کد خبر: ۲۲۳۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۶

کچوییان: تعامل با اروپا می‌تواند وزنه تعادل‌ سیاست خارجی باشد

دستیار ویژه وزارت امور خارجه با تاکید بر این که باید نگاه‌مان در حوزه سیاست خارجی جهانی باشد، درباره روابط دیپلماتیک با سه کشور مهم اروپا گفت: باید روابط‌مان براساس منافع متقابل فراگیر باشد نه گزینشی و نه دربرگیرنده منافع طرف مقابل.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: نشست بررسی روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، چالش‌ها و فرصت‌ها، عصر امروز (سه‌شنبه) در باشگاه دانشجویان با سخنرانی جواد کچوییان، دستیار ویژه وزارت امور خارجه در امور سیاسی برگزار شد.

او در این نشست با اشاره به تاریخ روابط ایران با سه کشور مهم اروپا گفت: تاریخ روابط ایران با انگلیس، فرانسه و آلمان با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو است. ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم اقدامات آن‌ها مانند کودتای 1332، تحریم ایران به هنگام ملی شدن صنعت نفت و... را فراموش کنیم. در این فراز و فرودها برخی از این کشورهای اروپایی پایه‌گذار خدماتی در حوزه‌های علمی و صنعتی ایران شدند و در توسعه اقتصادی ایران نقش ایفا کردند، اما برخی دیگر نیز از طریق تحمیل قراردادهای استعماری، اشغال و کودتا وارد ایران شدند.

کچوییان درباره اهداف جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ارتباط با این سه کشور مهم اروپا گفت: در طول سه دهه گذشته از سال 1992 ایران هفت دور گفت‌وگوهای سازنده و انتقادی با این سه کشور درباره حقوق بشر، افغانستان و مبارزه با تروریسم برگزار کرد و از سال 1995 با برسر کار آمدن سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور وقت ایران، نگرش اروپا به تهران کمی تغییر پیدا کرد و برهمین اساس گفت‌وگوهای فراگیر آغاز شد که در این گفت‌وگوها علاوه بر مسائل گذشته، برای اولین بار همکاری‌های دوجانبه در دستور کار قرار گرفت و سپس مذاکرات همکاری و تجارت برای نهادینه کردن روابط آغاز شد.

وی ادامه داد: اما به دلیل اشرارگری گروهک منافقین در سال 2003 این مذاکرات قطع شدند و تاکنون ادامه نیافته است و در حال حاضر مذاکرات در قالب 1+5 ادامه دارد. در 8 سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد سیاست اروپایی‌ها، سیاست صبر و انتظار بود اما انتخابات پرشور امسال و حضور 72 درصدی مردم در این انتخابات ریاست جمهوری موجب اصلاح نگرش جامعه بین‌المللی نسبت به ایران شده و فضای مثبتی در ایران و اتحادیه اروپا ایجاد کرد.

این دستیار وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر این که باید نگاه‌مان به روابط با کشورها جهانی باشد، افزود: ما به دنبال چندجانبه‌گرایی هستیم. یکی از اهداف ما تغییر نگاه امنیتی به ایران از سوی اروپایی‌هاست و تبدیل این نگاه به نگاه فرهنگی و اقتصادی است. در واقع برخی تلاش می‌کنند ایران را به عنوان یک کشور امنیتی معرفی کنند.

او در تشریح چالش‌های موجود با اروپا گفت: یکی از چالش‌های ما وجود تعارضات ساختاری و تفاوت‌های فرهنگی و ارزشی با اروپاییان است. ما برسر مسائلی مثل حقوق بشر و تروریسم چالش‌هایی داریم، برهمین اساس اگر مساله‌ هسته‌یی ایران حل شود باز هم مسائل دیگری میان ما باقی می‌ماند.

کچوییان ادامه داد: از چالش‌های دیگر اشتباه محاسباتی دو طرف است. ما نباید فکر کنیم که آن‌ها قدرت‌های اول جهانند و آن‌ها نیز باید نگاه خود را نسبت به ایران تغییر داده و بدانند که ایران قدرت بلاتردید منطقه است.

وی با بیان این که یکی از چالش‌های مهم میان ایران و اروپایی‌ها برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز کشورمان است، گفت: نگاه اروپایی‌ها نسبت به این مساله گزینشی و در جهت اتخاذ رویکرد مانع‌آفرینی است.

دستیار وزیر خارجه با اشاره به ماده چهارم معاهده ان‌.پی‌.تی افزود: تفسیرهای متفاوتی درباره این ماده وجود دارد. کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی براین باورند که در این ماده حق غنی‌سازی داده نشده است اما در مقابل 120 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها، 5 عضو سازمان بریکس اعلام می‌کنند براساس این ماده، اعضا حق غنی‌سازی دارند.

او در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در بخش لابی‌گری بسیار ضعیف عمل کرده است، گفت: یکی از چالش‌های ما با کشورهای اروپایی در زمینه نفوذ گسترده صهیونیست و لابی این رژیم در سطح اروپاست.

کچوییان با اشاره به فرصت‌های موجود میان ایران و سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان ادامه داد: از فرصت‌های موجود می‌توان به نیاز گسترده اروپا به منابع انرژی جدید اشاره کرد. در واقع تا سال 2020 نیاز به انرژی اروپا به دو برابر می‌رسد. این فرصت برای هر دو طرف می‌تواند منفعت‌زا باشد. هم‌چنین ایران 15 همسایه دارد و در مرکز یک بازار 350 میلیونی قرار دارد. اروپایی‌ها این مساله را می‌دانند. از طرف دیگر ما نیز نیازمند سرمایه‌گذاری و فن‌آوری آن‌ها هستیم. این فرصت بسیار خوبی است.

دستیار وزیر خارجه ایران با اشاره به دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد اضافه کرد: تجربه اخیر، تجربه خوبی برای عبرت گرفتن است. در دوره‌ای چینی‌ها آن قدر مقید بودند که تحریم‌ها را اعمال کنند که خود آمریکایی‌ها این گونه نبودند، اما تعامل با اروپا می‌تواند به مثابه وزنه تعادل‌بخش در حوزه سیاست خارجی عمل کند. این حرف که ما تنها نیاز به شرق داریم و به غرب نیاز نداریم یا برعکس، نگاه اشتباهی است. نگاه ما باید جهانی باشد.

وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال تنوع‌سازی روابط خود با کشورها باشد، تصریح کرد: هرگونه کاهش روابط با اروپا می‌تواند قدرت مانور ما را کم‌تر کند. می‌توانیم تعامل هوشمند و هدفمند با اروپایی‌ها داشته باشیم. روابط ایران با سه کشور مهم اروپا باید براساس منافع متقابل فراگیر باشد نه گزینشی و نه دربرگیرنده منافع طرف مقابل. ما باید روابط آتی خود را براساس مدل برد - برد طراحی کرده و روابط را این گونه پیش ببریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین