کد خبر: ۲۲۱۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
شباهت حوزه مالی دولت با کشاورزان دیمکار!

تکالیف سنگین سازمان مدیریت در حوزه مالی؛ تخریب‌هایی که باید ترمیم شود

رشد قابل توجه درآمدهای نفتی و ولخرجی‌های بی‌برنامه دولت‌های گذشته بدون توجه به روند کاهشی اتکا به درآمدهای مالیاتی به حدی بی ثباتی و بی انضباطی مالی دولت را افزایش داد تا اکنون در آستانه احیا سازمان مدیریت و برنامه ریزی، این سازمان مکلف به بازسازی ساختار مالی و برقراری ثبات در این حوزه باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: از سال 1327 که سازمان برنامه برای نخستین بار با تصویب برنامه هفت ساله عمرانی اول پایه گذاری شد تا زمانی که مطابق مصوبه اسفندماه 1378 از ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه وقت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی شکل گرفت، محور اصلی وظایف آن مراقبت و نظارت بر اجرای برنامه و بودجه همچنین نظارت بر حفظ انضباط و ثبات مالی بود.

به گزارش ایسنا، اما در حالی بنابر اعتقاد رییس جمهور دولت نهم این سازمان با بیش از55 سال فعالیت تحت عناوین مختلف، منحل و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین معاونت توسعه مدیریت جایگزین آن شد که همواره این تاکید از سوی صاحبنظران وجود داشت که علی رقم کاستی‌های سازمان مدیریت، عملکردها نشان می‌دهد که معاونت برنامه ریزی نتوانسته وظایف خود را در حوزه مالی، بودجه ریزی و برنامه ریزی اجرایی کند به طوری که معاون برنامه ریزی دولت یازدهم معتقد است عدم تعادل شاخص های کلان اقتصادی به خصوص رشد اقتصادی منفی در سال های اخیر نتیجه بی انضباطی و بی ثباتی مالی دولت است.

از سویی دیگر در کنار انتقاداتی که به بخشی از عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی در زمان فعالیت آن همچنین تفکر افرادی که در سالیان طولانی سازمان برنامه را مخل توسعه و مانع اختیارات دولت دانسته اما به صراحت برای برچیدن آن اقدام نکردند بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر رییس جمهور که عملکرد بر مبنای برنامه و عقلانیت را از محورهای برنامه خود اعلام کرده است قصد دست یابی به نظام تصمیم گیری آگاه و معطوف به برنامه دارد باید سازمان مدیریت و برنامه ریزی را به عنوان بازوی قدرتمند فکری خود قرار دهد.

این در حالی است که دولت یازدهم از ابتدا و حتی پیش از حضور خود در اداره کشور بر تشکیل سازمان مدیریت تاکید و در دستور کار قرار داد در عین حال اهمیت و جایگاه این سازمان در بدنه دولت زمانی پررنگ تر از قبل می شود که رییس جمهور روحانی در روزهای اخیر در اعلام گزارش عملکرد 100 روزه دولت، به بیان انتظارات خود از سازمان مدیریت برای ترمیم حوزه مالی تخریب شده کشور پرداخت.

 

توقعات رییس جمهور از سازمان مدیریت و برنامه ریزی

بر این اساس از آن جایی که نظام های آمار، اطلاعات و سیاست گذاری، نظام بکارگیری کارشناسان درون دولت و نخبگان جامعه برای تصمیم سازی همچنین نظارت در درون قوه مجریه درسال های گذشته دچار تخریب جدی شده و نیازمند بازسازی و مرمت اند رییس جمهور ماموریت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی را احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان راهبردی برای بازسازی این امور تعیین کرد.

ثبات رفتار مالی دولت

از دیگر توقعات روحانی از نوبخت و معاونت تحت مدیریتش این است تا قاعده‌ای با ثبات برای رفتار مالی دولت تهیه کند تا از بودجه های نوسانی، عاملی برای حضوردولت در بی ثباتی اقتصادی تبدیل نشود.

به تعبیر رییس جمهور رفتار دولت در حوزه مالی تفاوتی با کشاورزان دیمکار ندارد چرا که هرگاه باران ببارد یعنی قیمت نفت افزایش یابد اوضاع بر وفق مراد است و با کاهش درآمدهای نفتی خشکسالی می‌شود از ارایه خدمات خبری نیست. از این سازمان مدیریت باید به تعهدات مالی دولت سرو سامان داده و بدهی‌های آن به پیمانکاران را در نزدیک ترین زمان ممکن تسویه کند چرا که رییس جمهور ما بر رفتار باثبات و منضبط مالی دولت مصر است همان طوری که معاون برنامه ریزی نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده و دید گاهی نزدیک به وی دارد.


تعیین تکلیف طرحهای عمرانی و نیمه تمام

اما با توجه به اینکه سال هاست اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی از اقبال چندانی برخوردار نبود و اغلب بودجه دیده شده برای این امر در میانه راه به سمت صرف برای هزینه های جاری تغییر جهت می دهد تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی و نیمه تمام در بسیاری از نقاط کشور از دیگر تعهدات معاونت برنامه‌ریزی یا با عنوانی دیگر سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مقابل رییس جمهور خواهد بود.

این در حالی است که وی معتقد است به جای کلنگ زنی پروژه‌های جدید می بایست بهره‌وری در طرح‌های تمام شده قبلی و یا اتمام طرح های عمرانی نیمه تمام جایگزین شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین