کد خبر: ۲۲۳۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
هزینه و فایده سفر خاتمی به ژوهانسبورگ چه بود؟

از خاتمی جاسوس تا خاتمی سرمایه ملی

آیا او حرف ناسنجیده و بر خلاف منافع ملی را در این سفر مطرح می ساخت، آیا او با بیگانگان رابطه مخفی برقرار کرده و اسرار هویدا می کرد!!!! آیا امکان داشت او به خارج از کشور فرار کرده و در قالب اپوزیسیون قرار بگیرد؟ آیا او با رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرده و خطوط قرمز جمهوری اسلامی را نقض می کرد؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عبدالرضا کنی: خبر از سوی منابع رسمی تایید نشده؛ همانند بسیاری از خبرهایی که غیر رسمی است اما حقیقت دارد و تبعاتش متوجه مردم و نظام و کشور می شود. چه فرقی هم می کند؟ غیر رسمی یا رسمی، تایید شده یا تایید نشده، مهم آنست که محمد خاتمی لیدر جریان اصلاحات، مبدع طرح گفت و گوی تمدن ها، رئیس جمهور هشت ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، وزیر پیشین ارشاد اسلامی، مسئول تبلیغات ستاد جنگ در دوران دفاع مقدس، رئیس کتابخانه ملی، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ با نظر شهید بهشتی، عضو حلقه مبارزین همیشه همراه با سید احمد خمینی، مدیر مسئول موسسه مطبوعاتی کیهان با حکم امام راحل، فرزند فاضل و با تقوای بنیانگذار انقلاب، اجازه خروج از کشور نیافت!.

 براستی چه کس یا کسانی تا این میزان در رسته ها و رتبه های عالی و مختلف و متکثر به انقلاب و مردم و کشور خدمت کرده است، سید محمد خاتمی که نقد جوانی برای باروری نهال انقلاب گذاشته و در عالی ترین سطوح ممکن و به عنوان دومین شخصیت عالی کشور، هشت سال سکان دار قوه مجریه کشور بوده و ریاست شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشته اکنون نامحرم است!، اکنون امنیت سوز است؟! اکنون مخل امنیت کشور است؟ وی اکنون حتی اجازه اعمال بدیهی ترین حقوق شهروندی را نداشته و نمی تواند به سفر خارجی برود؟

 خاتمی چگونه دلسوزی و برادری خود را اثبات کند؟ همه خدمات پر شمار و سه دهه ای وی در مناصب مختلف به کنار، جملات بی بدیل و احترام و اعتقاد بزرگان و بنیانگذاران انقلاب به وی را هم نادیده میگیریم، شان خاص وی در میان توده های مردم و احترام و اقبال به وی را نیز به کناری می نهیم آیا او در بزنگاه های بس خطیر در جهت اتفاق و تزاحم میان ملت و حکومت گام برنداشته و ملامت نکشیده و حرف نشنیده و دلبستگی خود به انقلاب و نظام را به اثبات نرسانده است؟

آیا می توان منکر نقش وی در خلق حماسه سیاسی 24 خرداد شد؟آیا جایگاه و شان بین المللی محمد خاتمی در اینگونه اقدامات لحاظ می شود؟

 آیا سفر خاتمی به آفریقای جنوبی مخل امنیت ملی کشورمان بود؟ آیا خاتمی می خواست از ایران فرار کند و به اپوزیسیون بپیوندد؟؟؟ کسی که بیشتر از هر فردی آماج حملات دشمنان خارج نشین بوده، چرا که آنان در فضای بیرونی زندگی کرده و نیک می دانند افرادی چون خاتمی چه نقش تاثیر گذاری در بالابری جایگاه جمهوری اسلامی در نزد افکار عمومی جهانیان دارند و تبلغیات زهرآگین و مسموم آنان را خراب می کنند.

 البته این یک فرصت سوزی تاریخی ومرسوم و مسبوق به سابقه در کشور ماست که سرمایه های انسانی و بزرگان تاریخی خود را چه در موعد حیات و چه بعد از ممات آنگونه که بایسته و شایسته است قدر نمی دانیم. نشان به آن نشانی که غرب با تاریخ چند صد ساله در پی الگوسازی با اندوخته های کمینه خود است و مشاهیر قلیل خود را در بوق و کرنا می کند و ما که چنین سرمایه هایی داریم آنان را به ثمن بخس هدر میدهیم.

 باز گردیم به اصل ماجرا، یعنی موضوع سفر سید محمد خاتمی به ژوهانسبورگ برای شرکت در مراسم نلسون ماندلا که ممکن و میسر نشد.

 در هر اقدامی بطور عقلانی باید حساب هزینه و فایده عمل لحاظ گردیده و بر این اساس آن فعل و انفعال را به انجام رسانده یا از مبادرت به آن سر باز زد.

 هزینه های سفر خاتمی به ژوهانسبورگ ازنظر مخالفین چه بود؟ آیا او حرف ناسنجیده و بر خلاف منافع ملی را در این سفر مطرح می ساخت، آیا او با بیگانگان رابطه مخفی برقرار کرده و اسرار هویدا می کرد!!!! آیا امکان داشت او به خارج از کشور فرار کرده و در قالب اپوزیسیون قرار بگیرد؟ آیا او با رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرده و خطوط قرمز جمهوری اسلامی را نقض می کرد؟

 بر ما خورده نگیرید، این نکات عجیب و البته بی سر و ته که هیچ کدامش ذره ای تطابق با سوابق و مشی و منش خاتمی ندارد؛ تنها پیش فرض های بود که ما توانستیم آن را به عنوان احتمال مخالفت با سفر خاتمی ذکر کنیم و براستی نکات دیگری نبود که ما بتوانیم آن را محتمل بدانیم.

 خاتمی همواره نشان داده که حرکت در چارچوب های قانونی و اصول اساسی نظام را بر هر چیزی مقدم می داند و در دوران ریاست جمهوری خود نیز برغم آنکه به لحاظ فکری با برخی نکات مخالف بود و با این فعل و انفعالات قرابتی نداشت همواره به اذعان همگان و شخص خودش نظرات اصولی نظام و سیاست های اعلامی را بدون هیچ کم و کاست و تقلیل و فروکاهشی اجرایی می کرد و از همین حیث بارها مورد انتقاد بسیاری از نزدیکانش قرار گرفت اما به عینه ثابت کرد قانونمداری را در همین چارچوب های مالوف نظام را مقدم بر همه چیز می داند.    

 فواید سفر خاتمی به ژوهانسبورگ چه بود؟ استفاده از ظرفیت فرا ملی خاتمی و اعتبار و منزلت وی در محافل روشنفکری و نخبگان جهانشمولی برای تبیین هر چه بهتر رویکردهای صلح طلبانه و حقانیت جمهوری اسلامی در گروه های نخبه و الیت با توجه به تمرکزرسانه ای بر این مراسم، دیدار با چهره ها و سیاستمداران برجسته جهانی در راستای هم افزایی آنان با رویکردهای دیپلماسی تعاملی در شرایط حساس و خطیر مذاکرات هسته ای، سفر وی به آفریقای جنوبی حاکی از آن بود که در درون ایران و کلیت حاکمیت برغم اختلاف سلایق وحدت رویه و انسجام وجود دارد و با وجود اختلاف های گذشته این سفر نشانی بر گذار از آن وادی های انشقاقی بود و دشمنان بیرونی را مایوس تر می کرد.

 حال خاتمی به این سفر نرفته است و این پرسش پابرجاست که چرا با سرمایه های ملی خود چنین می کنیم و به جای نگاه ملی به سلایق و علایق طیفی و جناحی میدان عرض اندام می دهیم. براستی چند دهه باید بگذرد و همه چیز در کنار هم قرار بگیرد و اتفاقات متوالی و متواتر دست به دست هم بدهد تا فردی چون خاتمی با آن سوابق و تجربیات با آن اقبال مردمی با آن ظرفیت و اعتبار بین المللی در بزنگاه هایی چنین خطیر نمو یافته و بتوانند در گلوگاه های راهبردی چون شرایط فعلی سرمایه ملی شده و به کار آیند؟

 خاتمی به این سفر نرفت و فرصت سوخت، حال تا خاتمی و خاتمی ها هنوز هستند نگذاریم یکبار دیگر چنین فرصت هایی به ثمن بخس از دست بروند. ملی ببینیم و بس.... 

منبع: خرداد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین