کد خبر: ۲۲۲۲۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷

همزمان با سالگرد فاجعه شین‌آباد؛ خطر از بیخ گوشمان گذشت!

نزدیک‌ترین روز کاری به سالگرد حادثه جانسوز شین‌آباد که به جان باختن دو دانش‌آموز و آسیب‌دیدگی شدید چند تن دیگر منجر شده بود، با خبری به پایان رسید که خوش‌بختانه ختم به خیر شد اما اگر بگوییم نشانه‌های ریشه دواندن سهل‌انگاری نسبت به بدیهی‌ترین اصول ایمنی در آن نهفته، سخنی به گزاف گفته نشده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پانزده آذر ماه ۹۱ حادثه‌ای در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد از توابع پیرانشهر رقم خورد که یکی از تلخ‌ترین حوادث دانش‌آموزی کشور است؛ اکنون خبر می‌رسد که به فاصله یک سال از آن رویداد، خطری به مراتب بزرگ‌تر در کمین دانش‌آموزان دختر یکی دیگر از شهرهای غربی کشورمان بوده که خوش‌بختانه به خیر گذشته است.

روز گذشته (شانزدهم آذر ماه)، نزدیک‌ترین روز کاری به سالگرد حادثه جانسوز شین آباد که به جان باختن دو دانش‌آموز و آسیب دیدگی شدید چند تن دیگر منجر شده بود، با خبری به پایان رسید که خوش بختانه ختم به خیر شد؛ اما اگر بگوییم نشانه‌های ریشه دواندن سهل‌انگاری نسبت به ساده‌ترین اصول ایمنی در آن نهفته، ‌سخنی به گزاف گفته نشده است..



‌۳۶ دانش آموز دختر یک دبیرستان دخترانه نمونه دولتی در مریوان بر اثر استنشاق منوکسید کربن مسموم ‌و به بیمارستان شهر منتقل شدند تا ‌درمان شوند. مدیر آموزش‌و‌پرورش این شهرستان، شب گذشته با تأیید خبر به ایرنا گفن: ۲۸ دانش‌آموز با مداوای سرپایی از بیمارستان مرخص و هشت تن نیز پس از سه تا چهار ساعت ترخیص شدند. خوشبختانه هیچ یک از دانش آموزان دچار مصدومیت جدی نشده‌‌ و وضعیت همه آن‌ها خوب است و هم اکنون در منازل خود هستند.

عبدالحمید فرجی در توضیح چرایی وقوع این حادثه‌ گفت: جدا شدن لوله بخاری در یکی از کلاس‌ها، عامل مسمومیت این ‌دانش‌آموزان بود.

‌گویا در سالگرد رویداد دردناک مدرسه شین‌آباد، بار دیگر حادثه‌ای ناشی از نقص فرآیند گرمایش کلاس درس می‌رفت که فاجعه آفرین شود که بخت یارمان بود و این گونه نشد، ولی اگر بدانیم کلاس درسی که حادثه در آن رقم خورده، تنها یکی از ۱۵۰ هزار کلاس درسی در کشورمان است که به سیستم گرمایش استاندارد مجهز نیستند، چندان هم نمی‌توان گفت که خطر از بیخ گوشمان گذشته است.

دکتر جواد نوفرستی، رئیس کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش ناشی از گاز CO در این باره می‌گوید: با شنیدن اخباری از این دست، باید بگوییم کاش پیام «پیشگیری ساده‌تر یا کم هزینه‌تر از درمان است» را باور می‌کردیم که اگر این مهم روی می‌داد، «اطمینان از کارکرد درست دودکش» و «ورود مستمر هوای تازه»، دو اصل کلیدی برای در امان ماندن از گاز گرفتگی و مرگ خاموش، فراموش نمی‌شد.



عضو شورای سیاستگذاری انجمن جوامع ایمن کشور می‌افزاید: آنچه در این رویداد‌ها بااهمیت به نظر می‌رسد و کمتر به آن پرداخته می‌شود، درس گرفتن از حادثه به جای پرداختن به جزئیات آن است، زیرا بنا بر آمار، سیستم گرمایش ۱۵۰ هزار کلاس درس در کشور، هنوز به سطح استاندارد نرسیده که امیدواریم پیش از آنکه‌ حادثه دیگری در یکی از این کلاس‌ها رخ دهد، به انجام برسد؛ اما باید تا آن زمان‌ با اتکا به اصول ایمنی، از رخدادهای احتمالی پیشگیری کنیم.

به گزارش تابناک، این استاد دانشگاه در پایان بار دیگر با تأکید بر ساده و کم هزینه بودن به‌کارگیری تدابیر پیشگیرانه، می‌گوید: اگر به گفته نماینده محترم شهرستان پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی دقت کنیم که گفته بود، هزینه درمان دانش‌آموزان عزیز مصدوم حادثه شین آباد، سالی ۲ میلیارد تومان است، کار سختی نیست که با یک محاسبه ساده نتیجه‌گیری کنیم ‌با صرف چنین هزینه‌ای، می‌توان سالیانه دویست مدرسه مشابه مدرسه شین آباد را به سیستم گرمایش ایمن مجهز کرده و مانع شد تا خدای ناکرده حادثه مشابهی رخ بدهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین