کد خبر: ۲۲۰۱۲۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۰
عراقچی :

98درصد توافق شده اما2درصد مهم باقی مانده است/سندی را بدون"حق غنی سازی"امضا نمی کنیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه غنی سازی مهمترین موضوع ما با 1+5 است گفت: هیچ سندی را بدون آنکه حق غنی سازی در آن بیان نشده باشد امضا نخواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: هیچ سندی را بدون آنکه حق غنی سازی در آن بیان نشده باشد امضا نخواهیم کرد.

وی افزود:  مذاکرات به دقایق 90 می رسد، بیشتر موضوعات مورد اختلاف حل شده است بعضی از آنها باقی مانده و مذاکرات بسیار فشرده ای بین هیات ها در جریان است.

عراقچی گفت: شش وزیر1+5 تاکنون اقلا 2 جلسه با یکدیگر داشت اند جلسات را متوقف کرده و با پایتخت های خود مشورت کرده اند بعضی ها با ما مشورت کرده اند و با هم مشورت داشته اند و الان دوباره برای جلسه رفته اند. الان سومین جلسه آنها است.

وی تاکید کرد: بعد از هر جلسه ای صحبت های مفصلی با ما دارند خانم اشتون توضیح می دهد یا جلسه سه جانبه برگزار می شود و یا جلسات دو جانبه و دوباره هیات ها به ادامه مذاکرات می روند .

عراقچی تاکید کرد: آخرین وضعیت این است که الان دوباره به مشورت ها و مذاکرات خود رفته اند منتظر هستیم که جواب نکاتی را که مطرح کرده ایم و بحث هایی که داشته ایم ارائه دهند. ممکن است این روند چند دور دیگر ادامه پیدا کند.

عراقچی تصریح کرد: اگر به نقطه ای برسیم که نظرات کاملا به هم نزدیک شود و توافق پیش بیاید مسلم هست درباره اینکه به چه شکل اعلام شود تصمیم خواهیم گرفت ولی هنوز زود است و هنوز نمی توانیم به غایت بگوییم که آیا اختلافات حل می شود یا خیر. مواردی که مانده موارد سختی است و به تصمیم گیری های کلان احتیاج دارد و با این که شش کشور اکنون در سطح وزرای خارجه اینجا هستند اما همین وزرای خارجه مذاکرات را قطع می کنند و با پایتخت ها و روسای خود صحبت می کنند نظر می گیرند و دوباره بر می گردند.

وی در پاسخ به این سئوال که الان در چه مرحله ای از بحث روی متن هستید گفت: روی متن مشترک که هنوز برای اسم آن نیز تصمیم گیری نشده است می توانم بگویم که غیر از چند مورد کوچک ولی مهم توافق حاصل شده است.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که چند درصد جلو رفته ایم بیان کرد : درصدی نمی توانیم بگوییم اگر از روی تعداد کلمات بگویید شاید 98 درصد نزدیک شده ایم ولی دو درصد ارزشش به اندازه خیلی از جاهای دیگر مطرح است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اختلافات بر سر ادبیات یا نوع نگارش است و یا خود موضوع بیان کرد: هر دو مسئله وجود دارد گاهی اوقات محتوا مهم است و گاهی اوقات بر روی محتوا توافق می شود و باید روی جمله بندی توافق شو د و جملاتی به کار برده شود که هر دو طرف بپسندند و احساس کنند خواسته آنها تامین شده است.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا اختلافات بین اعضای 1+5 است و یا بین 1+5 و ایران گفت: نمی توان گفت که آنها بین خودشان اختلاف دارند به هر حال باید بین یکدیگر هماهنگ کنند . وقتی یک نظری را اعلام می کنیم و می گوییم نظر ما این است آنها باید با هم صحبت کنند و ببینند که هر شش کشور این نظر را می پسندند. اختلافات بین ایران و 1+5 است و در 1+5 نیز تفاوت دیدگاه وجود دارد و آنها باید با همدیگر کار کنند تا این تفاوت دیدگاهها برطرف شود.

وی درباره ادعایی که مطرح شده مبنی بر اینکه طرف مقابل  تا امشب به ایران برای توافق فرصت داده است اظهار داشت: اصلا چنین چیزی صحت ندارد ما هیچ اولتیماتومی نه از سوی آنها به ما و نه از سوی ما به آنها داده نشده است مذاکرات یک روند منطقی را طی می کند تا هر موقع که لازم باشد هم ادامه می دهیم و هر جا که احساس کنیم نمی توان به نتیجه رسید قطع می کنیم تا یک فرصت دیگر.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سئوال که در موارد اختلافی موجود آیا فاصله بین ایران و طرف مقابل زیاد است بیان کرد:  در بعضی از موارد فاصله زیاد است و در بعضی موارد کم ، تلاش می کنیم که به یکدیگر نزدیک شویم.

وی در مورد مطلبی که نیویورک تایمز درباره جزئیات منتظر کرده است گفت: هیچ گونه مطالبی که از داخل جلسه منتشر شده و بعضی ها مدعی هستند که اطلاع دارند یا پخش شده هیچ کدام را تایید نمی کنیم.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که مذاکرات تا کی ادامه خواهد داشت گفت: مطمئن هستم که از فردا ظهر به آن طرف نخواهد بود ممکن است که امشب تا یکی دو ساعت دیگر به جمع بندی برسیم ممکن است تا صبح طول بکشد ممکن است به فردا موکول شود به هر حال هنوز نمی توان با قاطعیت مطرح کرد. ما امروز پیشرفت نسبتا خوبی در موضوعات مختلف داشتیم اما هنوز به مقصد نرسیدیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سفر جان کری به لندن می تواند ضرب الاجلی برای پایان مذاکرات باشد تصریح کرد: فکر نمی کنم. ما از طرف رسانه ها شنیده ایم که ایشان قصد سفر به لندن را دارند. به هر حال ما از ایشان دعوت نکرده ایم که تشریف بیاورند که الان بخواهند بروند. مذاکرات ما تا هر جا که لازم باشد و ما احساس کنیم که برای احقاق و تثبیت حقوقمان لازم است به مذاکره ادامه دهیم ادامه خواهیم داد. هر کسی که می خواهد باشد یا نباشد از نظر ما فرقی نمی کند.

به گزارش مهر، عراقچی در این باره که در این دوره از مذاکرات به نظر می رسد روسیه و چین نقش پررنگ تری داشته اند اظهار داشت: روسیه و چین همیشه نقش مثبت و سازنده داشته اند این بار هم با حضور وزرای خارجه طبیعتا نقش فعال تری را ایفا کردند و ما مثل همیشه از مشورتمان با روسیه و چین راضی هستیم.

ادامه دارد..
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین