کد خبر: ۲۲۲۶۱۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶

یونسی: کثرت در عین وحدت، مبنای توحیدی ماست/تفاوت‌های قومی و مذهبی، خطر نیست

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان اینکه "کثرت در عین وحدت مبنای توحید دینی ماست"، اظهار کرد: ملت ایران واحد است اما جلوه‌های گوناگون دارد که همه آنها فرصت هستند و هیچ‌کدام از این تفاوت‌های قومی، خطر نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی در سیمنار تخصصی «برند ملی،‌ هویت یک ملت» در سالن آفتاب مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه انسان‌ها و همه ملت‌ها در یکسری جهات مشترک هستند اما هر ملتی برای خود برند و تراز جداگانه دارد.

وی با بیان اینکه "همه انسان‌ها می‌توانند یک سخن و پیام داشته باشند که تراز برند بشر یا به تعبیر قرآن برند خدا نام دارد"، توضیح داد: آنجا که همه انسان‌ها یک پیام و یک سخن دارند، آن سخن متعلق به خداست؛ به طور مثال همه انسان‌ها صدق و راستی را خوب و ظلم و دروغ را بد می‌دانند در حالی که هیچ‌کس به انسان نیاموخته است که ظلم بد است.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان اینکه "آنچه انسان را آفریده، در نهاد ما نهادینه کرده که دروغ و ظلم بد است و این برند خداست"، تصریح کرد: ارزش‌ها و برندهایی در همه جهان پایدار هستند که این ویژگی را داشته باشند و مجامع بین‌الملل نیز با این هدف ساخته شده‌اند اما تا رسیدن به هدف نهایی،‌ بشر راه طولانی در پیش دارد.

یونسی با بیان اینکه "همه انسان‌ها با هر زبان،‌ ارزش‌ها و برند خداوندی را می‌فهمند"، گفت: اگر ارزشی به عنوان دین باشد این وصف نداشته باشد دین و حکم خدا نیست چون برخلاف فطرت و ذات خداوند است.

وی با اشاره به اینکه "واحدی به نام ملت ایران داریم و این ملت، ساخته نشده بلکه وجود داشته است"، اظهار کرد: در ادبیات سیاسی و جامعه‌شناسی از ملت‌سازی صحبت می‌شود و اینکه آنچه مانع توقف ملت ایران می‌شود باید از بین برد و در زمان پهلوی به نام ملت و ملیت‌سازی به جان خیلی از اصالت‌ها و ارزش‌ها که مطلق به ملت ایران بود افتادند و آقای رضا شاه رقبای خود که مدعیان حاکمیت ملی بودند با عنوان ضد ملی از میدان به در کرد.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی افزود: آنچه به نام ملت‌سازی اتفاق افتاد، یک دروغ بزرگ بود چون ملت ایران وجود داشته است، حتی قبل از آن که ملت آمریکا‌، کانادا،‌ عراق، برزیل یا پاکستان وجود داشته باشد.

یونسی با اشاره به برخی نگرانی‌ها مبنی بر اینکه تفاوت‌های قومی و مذهبی برای ملت و امنیت ایران خطرناک است، این نگرانی‌ها را توهم‌آمیز و دروغ توصیف کرد و گفت: خداوند بر تفاوت‌آفرینی افتخار می‌کند و در این راستا به خود مدال داده است و انسان‌ها را متفاوت آفریده است، پس این تفاوت آیه و نشانه خداست و تهدید نیست و باید از این فرصت و مزیت استفاده کرد چون تفاوت‌های قومی رنگ‌های متعدد، یک تابلوی زیبا هستند.

وی با بیان اینکه "کثرت در عین وحدت، مبنای توحید دینی ماست"، خاطرنشان کرد: ملت ایران و احد است اما جلوه‌های گوناگون دارد که همه آنها فرصت هستند و هیچ‌کدام از این تفاوت‌های قومی، خطر نیست.

به گزارش ایسنا، یونسی در پایان تاکید کرد: باید عُرضه داشته باشیم و از تفاوت‌های موجود در جامعه به عنوان فرصت استفاده کنیم. در این راستا باید مدیریت ملی از این ظرفیت بهره بگیرد تا معلوم شود راز و رمز این تفاوت‌ها چیست چون تعدد در جلوه‌هاست و وحدت در ذات ایران است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین