کد خبر: ۲۲۱۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰

قبر استاد شهریار نم کشید/تصاویر

مقبرة الشعرای تبریز يكي از معدود نمادهاي معرفي این شهر تاريخي است كه این مکان فرهنگی، تاریخی از 40 سال پیش قرار است تبدیل به پردیس فرهنگی همچون حافظیه و سعدیه شیراز شود ولی متاسفانه هنوز خبری از پردیس نیست و با گذشت زمان هم یادمان مجموعه در حال فرسوده شدن و تخریب است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقبرة الشعرای تبریز که هر ايراني با ديدن تصوير اين مكان، نام پرآوازه و قدمت تبريز بر ذهنش خطور مي كند، این روزها وضعیت مطلوبی ندارد و مشخص نیست چه موقع رویای مردم آذربایجان در پردیس شدن و بهبود وضعیت آن به واقعیت تبدیل خواهد شد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت اجرایی پروژه توسعه این مکان فرهنگی به محله سرخاب تبریز که یکی از محله هایی است که در بافت قدیمی تبریز قرار دارد و وجود مقبرة الشعرا ارزش و قدمت آن را دو چندان کرده است، می روم.

گویی مدرن شدن تبریز هنوز به محله سرخاب نرسیده است، نمونه اش مغازه خرده فروشی است که خیلی توجهم را به خودش جلب کرده است، چرا که با مغازه های نقاط دیگر شهر تفاوت زیادی دارد، از پیرمرد ریش سفید صاحب مغازه که جلوی مغازه قدیمی و جالب خود نشسته است، از قدمت مقبرة الشعرا می پرسم که می گوید: در روزگاری محله سرخاب گورستان متروکی داشت که شاعران و بزرگان فرهنگی و تاریخی زیادی در خاک آن آرام خفته بودند و به جهت آنکه این مکان مناسب شان و منزلت خفتگان در خاک نبود، دولت در حدود سال 1350 تصمیم گرفت که این مکان را مناسب سازی کند.

ساخت و سازهای بدون بازده جایگاه مقبرة الشعرا را به خطر انداخته است

حاج علی همچنین ادامه داد: البته بعد از سالیان زیادی یک یادمان و مکانی برای فروش کتاب و اقلام فرهنگی زیر این مکان ساخته شد ولی زیاد بزرگ و شایسته جایگاه تاریخی تبریز نبود و با این حال تورهای دانش آموزی و دانشجویی زیادی از شهرهای مختلف به اینجا می آمدند و از این مکان دیدن می کردند.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر بعضی اوقات این مکان برای ساخت و ساز به روی گردشگران بسته می شود، افزود: دیگر مقبرة الشعرا جایگاه سابق را کم کم دارد از دست می دهد و خبری از آن صد ها دانش آموز و دانشجویی که هر روز به اینجا می آمدند، نیست، چرا که در اکثر روزها این مکان به خاطر ساخت و ساز بسته است.

به گزارش مهر، با حاج علی خداحافظی می کنم و به سراغ دیگر شهروند تبریزی ساکن در محله سرخاب می روم،‌ رضا یوسف پور با اشاره به اینکه در چند سال گذشته پیمانکار اداره کل ارشاد اسلامی در حال تخریب و ساخت و ساز مجموعه ی مقبرة الشعرا است، می گوید: مقبرة الشعرای تبریز یکی از مقبره های بنام این شهر است که شهرت جهانی دارد و چندین سال است که این مقبره در حال مرمت و بهسازی است و می توان گفت این پروژه عظیم قدمت تاریخ دارد.

 


سقف مقبرة الشعرا چکه هم می کند/ نماد فرهنگی تبریز در بلاتکلیفی است

یوسف پور با اشاره به اینکه فرسودگی یادمان اصلی مقبرة الشعرا در سال های اخیر بسیار مشهود و واضح دیده می شود، ادامه داد:شنیده ام سقف مقبرة الشعرا در بارش باران چکه هم می کند و برای همین مسئولان مجبور شدند تا مدتی در مقبره الشعرا را به روی گردشگران داخلی و خارجی ببندند تا این نواقص برطرف شود.

وی همچنین با بیان اینکه این روزها مقبرة الشعرای تبریز، حال و روز خوشی ندارد و طرح توسعه آن مدت هاست که در بلا تکلیفی مانده است، افزود:‌ پیمانکار و کارگران در اکثر روزها مشغول کار نیستند و فقط چند نگهبان در اینجا حضور دارند.

این جوان تبریزی با انتقاد از مدیرانی که تحریم ها و نبود اعتبار را بهانه ی کم کاری ها اعلام می کنند، گفت:‌ درست است که بعضی طرح ها به دلیل کمبود اعتبار پیشرفت مناسبی ندارد ولی این طرح و توسعه آن از اهمیت ویژه ای برای شهر اولین ها برخوردار است، چرا که شهرهایی مثل شیراز و اصفهان یادمان های عظیمی برای بزرگان ادبیات خود ساخته اند ولی متاسفانه با اینکه ما شاعر و فرهیخته زیادی در آذربایجان داریم، ولی یادمانی مثل حافظیه و سعدیه در تبریز وجود ندارد.



مقبرة الشعرا جایگاه خود را در جذب گردشگر از دست داده است

در خصوص تاخیر اجرای پروژه ی توسعه ی مقبره الشعرا و تاثیر آن بر کاهش گردشگر در آذربایجان شرقی گفتگویی با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري استان ترتیب می دهم.

تراب محمدی با اشاره به اینکه از سال1352با دستور استانداری وقت و اداره فرهنگ و هنر رژیم سابق ایده و طرح بنای یادمان مقبره الشعرا و احداث پارک و در ادامه آن ایجاد پردیس در محله سرخاب مطرح شد، گفت: در سال های گذشته مقبرة الشعرا يكي از نقاط ثابت در برنامه بازديد ميهمانان و گردشگران داخلي و خارجي در طول سال قرار داشت.

وی همچنین ادامه داد: ولی متاسفانه به خاطر ساخت و ساز و طرح توسعه این مکان که نزدیک به 10 سال است روی آن کار می شود، هر سال گردشگر نسبت به سال گذشته کاهش یافت و اکنون دیگر مقبره الشعرا جایگاه بی نظیر خود را در جذب گردشگر از دست داده است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید در خصوص مقبرة الشعراء جوابگو باشد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري استان با اشاره به اینکه سازمان متبوعش هیچ تعهد و مسئولیتی در قبال این طرح ندارد، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری و مسئول این طرح است و باید آنها جوابگوی مردم باشند.

وی همچنین افزود: تعداد بازدید کنندگان از این مکان فرهنگی و ادبی نسبت به ارزش و قدمت جهانی آن بسیار کم است و سازمان میراث فرهنگی سعی می کند با تکیه بر راههای مختلف این مکان ادبی را به گردشگران معرفی کند.

کاش در آن زمان شهرداری مسئولیت اجرای پروژه را بر عهده می گرفت

البته در این بین شهردار سابق تبریز نیز با انتقاد از سرعت کم پروژه و نیاز جدی تبریز در داشتن پردیسی شایسته ادیبان این شهر گفت: در آن زمان که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت این طرح را بر عهده گرفت، فکر اشتباهی بود چرا که این اداره کل تجربه و مسئولیت طرح عمرانی را نداشت.

علیرضا نوین با اشاره به اینکه کاش در آن زمان شهرداری تبریز مسئولیت اجرای پروژه را بر عهده می گرفت، افزود: مقبرة الشعرا نماد شهر تبریز است و نابودی و تخریب آن تبعات سنگینی بر تاریخ و فرهنگ آذربایجان خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از دیگر سازمان ها و ادارات هم کمک بگیرد، گفت: شهردار جدید و شورای اسلامی در این خصوص می توانند کمک بزرگی به اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی کنند.

نوین همچنین ادامه داد: البته در چند سال گذشته با همکاری شهرداری منطقه 8 چند مسیر گشایی در اطراف مقبرة الشعرا انجام شد که متاسفانه این پروژه ها هم به صورت نصفه کاره رها شده است.



26 میلیارد ریال برای طرح توسعه مقبره الشعرا هزینه شده است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز که به عنوان اصلی ترین مقصر کندی این طرح در آذربایجان شرقی شناخته شده ، گفت: توسعه مقبرة الشعرا از سال 87 آغاز شد و شامل گالری، آمفی تئاتر،‌کتابخانه و توسعه‌ محوطه‌ ساختمان اصلی مقبرة الشعرا است که تنها 15 درصد پیشرفت داشته است.

علی داننده با اشاره به اینکه اصلی ترین عامل کندی پروژه نبود اعتبارات لازم بود، گفت: 26 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است و از سال گذشته نیز به علت محدودیت اعتبارات عمرانی مبلغ تخصیصی محدودتر شده است.

وی با اشاره به اینکه تعميرات، مقاوم‌سازي و بهسازي ساختمان اصلي مقبرة ‌الشعرا و بهسازي محوطه‌ آن همواره دغدغه ی این اداره کل بوده است، گفت: توليد محتواي فاخر و ماندگار فرهنگي و نمايش آن‌ها در اين محل از دیگر اهداف اجرای این طرح بوده است.

نفوذ آب به ساختمان اصلی در هنگام بارش باران مرتفع شده است

داننده با تایید رطوبت دادن ساختمان اصلي كه مردم نیز به آن اشاره داشتند، ادامه داد: رطوبت ساختمان اصلی در هنگام بارش باران و نیز در دیگر ایام همواره بنا را تهديد مي‌كرد و به ناچار مجبور شدیم تا چاره ای برای این طرح بیندیشیم.

وی با تاکید بر اینکه تعمیرات نمای مقبرة الشعرا انجام شده و در سال گذشته پایان کار داده شده است، افزود: توسعه‌ي فضاي اصلي مقبره بيش از 2000 متربع؛ گالري 1438 مترمربع، آمفي تئاتر 2140 مترمربع و كتابخانه 2044 متر مربع است.

داننده همچنین ادامه داد: مطالعات اين طرح از سال 1378 شروع شد و در سال 1381 به پايان رسيد که در دور اول سفر دولت نهم، اجراي طرح مصوب و مقرر شد رديف اعتباري مستقلي براي آن ايجاد و توسط دفتر طرح‌هاي عمراني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اجرا شود که اين رديف بالاخره در سال 1387 ایجاد شد ولی با توجه به اينكه مطالعات به بازنگري‌هاي اساسي نياز داشت، اجراي پروژه توسط وزارت متبوع به استان تفويض شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه زيربناي طرح و تغييرات قيمت انجام خدمات و مصالح جهت اتمام پروژه و سقف هزينه‌هاي انجام ‌گرفته کاملا مشخص است و کسی نمی تواند بر اجرای طرح عیب و ایراد بگیرد، گفت: پيگيري از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین بنياد مسكن انقلاب اسلامي براي تامين اعتبار مورد نياز در حال انجام است.

با این حال طرح توسعه ی مقبرة الشعرا که علاوه بر قدمت تاریخی، معرف فرهنگ و ادب تبریز و آذربایجان است، گرچه گستردگی و هزینه های برخی پروژه های عظیم عمرانی را ندارد ولی با این اوصاف بیش از 40 سال در کش و قوش بوده است و اعتبارات تخصیص یافته همچنان به گفته مسئولان ناکافی بوده و متاسفانه تاریخ بی نظیر آذربایجان این چنین در پشت حصارها، آرام خفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین