کد خبر: ۲۲۱۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸

نخست‌وزیر تایلند گریخت

مقام‌های دولت تایلند اعلام کردند،‌ صدها معترض خشمگین صبح امروز (یکشنبه) به سمت مکانی که نخست‌وزیر تایلند حضور داشت، حمله کردند و یینگلاک شیناواترا را مجبور کردند که به سرعت محل را به مقصد نامشخصی ترک کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقام‌های دولت تایلند اعلام کردند،‌ صدها معترض خشمگین صبح امروز (یکشنبه) به سمت مکانی که نخست‌وزیر تایلند حضور داشت، حمله کردند و یینگلاک شیناواترا را مجبور کردند که به سرعت محل را به مقصد نامشخصی ترک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ طبق اعلام مقامات یینگلاک شیناواترا،‌ نخست‌وزیر تایلند امروز صبح در یک مقر نظامی حضور داشت که معترضان حمله خود را آغاز کردند. پلیس ضد شورش تایلند چندین گاز اشک‌آور در نزدیکی ساختمان کلیدی دولت که دفتر نخست‌وزیر و وزرای کابینه وی است، شلیک کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که در جریان درگیری‌های شنبه شب دو تن کشته و بیش از ۴۵ تن زخمی شدند.

پیشتر شبکه خبری بی.بی.سی در خبری فوری اعلام کرد، پلیس ضد شورش تایلند برای جلوگیری از ورود حجم گسترده‌ای از معترضان به دفتر نخست‌وزیر و وزرای کابینه‌ی وی، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرده‌ است. نیروهای امنیتی نیز در پشتیبانی از نیروهای ضد شورش،‌ اطراف ساختمان‌ اصلی دولت را محاصره کرده‌اند.

امروز هشتمین روز آغاز درگیری‌ها در تایلند است؛ اعتراضاتی که در ابتدا بر علیه فرمان عفو سیاسی شکل گرفت. مجلس نمایندگان تایلند اخیرا قانون جنجال‌برانگیز عفو عمومی زندانیان سیاسی را در میان اعتراض بسیاری از نمایندگان و مردم با ۳۱۰ رای موافق به تصویب رساند. این لایحه برای اجرایی شدن نیازمند تایید مجلس سنا نیز هست. مردم معترض و سیاستمداران مخالف تصویب این لایحه، این مصوبه را زمینه‌ساز فرار تاکسین شیناواترا از مجازات تعبیر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، در پی تایید مرگ یک دانشجوی ضد دولتی تایلند، جسد یکی از پیراهن قرمزهای حامی دولت تایلند که یک سرباز ۲۳ ساله است، اواخر شنبه شب در حالی کشف شد که وی به واسطه جراحات ناشی از اصابت گلوله جان باخته بود. به این ترتیب، تعداد تلفات درگیری‌های خشونت بار خیابانی در بانکوک به دو تن رسید.

در پی جلوگیری از وقوع درگیری‌های خشونت بار بعدی پیراهن قرمزها که راهپیمایی گسترده‌ای را با معترضان ضد دولتی در خیابان‌های تایلند به راه انداخته بودند، امروز (یکشنبه) اعلام کردند که در استادیومی در بانکوک به تظاهرات خود پایان می‌دهند و به حامیان خود تاکید کردند تا به خانه‌های خود بازگردند.

سخنگوی رهبر پیراهن قرمزها مدعی شد که چهار حامی این گروه و یک دانشجو در جریان درگیری‌های شنبه شب جان باختند.

تخمین زده می‌شود که ۷۰ هزار حامی پیراهن قرمزها روز شنبه در استادیوم راجامانگالا در پایتخت حمایت خود را از دولت این کشور ابراز داشتند. در جریان تظاهرات خشونت بار روز شنبه صدای شلیک گلوله و انفجار شنیده شد. اولین قربانی تظاهرات روز گذشته یک جوان ۲۱ ساله بود که از ناحیه قفسه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. هنوز مشخص نیست که چه کسی این تیراندازی را انجام داده است.

یینگلاک که روز پنج‌شنبه هفته گذشته از رای عدم اعتماد مجلس این کشور جان سالم به در برد،‌ تاکنون نتوانسته در سرکوب معترضان موفق عمل کند. مخالفان، وی را به سوءاستفاده از اکثریت حزبش برای تصویب قوانینی که قدرت پشت پرده برادرش تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین تایلند را افزایش می‌دهد،‌ متهم می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین