کد خبر: ۲۲۰۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸

توصیه های رئیس اورژانس درباره گازگرفتگی

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور اظهارداشت: با شروع فصل سرما و استفاده برخی از هموطنان از بخاری‌ ها و وسایل گرمایشی و آبگرمکن های غیراستاندارد، تاکنون در 88 مورد گازگرفتگي با اورژانس 115 تماس و به دنبال آن 93 تيم امدادي به محل حادثه اعزام شده اند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر محمد تقي طالبيان گفت: تكنسينهاي اورژانس پيش بيمارستاني 25 نفر از مسمومین را در محل درمان کردند همچنین پس از ارائه خدمات پزشكي اوليه به افرادي كه دچار گازگرفتگي شده بودند، 152 نفر را برای دريافت مراقبتهاي بيشتر به بيمارستان منتقل کردند.

وی افزود: مکش نامناسب يا عدم مکش لوله‌هاي بخاري گازي يا نفتي،  سوختن ناقص نفت بخاري، بد كار كردن شومينه گازي يا سوختن ناقص شومينه‌هايي که سوخت آنها چوب است، سوختن ناقص زغال (در منقل‌هايي که براي کرسي استفاده مي‌شود)،  بد كار كردن اجاق خوراک‌پزي،  سوختن ناقص يا نامناسب آبگرمکن  ژنراتورهاي خانگي و در جا کار کردن خودرو در پارکينگ دربسته، از دلایل  عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می باشد.

طالبیان افزود: پيشگيري از مسموميت با گاز مونواكسيد كربن امري ضروري است كه در اين راستا استفاده از از وسايل گرمايشي استاندارد، اطمينان از مکش کامل و مناسب لوله‌هاي بخاري‌ها، بازبيني صحت كار وسايل گرمايشي و باز بودن مسير دودكش توصيه مي شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور از نشانه‌هاي  مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به  سردرد، سرگيجه، استفراغ، كاهش سطح هوشياري و نهايتا اغما و مرگ اشاره کرد.

طالبیان گفت: اولين و مهم‌ترين اقدام براي نجات فردي که دچار مسموميت با مونوكسيد كربن و ساير انواع گازگرفتگي شده، رساندن اکسيژن (هواي تازه) به او است؛ به همين دليل به محض مشاهده فردي که دچار گازگرفتگي شده، بايد پنجره‌ها را باز کنيد تا هواي تازه سريعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزديک کنيد. منبع نشت گاز را شناسايي و  قطع کنيد و سريعا با اورژانس115  تماس بگيريد.

به گزارش مهر، وی در ادامه افزود: بلافاصله دستمال مرطوبي جلوي دهان و بيني‌مان بگيريد تا دچار گازگرفتگي نشويد،  منبع نشت گاز را شناسايي و  قطع کنيد. تا رسيدن اورژانس هيچ خوراکي يا نوشيدني‌اي به فرد گاز گرفته ندهيد. چون به دليل حالت تهوع احتمال خفگي بيشتر مي‌شود، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقيه آسيب‌ديده‌ها کمک کنيد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین