است.

این روزنامه در ادامه نوشت: دور فعلی مذاکرات روز چهارشنبه در حالی آغاز شد که انتظارات درباره تحقق یک توافق موقتی افزایش یافته بود.

انتظار می‌رفت که دیپلمات‌های ارشد گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه،‌ روسیه، چین و‌ آلمان) در صورتی به ژنو سفر کنند که به نظر می‌رسد توافق در دسترس قرار گرفته است و برای نهایی کردن آن به دخالت آنها نیاز است.

وزیر امور خارجه روسیه اولین کسی بود که به ژنو رفت و بعدازظهر جمعه وارد این شهر سوئیسی شد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت که اراک یکی از مسائل مورد اختلاف دو طرف است و برخی مسائل در زمینه غنی‌سازی نیز همچنان باقی است.

این مقام اروپایی گفت: آنها بعدازظهر جمعه به پیشرفت خوبی دست یافتند ولی نه تا حدی که یک توافق را تضمین کنند. گزینه‌های زیادی روی میز برای ایرانیان وجود دارد که می‌تواند به آنها اجازه دهد تا حدودی پیروزی را اعلام کنند. مساله اصلی این است که آیا به نظر آنها این مسائل در داخل کشورشان قابل قبول خواهد بود یا خیر؟

خبرگزاری دویچه‌وله نیز در خبری با عنوان «وزیران امور خارجه 1+5 به تحقق دستاوردی در مذاکرات هسته‌یی با ایران امیدوارند» گزارش داد که گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان قرار است برای شرکت در مذاکرات هسته‌یی با ایران به کری و سایر کشورهای دخیل در مذاکرات بپیوندد و امید می‌رود دستاورد در مذاکرات قریب‌الوقوع باشد.

این خبرگزاری گزارش داد که پس از سه روز فشرده، ایران و آمریکا شب جمعه از یک دستاورد احتمالی در مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی ایران در حالیکه مذاکره‌کنندگان شش کشور (گروه 1+5) انتظار ورود وزیران خارجه‌شان به ژنو را می‌کشیدند، خبر دادند.

در صورتی که توافق حاصل شود، تنها چند ماه معتبر خواهد بود و به مذاکره‌کنندگان زمان می‌دهد تا برای رسیدن به یک توافق گسترده‌تر تلاش کنند. طبق این توافق در صورتی که شش کشور مطمئن شوند که ایران قصد تولید سلاح هسته‌یی را ندارد برخی تحریم‌ها به طور دائمی از روی ایران برداشته می‌شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که همه مسائل به جز دو مورد که باید روز شنبه حل شود، حل شده‌اند.

در نتیجه این پیشرفت، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری روز شنبه وارد ژنو می‌شود، «با این امید که توافقی به دست آید».

جن پساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن گفت: این مذاکرات سخت و چالش آمیز هستند و رسیدن به خط پایان آسان نیست.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که سفر دیپلمات‌های ارشد کشورهای گروه 1+5 به مکان مذاکرات هسته‌یی با ایران (ژنو) نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای رسیدن به دستاورد در زمینه توافق هسته‌یی با ایران جان تازه‌ای گرفته است.

این شبکه خبری گزارش داد که اعلام خبر سفر ناگهانی وزیران امور خارجه گروه 1+5 به ژنو حاکی از آن بود که مذاکرات هسته‌یی با ایران که قرار بود روز جمعه به پایان برسد، روز شنبه ادامه خواهد داشت گرچه امیدها به وضوح فراتر از گفت‌وگوی صرف می‌رفت.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کری پس از گفت‌وگو با اشتون و تیم مذاکراتی آمریکا تصمیم گرفت «با امید رسیدن به توافق» به ژنو سفر کند.

خبرگزاری رویترز نیز با اعلام خبر سفر جان کری به ژنو، گزارش داد که به نظر می‌رسد تهران و گروه 1+5 به تحقق یک توافقنامه اولیه نزدیک‌تر شده‌اند.

خبر سفر کری در واشنگتن پس از آن اعلام شد که دیپلمات‌ها در شهر سوئیسی ژنو اعلام کردند که یکی از مشکلات اصلی در مذاکرات حل شده است.

دیپلمات‌ها پیش از اعلام خبر سفر کری به ژنو گفتند که مصالحه‌ای درباره پافشاری ایران بر روی حقش در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و به رسمیت شناختن بین‌المللی آن پیشنهاد شده است که می‌تواند راه را برای یک دستاورد احتمالی در مذاکرات فشرده‌ای که روز چهارشنبه آغاز شد، باز کند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت که دیپلماسی در زمینه برنامه هسته‌یی ایران از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران در ماه ژوئن به نحو قابل توجهی احیا شده است.

دیپلمات‌ها گفتند که لحن جدید و مصالحه‌آمیز توافق احتمالی با ایران که در دست بررسی قرار دارد با صراحت حق هیچ کشوری برای تولید سوخت هسته‌یی را به رسمیت نمی‌شناسد.

یک دیپلمات بدون اشاره به جزئیات در گفت‌وگو با رویترز گفت: اگر درباره حق داشتن برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز صحبت می‌کنید، تفسیرهای زیادی از آن وجود دارد.

جزئیات بیشتری در دسترس نبود، ولی ظریف، مذاکره‌کننده اصلی ایران گفت که پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته است، ولی سه یا چهار «اختلاف» وجود دارد.

دیپلمات‌ها گفتند که سرنوشت راکتور آب سنگین اراک و دامنه لغو تحریم‌ها از مسائلی است که هنوز باقی است.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز در گزارشی اعلام کرد که وزیران امور خارجه گروه 1+5 برای مذاکره درباره توافق هسته‌یی با ایران در ژنو جمع می‌شوند.

این شبکه خبری گزارش داد که اگرچه شرکت‌ کردن کری در مذاکرات نشان نمی‌دهد که توافق با ایران در دسترس قرار دارد، ولی نشان می‌دهد که مذاکرات احتمالا به مرحله‌ای حساس و مهم رسیده است.

روزنامه فایننشیال تایمز نیز با اشاره به خبر سفر وزیران امور خارجه گروه 1+5 به ایران، نوشت: دو هفته پیش با سفر کری به ژنو امید به رسیدن به توافق با ایران بالا گرفت. دیپلمات‌ها انتظار یک دستاورد تاریخی را پس از 10 سال مذاکرات هسته‌یی و بیش از سه دهه بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا داشتند اما پس از آنکه لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه شتاب‌زده خود را به صحنه رساند و متن پیش‌نویس توافق را طوری تغییر داد که ایران نتوانست آن را بپذیرد، مذاکرات ژنو بدون توافق به پایان رسید.

اما این بار دیپلمات‌ها بر این باورند که می‌توان اعتراضات فرانسه را برطرف کرد.

علی واعظ یک تحلیلگر ارشد امور ایران در گروه بحران بین‌الملل،‌گفت: دو طرف فاصله چندانی از یکدیگر ندارند و هیچ یک از موانع باقیمانده از نوع برطرف نشدنی نیست.

وی گفت که معتقد است دیپلمات‌ها می‌توانند به زبانی دست یابند که هر دو را در زمینه مساله «حق غنی‌سازی» راضی کنند، گرچه مشکل اصلی تعریف ترکیبات بازی نهایی است.

تریتا پارسی، رییس شورای ملی ایرانی آمریکایی که همواره برای تعامل بین آمریکا و ایران لابی می‌کند، گفت: ایرانیان تا همین جا از یک تغییر اساسی در موضع غرب سود برده‌اند: غرب پذیرفته است که در پایان مذاکرات تهران می‌تواند غنی‌سازی را در خاک خود داشته باشد، البته با محدودیت‌هایی. اما ایرانیان بر روی زبانی تاکید دارند که اطمینان حاصل می‌کند پس از اینکه ایران اعتماد جامعه بین‌المللی را احیا کرد، تا ابد با رفتاری متفاوت از سایر کشورهای عضو معاهده ان‌.پی‌.تی برخورد نخواهد کرد.

روزنامه واشنگتن پست نیز گزارش داد که سفر کری و سایر وزیران امور خارجه گروه 1+5 به ژنو امیدها درباره اینکه می‌توان به یک توافق تاریخی با ایران دست یافت را افزایش می‌دهد.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا هشدار دادند که تصمیم کری برای شرکت در مذاکرات الزما نشانه قریب‌الوقوع بودن توافق نیست. پساکی در این باره گفت: این مذاکرات سخت و چالش‌آمیز هستند و رسیدن به خط پایان آسان نیست. وزیر امور خارجه بارها گفته است که آخرین نفری است که یک توافق بد را خواهد پذیرفت.

وی در عین حال افزود که به نظر می‌رسد مذاکره‌کنندگان «پس از یک دهه بیش از هر زمان دیگری به تحقق یک توافق دیپلماتیک برای گام اولیه با ایران» نزدیک‌تر شده‌اند.

به گزارش ایسنا،خبرگزاری نووستی نیز در گزارشی نوشت که دیپلمات‌های ارشد گروه 1+5 روز شنبه در ژنو برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌یی ایران گرد هم می‌آیند، اقدامی که می‌تواند نشانه در دسترس بودن یک توافق هسته‌یی با ایران باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین