کد خبر: ۲۲۱۰۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۹

ظریف:گام نهایی حتما غنی‌سازی خواهد بود

وزیر امور خارجه با بیان اینکه گام نهایی حتما شامل برنامه غنی‌سازی باید باشد گفت: غنی‌سازی تا آن زمان هم ادامه خواهد داشت و در نطنز و فردو این کار جریان دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمدجواد ظریف امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه در قم اظهار کرد: از مراجع تقلید و مردم شریف ایران به دلیل دعای خیرشان تشکر می‌کنم.

وی افزود: بالاترین افتخار وزارت خارجه و گروه مذاکره‌کننده این است که موجبات رضایت مراجع تقلید و روحانیت را فراهم کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از این حمایت و بزرگواری که امروز مراجع تقلید ابراز داشتند دلگرم شدیم اظهار داشت: ارشادات و رهنمودهای خوبی از سوی مراجع تقلید به من ارائه شد.

وی ادامه داد: ظهر امروز هم با مدیران جامعه المصطفی که جزو افتخارات حوزه علمیه محسوب می‌شود دیداری داشتیم و گفت‌وگوهایی به منظور همکاری میان این مرکز و وزارت امور خارجه صورت گرفت.

ظریف در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آینده روابط حوزه‌های علمیه و وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مبنای قدرت جمهوری اسلامی گفتمانی است؛ این افتخار را داریم که بتوانیم با جرأت در جامعه جهانی ادعا کنیم نمونه دیگران را نمی‌پذیریم و خود الگویی برای ارائه در سطح بین‌الملل داریم؛ حوزه‌های علمیه یکی از مهمترین مراکز قدرت‌افزایی نظام هستند و می‌توانند با طرح و پردازش مفاهیم دینی به شکلی که از طرف دستگاه دیپلماسی قابل ارائه و پیگیری باشد پایه اساسی گفتمانی نظام جمهوری اسلامی را تقویت کنند.

ظریف با اشاره به گفت‌وگوهای خود با مراجع تقلید و مدیران جامعه المصطفی افزود: این موضوع را به عنوان یکی از تقاضاهای دستگاه دیپلماسی کشور مطرح کردم.

میزان نیاز به سوخت توسط ایران تعیین می‌شود

وزیر امور خارجه در جواب به سوال دیگری با موضوع توافق‌نامه میان ایران و گروه 1+5 گفت: ما همواره گفته‌ایم این جمهوری اسلامی است که نیاز خود را در زمینه سوخت تعیین خواهد کرد؛ گام نهایی هم یک وضعیت دائمی نیست و توافقی در مورد آن صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: نام توافق اخیر هم با دقت انتخاب شده زیرا نقشه راهی را تعیین می‌کند تا بر اساس اهداف مشخص به یک تفاهم برسیم که البته گام نهایی هم دوران مشخصی خواهد داشت؛ اینکه طول دوران نهایی چه میزان باشد جزو مذاکرات است.

ظریف با بیان اینکه گام نهایی حتما شامل برنامه غنی‌سازی باید باشد گفت: غنی‌سازی تا آن زمان هم ادامه خواهد داشت و در نطنز و فردو این کار جریان دارد.

وزیر امور خارجه عنوان داشت: در مرحله نهایی قرار است توافق کنیم که غنی‌سازی در چه چارچوبی باشد؛ همواره اعلام کرده‌ایم که اجازه نمی‌دهیم کسی تشخصی دهد که نیاز ایران چقدر باشد ولی حاضریم گفت‌وگو کنیم؛ اگر قرار باشد برنامه ما تولید سوخت برای منطقه باشد باید این مسئله کاملا تعریف شود.

وی بیان داشت: اصل غنی‌سازی قطعی و غیر قابل مذاکره و پذیرفته شده است؛ این سند یک بیانیه یک طرفه از سوی جمهوری اسلامی نیست و تفاهمی دو طرفه محسوب می‌شود و طرف مقابل این امر را به عنوان یکی از پایه‌های رسیدن به هر نوع راه حلی پذیرفته است.

ظریف تصریح کرد: من مذاکره را در مقابل مطبوعات انجام نمی‌دهم و این کار را در اتاق مذاکره انجام خواهم داد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد قاعده همه یا هیچ در تفاهم‌نامه گفت: تعهدی در این تفاهم‌نامه وجود ندارد و یک سری اقدامات پیش‌بینی شده است؛ در گام نهایی به صراحت گفته شده که بر اساس اختیارات قانونی رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی کارهای بعدی صورت می‌گیرد به همین دلیل حق مجلس در پذیرش یا عدم پذیرش پروتکل الحاقی محفوظ است و مجلس می‌تواند در زمان خودش تصمیم بگیرد که آیا مجموعه امتیازاتی که از این مسیر به دست می‌آوریم مناسب است یا خیر و اگر تشخیص دهند که مناسبت بوده و به نفع کشور است اقدام لازم را انجام خواهند داد.

وی با اشاره به متن توافق با گروه 1+5 اظهار کرد: فعلا گفته‌ایم این توافق همه یا هیچ است؛ برای ما هم مهم است که اگر طرف مقابل هر یک از تعهدات را انجام نداد به این معنا نباشد که طرف دیگر تعهدات خود را به طور کامل انجام دهد؛ حق مجلس در اینجا تصریح شده و مفروض گرفته نشده است.

ظریف با بیان اینکه ما هیچ چیز برای پنهان‌کاری نداریم گفت: بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب قرار است که ما سلاح اتمی نداشته باشیم زیرا این سلاح‌ها مخل امنیت هستند؛ اقتدار جمهوری اسلامی از عزت و استقلال و سخنان تازه آن به دست می‌آید.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در آن زمان مجلس می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا امتیازات به دست آمده کافی هستند یا خیر تا پروتکل را بپذیرد؛ دو سال این پروتکل را اجرا کردیم و مشکلی به وجود نیامد زیرا هرچه در ایران بیشتر جستجو کنند حقانیت ما در نرفتن به سمت سلاح هسته‌ای بیشتر ثابت می‌شود ولی مهم این است که حسن نیت طرف مقابل مشخص شود و مجلس هم در زمان مناسبت تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی در مورد سوال دیگری مبنی بر ارتباط میان دستگاه دیپلماسی و حوزه‌های علمیه عنوان داشت: محتوای استقلال ما باید از کانون‌های اندیشه که حوزه علمیه یکی از مهمترین و اصیل‌ترین آنهاست استخراج شود و برای استفاده از این ظرفیت توافق کردیم که مجموعه‌ای از اساتید روابط بین‌الملل که به مفاهیم مدرن مسلط هستند و ادبیات بین‌المللی را هم می‌شناسند و تعهد اسلامی هم دارند در خدمت گروهی از فضلای حوزه گروهی کاری را با هدف مفهوم‌سازی و نظریه‌پردازی تشکیل دهند.

ظریف در مورد روابط میان ایران و همسایگان خود گفت: برنامه دولت این است که ما خواهان روابط خوب با همه همسایگان هستیم و هیچ دلیلی برای نگرانی آنها نمی‌بینیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مشکلی ساختگی در مورد ایران شایعه می‌شود تا سیاست‌های سرکوب‌گرانه رژیم صهیونیستی با دارا بودن 200 کلاهک هسته‌ای پوشش داده شود تصریح کرد: این رژیم باید هم که نگران باشد زیرا سال‌ها میلیاردها دلار هزینه و از هر نوع سیاست تهدید و تطمیع استفاده کردند تا خطر ایران هسته‌ای را ترویج کنند و اکنون می‌بینند که این هدفشان در حال از دست رفتن است؛ همسایگان ما دلیلی ندارد که نگران باشند و این کشورها باید بدانند که ارتباط با آنها در اولویت سیاست خارجی ایران است؛ سفرهایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس در این زمینه خواهم داشت.

وی ادامه داد: معتقدیم که تمام ظرفیت‌های موجود کشور از جمله شخصیت‌های نظام جمهوری اسلامی سرمایه‌های این کشور هستند و از همه این سرمایه‌ها باید برای پیشبرد منافع ملی استفاده شود.

وارد نبردی دیپلماتیک و نفس‌گیر خواهیم شد

ظریف خاطرنشان کرد: هدف مذاکرات ما بهبود رابطه نیست؛ هدف ما حل مشکل هسته‌ای است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مردم ایران از سابقه غرب و آمریکا در ایران ناراحت و خشمگین هستند و این سابقه سبب شده است که مردم اعتمادی به این کشور نداشته باشند و این اعتماد بسیار کمرنگ است؛ فرصتی به کشورهای غربی داده شده و در حقیقت آنها در جریان یک آزمایش تاریخی هستند و باید دید آیا در سیاست‌های آنها تغییری پیدا می‌شود یا خیر.

وی افزود: قرار است این شش ماه دوران اعتمادسازی برای دوران‌های دشوار بعدی باشد؛ مرحله دشوار کار هنوز آغاز نشده و تازه می‌خواهیم وارد مذاکراتی شویم که بسیار سخت‌تر است زیرا فعلا از روند افزایش تحریم‌ها جلوگیری و تحریم‌ها ترک‌ خورده‌اند؛ به متانت، صبر، دعا و حمایت مردم نیازمندیم، باید کمربندها را ببندیم و وارد نبردی دیپلماتیک و نفس‌گیر شویم که با عنایت خدا، توسل به اهل بیت(ع) و حمایت رهبری، مراجع تقلید، روحانیت و مردم تا رسیدن به هدف این راه ادامه خواهد یافت.

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین